۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82965512
T T
۰ نفر
ايران تنگه هرمز را مسدود نمي كند

تهران-ايرنا- انديشكده استراتفور در گزارشي با اشاره به گمانه زني رسانه ها درباره سخنان رييس جمهوري ايران مبني بر صادر نشدن نفت منطقه درصورت صادر نشدن نفت اين كشور مدعي شد: تهران تا زماني كه تحريم هاي مرتبط با نفت در ماه نوامبر به اجرا در نيايد، تنگه هرمز را مسدود نخواهد كرد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، اين انديشكده آمريكايي در گزارشي با عنوان 'چرا ايران تهديد به بستن تنگه هرمز مي كند'، افزود: به تازگي، دولت ايران دوباره به تهديدات گذشته خود بازگشته و تهديد به بستن تنگه راهبردي هرمز كرده است.
'حسن روحاني' در بيانيه اي كه در 3 ژوئيه (11 تيرماه) در تارنماي رسمي خود منتشر كرد، تهديدهاي مبهمي درباره صادرات نفت اعلام كرد و گفت: 'آمريكايي ها ادعا كرده اند كه مي خواهند صادرات نفت ايران را به صفر برسانند. آنها معناي اين ادعا را درك نمي كنند؛ زيرا در حاليكه نفت منطقه صادر مي شود، صادرات صفر نفت ايران بي معني است.'
اين گزارش در ادامه اين پرسش را مطرح مي كند كه چرا آمريكا و ايران يكديگر را تهديد مي كنند؟
اين انديشكده نوشت؛ از ماه نوامبر(آبان) آمريكا بازتجديد تحريم ها عليه صادرات نفت ايران را اعمال مي كند كه پيش از اين به موجب برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) تعليق شده بود. در حالي كه سياست دولت ترامپ از زمان خروج واشنگتن از برجام در ماه مه هنوز كاملا مشخص نيست، به نظر مي رسد اين كشور قصد دارد از متحدان خود بخواهد كه واردات نفت ايران را كاملا متوقف كنند.
انديشكده استراتفور مي افزايد: ايالات متحده همچنان فشارها را به متحدان عربي خود در حوزه خليج فارس براي توليد نفت بيشتر افزايش داده است و اين نه تنها براي كاهش توليد نفت ايران كه براي مقابله با كمبودهاي ناشي از آشفتگي در بازار نفت به دليل هرج و مرج در كشورهايي همچون ليبي انجام مي گيرد.
استراتفورمدعي شد، اگر تمام متحدان آمريكا واردات نفت ايران را متوقف كنند، صادرات نفت اين كشور به يك ميليون بشكه در روز مي رسد كه اين امر باعث كاهش قابل توجه درآمد ايران و كسري بودجه آن خواهيم بود.
گزارش تاكيد مي كند؛ بستن تنگه هرمز مي تواند عدم اطمينان در بازار نفت را به سرعت گسترش داده و سبب افزايش ناگهاني قيمت نفت مي شود و به دنبال آن اهرم هاي لازم براي تحرك منطقه اي ايران را ايجاد مي كند.
تنگه هرمز، گذرگاه باريكي در خليج فارس است كه ميان قلمرو ايران و عمان قرار دارد و حركت 30 تا 35 درصد تجارت نفت دريايي در جهان را تسهيل مي كند. همه روزه نزديك به 17 ميليون بشكه نفت از طريق اين تنگه جابه جا مي شود و تمام حمل و نقل خليج فارس از طريق اين گذرگاه صورت مي گيرد.
اين جابجايي ها شامل حمل و نقل از تمامي بنادر عراق، كويت، بحرين و قطر، اكثر بندرهاي امارات متحده عربي و برخي بنادر مهم عربستان سعودي است. در نتيجه، تهديد به بستن تنگه هرمز، به طور قابل توجهي بر روي بازار نفت تاثير خواهد گذاشت. زيرا تمامي وارد كننده هاي نفت و گاز طبيعي جهان از جمله آمريكا به عبور امن از طريق اين تنگه وابسته اند.
در ادامه اين گزارش آمده است : در سال 2012، ايران تهديد كرد كه در پاسخ به تحريم هاي ايالات متحده و اتحاديه اروپا عليه برنامه هسته اي خود، اين گذرگاه راهبردي را مسدود مي كند. فرمانده نيروي دريايي ايران نيز دراين خصوص گفته است كه بستن اين تنگه كار آساني است و معاون وي هشدار داده است اگر تحريم هاي بيشتري بر ايران تحميل شود، اجازه حمل حتي يك قطره نفت را هم از طريق اين تنگه نمي دهيم. اما حتي زماني كه تحريم هاي نفتي عليه ايران شدت يافت، باز هم ايران اين تنگه را مسدود نكرد.
به نظر انديشكده استراتفور؛ اما يكي از تفاوت هاي بين آن زمان و اكنون اين است كه كاخ سفيد به تهديدهاي ايران پاسخ مي دهد. دولت پيشين آمريكا به دنبال مذاكره در مورد برنامه هسته اي ايران بود. اما دولت فعلي در حال تلاش براي استحكام اتحاد خود با متحدانش مانند رژيم اسرائيل و عربستان سعودي است كه ايران را عنوان دشمن اصلي خود مي دانند.
در ادامه گزارش با اشاره به آغاز تحريم هاي آمريكا از نيمه مرداد، مدعي شده، ايران تا زماني كه تحريم هاي مرتبط با نفت در ماه نوامبر به اجرا در مي آيد، تنگه هرمز را مسدود نخواهد كرد، مگر اينكه يك تعارض منطقه اي رخ دهد. به ويژه اينكه با افزايش فشارهاي واشنگتن، ايران احتمالا با شيوه هاي ديگر مانند استفاده از توانايي هاي سايبري در برابر متحدان آمريكا در منطقه خواهد ايستاد.
شبد**7276 **2040*9122