۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82963407
T T
۰ نفر
53 هزار شغل پایدار در بخش صنعتی قم وجود دارد

قم - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدت و تجارت قم میزان اشتغال مستقیم 2300 واحد صنعتی این استان را رقمی بالغ بر 53 هزار اشتغال پایدار اعلام كرد و گفت: به ازای ایجاد هر یك فرصت شغلی در صنعت، سه تا پنج فرصت شغلی در حوزه خدمات و توزیع ایجاد می شود.

به گزارش ایرنا، محمود سیجانی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس این شهر،كارگران شاغل در واحدهای صنفی و صنعتی را سربازان جبهه اقتصادی دانست و افزود: وجود 40 هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی، 2 هزار و 300 واحد صنعتی كوچك و متوسط و همچنین 2 درصد ذخایر معدنی كشور در قم ازجمله ظرفیتهای مهم اقتصادی این استان است كه باید به خوبی از آن استفاده كرد.
وی، تولید را بستر ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت های قم، مزیت های نسبی استان و همچنین نزدیكی به بازارهای مهم مصرف و توزیع كشور در سال های گذشته بسترسازی های خوبی به منظور توسعه و احداث شهرك های صنعتی صورت گرفته است.
وی با بیان این كه جذب سرمایه گذاری و استقرار صنایع در قم با توجه به اقلیم استان باید صورت بگیرد، ادامه داد: تامین كالا و ارزاق مورد نیاز داخلی، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از واردات از جمله دستاوردهای توجه به صنعت در استان است.
سیجانی با اشاره به نامگذاری امسال به نام حمایت از كالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب گفت: با حمایت از كالای ایرانی، اشتغال فرزندان خود را تثبیت می كنیم و زمینه ساز ایجاد اشتغال جدید در كشور می شویم.
وی با تاكید بر این كه واحدهای تولیدی كشور با شرایط سختی مواجه هستند ادامه داد: در این شرایط، وظیفه مردم و مسئولان در حمایت از كالای ایرانی سنگین تر است و باید با ترویج و مصرف كالای داخلی، ممنوعیت ورود كالاهای مصرفی و همچنین كالاهایی كه مشابه داخلی دارد، تحریم های پیش رو را به فرصت تبدیل كنیم.
وی رفع مشكل اشتغال را در گرو خرید كالای داخلی دانست و گفت: اصناف به عنوان حلقه واسط میان واحدهای تولیدی و مردم با ترویج و معرفی كالای ایرانی می توانند در جهت مصرف كالای تولید داخل و تحقق شعار سال گام بلندی بردارند كه در این مسیر توجه به مشكلات اصناف ضروری است.
سیجانی با تاكید بر این كه باید تمام ظرفیت های استان برای حمایت از بخش تولید به میدان بیایند گفت: باید با خرید كالای ایرانی زمینه را برای تثبیت و تشویق واحدهای صنعتی به منظور تامین كالای مورد نیاز كشور فراهم كرد.
وی همچنین معدن را از جمله ظرفیت های مهم این استان دانست و ادامه داد: باید با فرآوری معادن موجود، بهره وری از این معادن را افزایش داده و با حمایت و ظرفیت سازی مناسب، زمینه را برای صادرات فرآورده های بخش معدن قم فراهم كرد.
سیجانی با بیان این كه باید تولیدكنندگان، توزیع كنندگان و فروشندگان، كالای مورد نیاز مردم را به موقع، به اندازه و با قیمت مناسب وارد بازار كنند، گفت:همه برای عبور از شرایط فعلی باید كمك كنند تا كمترین فشار به مردم وارد شده و با كمترین مشكل خارج شویم.
اول تیرماه به نام روز اصناف و دهم تیرماه به نام روز صنعت و معدن در تقویم رسمی كشور نامگذاری شده است.
2 هزار و 300 واحد صنعتی كوچك، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد كه از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع كوچك، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می كنند.
قم دارای هفت شهرك صنعتی شكوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 1175/