به گزارش ايرنا،دوچرخه سواري از آندسته ورزش هايي است كه امروزه مديران شهري قزوين براي تقويت نشاط و تندرستي بين شهروندان و دور كردن آنان از فضاي بي تحركي و فائق آمدن بر مشكلاتي چون ترافيك بر روي آن حساب ويژه اي باز كرده اند.
از سوي ديگر حركت ها و همايش هاي خودجوش اجتماعي از قبيل سه شنبه هاي بدون خودرو در قزوين كه با هدف حفاظت از محيط زيست، جلوگيري از آلودگي هوا و افزايش سلامت شهروندان برگزار مي شود ضرورت توسعه دوچرخه سواري و زيرساخت هاي آن را در اين شهر توسط مديريت شهري ضروري كرده است.
مسئولان شهري قزوين در همين راستا طي سال هاي اخير مسيرهاي ويژه تردد دوچرخه را ايجاد نموده و آنها را با علايم ترافيكي براي جلوگيري از تردد و پارك وسايل نقليه مشخص كرده اند كه مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
با وجود اقدام هاي صورت گرفته تا رسيدن به نقطه مطلوب از نظر زيرساختي و فرهنگي براي توسعه دوچرخه سواري در قزوين راه زيادي وجود دارد اما همين كه بين مجموعه مديريت شهري در اين خصوص اتفاق نظر وجود دارد را بايد به فال نيك گرفت و نشانه اي از هموار شدن مسير براي تقويت اين رشته در بخش همگاني دانست.
**براي گسترش فرهنگ دوچرخه سواري در قزوين برنامه داريم
رييس شوراي اسلامي شهر قزوين در خصوص توسعه دوچرخه سواري در شهر قزوين به ايرنا گفت: قزوين پيشينه خوبي در رابطه با دوچرخه سواري دارد و در گذشته نه چندان دور اكثر قزويني ها از دوچرخه براي حمل و نقل استفاده مي كردند.
حكمت الله داوودي افزود: متاسفانه امروزه با ورود خودروها و ايجاد ناامني براي دوچرخه سواران استفاده از اين وسيله به مرور زمان كمتر و كمتر شده است.
وي همچنين گفت: امروزه نبود فضايي ايمن براي دوچرخه سواران موجب شده است كه شهروندان گرايش كمتري به استفاده از اين وسيله داشته باشند كه براي حل اين مشكل ايجاد مسير ويژه دوچرخه سواري و تفكيك آن با علايم ترافيكي در دستور كار شورا و شهرداري قرار گرفت.
داوودي با بيان اينكه براي گسترش فرهنگ دوچرخه سواري در قزوين برنامه داريم،افزود: در كنار ايجاد مسيرها و زيرساخت هاي لازم از فرهنگ سازي و نهادينه ساختن اين ورزش در جامعه نيز نبايد غافل شد تا توسعه دوچرخه سواري در هر دو بعد پيش برود.
وي ادامه داد: براي تقويت اين رشته ورزشي اتصال مسيرهاي دوچرخه سواري در شهر قزوين را مورد بازنگري قرار داديم تا دوچرخه سواران در كنار استفاده از تجهيزات ايمني و رعايت پوشش بيمه اي از مسير ايمن نيز براي دوچرخه سواري برخوردار باشند.
**كم تحركي بانوان با توسعه دوچرخه سواري مرتفع مي شود
نايب رييس شوراي شهر قزوين نيز در اين خصوص به ايرنا گفت: توسعه دوچرخه سواري در دستور كار شوراي اسلامي و شهرداري قرار گرفته و در اين زمينه بخش بانوان را نيز مورد توجه قرار داده ايم.
زهرا يوسفي گفت: با توجه به مشكلات خاص دوچرخه سواري بانوان تلاش كرده ايم تمام مكان هاي اختصاصي بانوان حتما داراي مسير دوچرخه سواري و مسير پياده روي باشد تا كم تحركي بانوان و كمبود فضاهاي ورزشي در اين زمينه جبران شود.
وي ادامه داد: به فكر ساخت مكانهاي سر باز و محصور براي دوچرخه سواري و پياده روي بانوان هستيم و گام هاي خوبي در اين زمينه برداشته شد.
**توسعه مسيرهاي امن دوچرخه سواري مانع آلودگي هوا مي شود
ديگر عضو شوراي اسلامي شهر قزوين نيز در اين خصوص گفت: استفاده از حمل و نقل عمومي و توسعه مسيرهاي امن دوچرخه از آلودگي هوا و تخريب محيط زيست جلوگيري مي كند.
سيده منيره قوامي گفت: در همين زمينه تكميل رينگ دوچرخه سواري و زيرساخت هاي اين رشته ورزشي در دستور كار قرار گرفته تا شهروندان قزويني بتوانند از دوچرخه استفاده كنند.
قوامي افزود: با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز مسيرهاي دوچرخه سواري محل پارك خودرو يا استفاده هاي ديگر است كه بايد با فرهنگ سازي و آشناساختن مردم در اين خصوص اقدام كرد.
**توسعه دوچرخه سواري موجب كاهش آسيب هاي اجتماعي مي شود
مديركل ورزش و جوانان قزوين نيز در اين خصوص به ايرنا گفت: هرچقدر فرهنگ دوچرخه سواري در جامعه بيشتر ترويج داده شود كاهش معضلات و آسيب هاي اجتماعي را بيشتر شاهد خواهيم بود.
عباس علايي مقدم افزود: با ترويج فرهنگ ' 2 بهتر از چهار' و ترجيح دوچرخه بر خودرو مي توانيم بسياري از معضلات جامعه را رفع كرده و از آلودگي هوا، افزايش مصرف سوخت و بسياري از بيمارها از قبيل چاقي و ديابت جلوگيري كنيم.
مديركل ورزش و جوانان قزوين با اشاره به اقدامات شهرداري براي توسعه ورزش دوچرخه سواري گفت: طرح ها و مصوبه هاي خوبي توسط شوراي اسلامي و شهرداري قزوين براي ايجاد مسيرهاي دوچرخه سواري و حمايت از اين رشته ورزشي صورت گرفته كه جاي تقدير دارد و زمينه را براي توجه بيشتر مردم به اين رشته ورزشي فراهم مي سازد.
وي ادامه داد: خوشبختانه ظرفيت بسيار خوبي نيز ميان اقشار مختلف جامعه قزوين از گذشته تاكنون براي رشته دوچرخه سواري وجود داشته كه در قالب انجمن دوستداران دوچرخه، سه شنبه هاي بدون خودرو و همايش هاي دوچرخه سواري بروز و ظهور يافته است.
علايي مقدم ادامه داد:هيات دوچرخه سواري قزوين نيز اقدامات خوبي براي توسعه رشته دوچرخه سواري در بعد قهرماني و همگاني برداشته كه مي توان به ايجاد پيست ويژه دوچرخه سواري در مجموعه كاسپين كامان و زرشك و حضور دوچرخه سواران قزويني در مسابقات بازي هاي آسيايي و اردوهاي تيم ملي اشاره كرد.
**توسعه دوچرخه سواري در قزوين در گرو تامين زيرساخت ها است
رييس هيات دوچرخه سواري استان قزوين نيز به ايرنا گفت: طي مذاكراتي با شوراي اسلامي و شهردار قزوين مناطقي را براي توسعه دوچرخه سواري در شهر قزوين پيشنهاد داده ايم كه در صورت تصويب آنها مشكل توسعه عمومي اين رشته مرتفع خواهد شد.
قدير مذهب افزود: به منظور توسعه دوچرخه سواري در بعد حرفه اي نيز 2 نقطه در پارك ملت براي رشته بي ام ايكس و تريال، يك نقطه در پارك باراجين براي كراس كانتري، 2 نقطه در راه آهن براي بي ام ايكس، يك نقطه در زمين شقايق براي دوچرخه سواري نونهالان، يك نقطه در خيابان شهيد بابايي براي تمرينات هوازي به شورا و شهردار پيشنهاده داده ايم و احداث مسير دوچرخه سواري دانهيل را در مجموعه ورزشي كاسپين آغاز كرده و منتظر انعقاد قرارداد با پيمانكار هستيم.
وي اضافه كرد: استقبال از رشته دوچرخه سواري در قزوين بسيار زياد است ولي با كمبود يا فقدان زيرساختها و سخت افزارهاي مرتبط مواجه هستيم كه در صورت تصويب در نقاط ذكر شده مشكلات زيرساختي اين رشته مرتفع خواهد شد.
6101*3013
قزوين-ايرنا-ضرورت توسعه دوچرخه سواري به عنوان ورزشي مفرح، كم هزينه و سودمند در جهت ارتقاي نشاط و تندرستي شهروندان، اين رشته را در قزوين در مسير عبور از دست اندازها و رسيدن به يك نقطه مطلوب قرار داده است.