راز اشاره ظریف رهبر معظم انقلاب به متحجرین داخلی

تهران-ایرنا- «جریان تحجر و ارتجاع داخلی»؛ این توصیف جریانی است كه رهبر معظم انقلاب در یكی دو سخنرانی مهم اخیر خود به آن اشاره ظریفی كرده و به آن تاخته اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود كه بر «بیشتر كردن پیوند نظام با ملت» تاكید كردند، اشاره ظریف و دقیقی هم به متحجرین داخلی كردند و تاكید داشتند كه ملت از این جریان عبور كرده است.

** كلیدواژه مهم سخنرانی رهبری
مقابله با تحجرگرایی همواره دغدغه جدی بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوران انقلاب و به ویژه سالهای پایانی دهه 60 بوده است؛ اكنون «تحجر» به یكی از كلیدواژه های مهم سخنرانی های رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای تبدیل شده است و البته ایشان این جریان را بسیار ضعیف و حقیر توصیف می كنند.

ایشان در تازه ترین سخنرانی خود در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)، با اشاره به جریان تحجر، طیف های مختلف دشمنان داخلی جمهوری اسلامی را این گونه تشریح كردند: «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، سه جریان معارض در داخل كشور وجود داشتند؛ جریان باصطلاح لیبرال كه دلبسته آمریكا و غرب بود، كمونیست های اسلحه به‌دستی كه از هیچ اقدامی ابا نداشتند و منافقین، با ظاهر اسلامی و با باطنی خبیث و كفرآمیز و بی هویت.یك جریان تحجر و ارتجاع داخلی هم بود كه ملت از آنها عبور كرد.»

**ویژگی متحجرین: عدم درك موقعیت كشور
رهبر انقلاب در سخنرانی سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی اما جدی تر به این موضوع پرداخته و با یادآوری تاریخی جریان های مقابل امیرالمومنین گفته بودند: «پیشوای عدالت خواهان با سه جبهه رویارو بود؛ قاسطین یعنی دشمنان بنیانی و مخالفان اصل حكومت او، ناكثین یا همان همراهان سست‌بنیاد و مارقین یعنی كج‌فهم‌ها و انسانهای نادانی كه سران‌شان خائن بودند اما خودشان به خیال تبعیت از قرآن در مقابل قرآن مجسم یعنی امیرمؤمنان ایستادند. جبهه دشمنان و مخالفان امام راحل نیز تركیبی از همین سه گروه بود؛ قاسطین یعنی امریكا، رژیم صهیونیستی و وابستگان داخلی آنها كه با اصل جمهوری اسلامی دشمنی دارند، ناكثین یا عهدشكنان و همراهان سست‌كمربند كه به علت خواسته های دنیایی در مقابل امام ایستادند و مارقین كه با عدم درك موقعیت كشور و نفهمیدن جبهه بندی دشمنان، حقانیت حركت امام را تشخیص ندادند.»

ایشان در ادامه با اشاره به پیروزی امام خمینی در مقابل این سه جبهه هشدار دادند: «امروز هم همین سه گروه در مقابل میراث بزرگ امام خمینی یعنی جمهوری اسلامی صف آرایی كرده اند، این جبهه مختلط البته مشكلاتی به‌وجود می آورد و حركت كشور را دشوار یا كند می‌كند اما در جلوگیری از پیشرفت ملت عاجز و ناتوان است.»

**خون دل امام(ره) از مارهای خوش خط و خال
هشدار درباره كند شدن حركت كشور به خاطر اعمال متحجرانانه تنها به این روزها اختصاص ندارد. پیش از آیت الله خامنه ای، امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز ادبیات جدی و هشدارآمیزی نسبت به متحجرانه داشته است. «مارهای خوش خط و خال» و «مقدس گرایان واپسگرا» تعابیری است كه امام خمینی (ره) درباره متحجران استفاده می كرده و با گلایه از «خون دلی» كه از دست این طیف خورده بودند، می گفتند: «عده ‏ای مقدس نمای واپسگرا، همه چیز را حرام می‏ دانستند و هیچ كس قدرت این را نداشت كه در مقابل آنها قد علم كند. خون دلی كه پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‏ های دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احكام فردی و عبادی شد و قهرا فقیه هم مجاز نبود كه از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست و حكومت دخالت نماید. حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت ‏شد. به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تكریم بود كه حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالم سیّاس و روحانی كاردان و زیرك، كاسه‏ ای زیر نیم كاسه داشت. و این از مسائل رایج‏ حوزه ‏ها بود كه هر كس كج راه می‏ رفت متدین تر بود. یاد گرفتن زبان خارجی كفر و فلسفه و عرفان گناه و شرك به شمار می ‏رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم مرحوم مصطفی از كوزه ‏ای آب نوشید، كوزه را آب كشیدند، چرا كه من فلسفه می‏ گفتم، تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‏یافت، وضع روحانیت و حوزه ها، وضع كلیساهای قرون وسطی می‏ شد.»

هرچند متحجران در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بدون تابلوی رسمی بودند، اما ابایی هم از بیان نوع نگاه های خود درباره مسائل روز نداشتند؛ نگاه ها و تفاسیری كه حاكی از عدم درك صحیح از مبانی اعتقادی و مصالح كشور است.

**قدم اول: مقابله با مالیات
این طیف بی كار ننشسته و طی سال های گذشته در مقاطع حساس برای تصمیم گیری های مهم كشور مانع تراشی كرده است. از جمله آن می توان به نگاه آنان به موضوع مالیات اشاره كرد. اوایل انقلاب در دولت میرحسین موسوی، كمیته ای برای بررسی مسائل مختلف كشور تشكیل شده بود كه در آن هم علما و هم كارشناسان عضویت داشتند. یكی از مسائلی كه در این كمیته مورد بررسی قرار گرفت، موضوع دریافت مالیات بود. به گفته محسن بهشتی سرشت، مدیرگروه تاریخ پژوهشكده امام خمینی و انقلاب اسلامی در این كمیته نظر كارشناسان اقتصادی این بود كه استفاده از درآمدهای مالیاتی به جای فروش نفت، می تواند یكی از بهترین روش های كسب منابع مالی برای دولت باشد و در همه جای دنیا نیز دولت ها به همین شكل منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین می كنند. در این كمیته اما یكی دو نفری از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با وضع مالیات ها مخالفت كردند؛ با این استدلال كه در جایی كه ما در اسلام خمس داریم، دیگر حق ندارید از مردم مالیات بگیرید! در این شرایط ، نخست وزیر به امام مراجعه كرد و این مسئله با دستور ایشان حل شد.

نوع نگاه آنان باعث شد در مسائل مختلف كشور حتی با نظر فقهی امام خمینی (ره) نیز مخالفت كنند. پخش موسیقی از صداوسیما یا حلال اعلام شدن بازی شطرنج از جمله این موارد است كه این طیف با نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی مخالفت می كردند، اما با جدیت امام خمینی نتوانستند چندان مزاحمتی ایجاد كنند.

شاید بی راه نباشد شان نزول شكل گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال های اولیه انقلاب را همین اختلافات و مانع تراشی ها بدانیم. بنیانگذار انقلاب اسلامی سال 66 با صدور فرمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای رسیدگی به اختلافات مجلس و شورای نگهبان پایه گذاری كرد.

جریان تحجر كه به تصریح یاران و نزدیكان امام خمینی (ره) در دوران مبارزه و نیز استقرار جمهوری اسلامی، فشارهای زیادی را بر معمار انقلاب وارد می كردند، اما بعدها مدعی انقلاب شدند. این طیف كه خود را انقلابی می نامند و اعمال خود را انقلابی گری می دانند، بارها دست به اعمالی زده و اظهارنظرهایی كرده اند كه نه تنها برای كشور بحران زا بوده بلكه با هشدار صریح رهبری هم مواجه شده اند.

**جریان حاشیه ساز و زمان ناشناس
در كنار این گونه اقدامات خسارت بار، تفسیر غیرمتعارف از اصول دینی و روایت های امامان معصوم از دیگر مصادیق خسارت بار این طیف برای كشور و نظام است. نمونه آن اظهارات اخیر سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در جلسه ستاد نمازجمعه اردستان است كه گفته بود: «روایت داریم اگر فردی سه هفته از روی بی اعتنایی نمازجمعه را ترك كرد باید خانه را روی سرش خراب كرد.» این اظهار نظر واكنش های منفی زیادی در پی داشت. حجت الاسلام محمدرضا زائری در پاسخ به امام جمعه اصفهان گفت: تهدید لازم ندارد، توپ و تشر نمی خواهد، شما كارت را درست انجام بده، شما جذاب و دلپذیر باش، شما اصل جنس باش، شما فقط بویی از نماز جمعه پیغمبر داشته باش، جمعه كه سهل است، مردم شنبه تا پنجشنبه هم می آیند!

هرچند دفتر طباطبایی نژاد سعی كرد سخنانش را اصلاح كند اما موج منفی كه بعد از این اظهارات به وجود آمد، كار خود را كرد و مگر جوانانی كه با این سخنان از دین دلزده شدند، با یك بیانیه بر می گردند؟

برخی امامان جمعه كه در دوران جنگ به دانشجویانی كه برای دفاع می رفتند، روی خوش نشان نمی دادند، حالا انقلابی تر از دیگران شده اند و هر بار نسخه ای می پیچند، در یك دوره توصیه به خوردن «اشكنه پیاز» می كنند و زمانی از عدم برخورداری مردم از «وضعیت حداقلی اقتصادی» گله دارند. صدای بلند این افراد در مسایلی كه بعضا اولویت نیست، نوعا حاشیه ساز است و زمینه ساز دین گریزی جامعه. آنها البته شاید نیت بدی ندارند، ولی به اعتقاد رهبر معظم انقلاب، مشكل متحجرین، «عدم درك موقعیت كشور» است، و البته به اعتقاد ایشان، « ملت از آنها عبور كرد»

حالا باید دید با هشدارهای رهبری، صدای بلند و حاشیه ساز این جریان در جامعه كمتر می شود؟

گزارش از زینب نورانیان
*اداره كل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس*
۰ نفر