۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83412797
T T
۰ نفر
واکنش ایران به تنش آفرینی آمریکا و انگلیس چه خواهد بود؟

بیروت- ایرنا- روزنامه "الجمهوریه" لبنان امروز (شنبه) طی مقاله ای با اشاره به اوضاع منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نوشت: در شرایطی که آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر جدید به منطقه اوضاع را بدتر کرد، باید پرسید واکنش ایران در این خصوص چه خواهد بود؟

به نوشته الجمهوریه، به نظر می رسد روند تقابل بین آمریکا و ایران افزایش پیدا کرده، به ویژه پس از اینکه ایران یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد و نگرانی در جهان از احتمال اینکه هر گونه اشتباهی منجر به درگیری بین آمریکا و ایران شود، افزایش یافت.

اوضاع زمانی بدتر شد که آمریکا از اعزام یک ناو دیگر به خاورمیانه خبر داد.

 به هر حال از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران وضعیت متشنج کنونی به وجود آمد و این وضعیت هنگامی بدتر شد که آمریکا از متحدان خود در خاورمیانه خواست در سطح مالی و نظامی در طرح موسوم به "Sentinel Program" که هدف از آن به زعم آمریکا حفظ امنیت دریانوردی در خلیج فارس و زیرذره بین قرار دادن ایران است، شرکت داشته باشند.

بی تردید امنیت دریایی تنگه هرمز در هفته های اخیر به میزان زیادی متشنج شده  و بی شک فضای متشنج موجب متزلزل شدن صنایع حمل و نقل ردیایی با بیش از دو هزار شرکت فعال در منطقه شده است که در وضعیت آماده باش کامل به سر می برند و می کوشند فقط در ساعات روز و با نهایت سرعت ممکن از تنگه هرمز عبور کنند از همین رو این نگرانی ها به وضوح بر حمل ونقل نفت خام در دنیا تاثیر گذاشته است.

با این توضیحات اکنون باید پرسید قدرت آمریکا و انگلیس برای رویارویی با ایران با کمترین خسارت چقدر است و آیا امکان نجات توافق هسته ای وجود دارد.؟

موضوعی که حتمی به نظر می رسد، اینکه سناریوهای موجود چیزی نیست جز وسیله ای برای کشاندن ایران به میز مذاکرات جدید آن هم پس از اینکه آمریکا نفت ایران را تحریم کرد.

اما وقوع جنگ بین آمریکا و ایران تا حدودی بعید به نظر می رسد و به عقیده کارشناسان احتمال وقوع آن بین 30 تا 40 درصد است و به گفته یک مقام بلندپایه ایرانی شلیک اولین گلوله در خلیج فارس بهای نفت را به 100 دلار افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت، با وجود قطع عرضه نفت ونزوئلا و لیبی هنوز قیمت نفت بسیار پایین تر از پاییز سال گذشته است، اما بی تردید چنانچه ایران در صدد بر آید (به تحریم های آمریکا)  در عراق واکنش نشان دهد، چه بسا صادرات نفت عراق تحت تاثیر قرار بگیرد در این صورت به گفته بسیاری از کارشناسان احتمال دارد بهای هر بشکه نفت به مرز 100 دلار برسد.

بی شک ایران از هر راهی واکنش نشان خواهد داد از جمله شلیک موشک به یک منطقه نفت خیز عراق در جنوب شهر بصره که تعداد زیادی شرکت های نفتی خارجی در آنجا حضور دارند؛ این واکنش جزئی ایران در قبال آمریکا خواهد بود.

الجمهوریه ادامه داد: این تصویر تحلیلی از اوضاع کنونی خلیج فارس است و البته باید در نظر داشت که نفت منبع اصلی درآمد عربستان، امارات، ایران، کویت و عراق است و بیشتر صادرات آنان از تنگه هرمز صورت می گیرد.

به هر حال این وضعیت نوید بخش تابستانی گرم برای دونالد ترامپ است که تلاش دارد بهای نفت در چارچوب قیمت معقول باقی بماند و در تکاپوی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آینده می کوشد تا جایی که می شود بیشترین سود را از آن خود کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha