حسن بلخاری قهی دبیر همایش هزاره خیام، عصر پنجشنبه در نخستین نشست این همایش گفت: تا برگزاری همایش اصلی خیام شناسی در 28 اردیبهشت سال آینده، سلسله نشستهایی با موضوعات علمی و هنری برگزار خواهد شد.
وی افزود: در مورد زمان قطعی تولد خیام همچون بسیاری از بزرگان و اندیشمندان شكیاتی وجود دارد. برخی ها سال 1427 یعنی یك سال پیش از فوت ابن سینا را زمان تولد خیام میدانند اما قول غالب به سال 1439 مربوط است و و میان این دو تاریخ 13 سال فاصله وجود دارد.
وی افزود: 4 دانشمند شامل نظامی، بیهقی، سنایی و احمد غزالی از معاصران خیام هستند. همچنین فخر رازی و نجم رازی درشت گویان به خیام در قرن هفتم هستند.
به گفته بلخاری، خیام مجادلات بسیاری برافروخت اما عدم تناسب در رباعیات هنجار شكن او با سخنان و دقت عظیم او در مباحث ریاضی حرف و حدیثهای زیادی را در پی داشته است.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: برخی معتقدند امكان اجتماع خیام حكیم، ریاضیدان و فیلسوف با برخی رباعیات او وجود ندارد، هر كس كتب ریاضی و فلسفی خیام را میخواند و مسایل مربوط به خیام را كنار هم می گذارد نمی تواند با رباعیات او كنار بیاید.
به گفته وی وجه شاعری خیام را نمیتوان سلب كرد اما این مقدار شعر كه به او نسبت میدهند نمیتواند صحت داشته باشد.
اولین نشست سلسله نشست های هزاره خیام با حۻور اندیشمندان و فیلسوفان ایران و كشورهای مختلف از جمله صربستان، روسیه و قطر برگزار شد.
اولین نشست از سلسله نشست های هزاره خیام با حضور اندیشمندان و فیلسوفان ایران و كشورهای مختلف از جمله صربستان، روسیه و قطر برگزار شد.
فراهنگ**3009** 9053
تهران- ایرنا- رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: اوج هستی شناسی خیام می تواند منشا رباعیات او باشد و شاید بتوان به گزاره جدیدی هم رسید كه همان حیرت خیام است.