۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۵۳
کد خبر: 82965621
T T
۰ نفر

توقف قطار شهری اهواز در تونل تناقض گویی ها

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۵۳
کد خبر: 82965621
توقف قطار شهری اهواز در تونل تناقض گویی ها

اهواز – ایرنا- روزشمار قطار شهری اهواز حالا از 13 ساله شدن این پروژه خبر می دهد؛ پروژه ای كه كلنگ آن به امید بهبود وضعیت ترافیك این كلانشهر به زمین زده شد اما حالا سازه های نیمه كاره آن در سطح شهر به مختل كننده رفت و آمد شهری تنزل یافته اند.

به گزارش ایرنا پروژه قطار شهری اهوازهمزمان با شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز در اهواز آغاز شد اما در حالی كه خطوط مترو در این كلانشهرها به بهره‌برداری رسیده است قطار شهری اهواز همچنان در مراحل اولیه باقی‌مانده و روند كندی را دنبال می‌كند.
پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیك كشور 23 كیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. این پروژه به دو فاز دسته بندی و فاز نخست آن از فرودگاه تا مصلی همراه با 6 ایستگاه تعیین شده است.
طبق قوانین حاكم بر پروژه‌های شهری در كشور، شهرداری و دولت هركدام موظف هستند كه 50 درصد از مبلغ قرارداد این پروژه كلان را تأمین كنند با این وجود نماینده عالی دولت در استان خوزستان معتقد است كه شهرداری به تعهدات خود عمل نكرده است.
استاندار خوزستان در آخرین اظهارات خود درخصوص پروژه قطار شهری اهواز عنوان كرد: دولت تاكنون بیش از پنج هزار و 800 میلیارد ریال در پروژه مترو اهواز هزینه كرده است؛ طبق توافقات قرار بود دولت و شهرداری به نسبت مساوی برای این پروژه هزینه كنند اما شهرداری تاكنون 200 میلیارد ریال هزینه كرده است.
غلامرضا شریعتی ادامه داد: متروی سایر كلانشهرها از جمله شیراز، كرج، تبریز و مشهد با مشاركت دولت و شهرداری به بهره برداری رسیده است. اگرچه شهرداری اهواز برای تكمیل پروژه مترو اعلام آمادگی كرده اما تاكنون شاهد خروجی نبوده ایم.

**تكمیل متروی اهواز اولویت دولت است
معاون رییس جمهور نیز در سفر اردیبهشت ماه امسال به استان خوزستان از آماده شدن قطعه باقیمانده از قطار شهری اهواز به عنوان یكی از اولویت های دولت یاد كرده و گفته بود: دولت در تبصره پنجم قانون بودجه تعهداتی نسبت به مترو و قطار شهری داشته و از اوراق مشاركتی كه در این رابطه منتشر می‌شود 50 درصد را دولت تعهد تضمین می‌كند.
محمدباقر نوبخت اظهار داشت: مترو اهواز 23 كیلومتر تعهد شده كه تا كنون حدود 11 كیلومتر آن انجام شده است و تكمیل آن نیاز به اعتبارات عمرانی و ارزی دارد. برای تكمیل این 11 كیلومتر از متروی اهواز نیز قرار شد ظرف كوتاه ترین زمان تمهیدات لازم اندیشیده شود و مشكلات نوع تضمین آن نیز در بانك مركزی رفع شود.

**خبری از افتتاح متروی اهواز در سال 97 نیست
باوجود این ابراز امیدواری ها، مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص آخرین وضعیت متروی اهواز با اشاره به اینكه گام نخست از خط اول متروی اهواز تا پایان سال 97 به بهره برداری نمی رسد گفت: اگر در بهترین شرایط منابع مالی این پروژه تامین شود به یك دوره 18 ماهه برای بهره برداری زمان نیاز داریم.
شهرام شاهین زاده با بیان اینكه تكمیل گام نخست از خط اول متروی اهواز به 6هزار میلیارد ریال نیاز دارد افزود: امسال برخلاف سال های گذشته در بند 13 مجوز بانك مركزی ، بانك های عامل از تضمین اصل و سود اوراق مشاركت منع شده كه این امر به شدت رغبت سرمایه گذاران را كاهش داده به طوری كه با وجود 2 دوره صدور اوراق مشاركت هیچ سرمایه گذاری حاضر به خرید این اوراق نشد.
وی با بیان اینكه از سویی این اوراق باید در بازار فرابورس به فروش برسند گفت:برای عرضه این اوراق در فرابوس سه ركن ناشر(شهرداری) خریدار(سرمایه گذار) و ضامن لازم است، در صورتی كه پیش از این بانك های عامل ضامن می شدند اما با تغییرات اعمال شده توسط بانك مركزی در عمل ركن ضامن حذف شده است.
شاهین زاده افزود: امیدواریم تا پیش از پایان تیر امسال برای بار سوم مجوز انتشار اوراق مشاركت را بدهند زیرا با یك سرمایه گذار وارد مذاكره شده ایم كه وی اوراق را بخرد و شركتی را ضامن این اوراق كند. اگر بانك مركزی این مجوز را به ما ندهد اوراق مشاركت سال 96 باطل می شود.
وی ادامه داد: زمانی كه پروژه قطار شهری اهواز به مناقصه گذاشته شد امیدوار بودیم با فعال شدن فاینانس تامین اعتبار به موقع و مستقل از دولت برای ما فراهم شود اما 2 كلانشهر اهواز و كرج در تامین اعتبار دچار مشكل شدند و به همین سبب تمام بار تامین اعتبار به دوش شهرداری و دولت افتاد.

**تصمیمی به تغییر پیمانكار نیست
معاون هماهنگ كننده امور عمرانی استانداری خوزستان بزرگترین خدمت به پروژه قطار شهری اهواز را تعیین تكلیف شرایط فعلی آن دانست و تصریح كرد: در تلاش هستیم كه حداقل فاز اول این پروژه تا پایان سال تعیین تكلیف شود اما تجهیز ایستگاه ها و راه اندازی آن در سال جاری بعید بنظر می رسد.
فرامند هاشمی زاده درخصوص بند 13 مجوز بانك مركزی یادآورشد: طبق مجوز بانك مركزی بانك های عامل نمی توانند اوراق را تضمین كنند بلكه خود انتشار دهنده باید متعهد شود كه این مصوبه مختص به قطار شهری اهواز نیست و برای تمام پروژه ها می باشد.
وی ادامه داد: طبق دستور رییس جمهور وزارت كشور باید در این خصوص تضمین كافی دهد. دولت و شهرداری نیز موظف به تزریق اعتبار و تكمیل این پروژه شده اند.
هاشمی زاده درخصوص تعیین تكلیف پیمانكار پروژه و احتمال تغییر آن نیز گفت: تغییر پیمانكار مراحل و پروسه خاص خود را دارد كه زمانبر است مگر آنكه پیمانكار به تعهدات خود عمل نكند كه در این صورت حق تغییر آن برای كارفرما محفوظ است.
وی ادامه داد: پیمانكار پروژه متعهد شده است كه در روند اجرای پروژه قطار شهری تغییرات مثبت ایجاد كند تا فاز اول آن تكمیل شود.

**ادعای طلب یكهزار و 850 میلیارد ریالی پیمانكار
رییس شورای شهر اهواز نیز پای مشكلات مالی شهرداری اهواز را به میان آورد و گفت: در قطار شهری مشكل منابع مالی وجود دارد و همه درباره وضعیت مالی شهرداری هم اطلاع دارند.
محمدجعفر فلسفی ادامه داد: چالش بزرگی كه ما پیدا كردیم ادعای پیمانكار بود. قرار داد بر اساس EPC است. اكنون بحث شده و پیمانكار ادعا كرده كه ما كار را اضافه كرده‌ایم.
وی با اشاره به اینكه پروسه مباحث حقوقی و فنی مترو اهواز هم سبب شده كه كار با مشكلاتی مواجه شود یادآور شد: ادعای پیمانكار مبنی بر رقم بسیار بالایی بود و پیمانكار می‌گوید كه یكهزار و 850 میلیارد ریال طلبكار هستم.
فلسفی تصریح كرد: در زمینه اخذ وام و اوراق مشاركت برای پروژه كلانشهر اهواز دو راه وجود دارد نخست اینكه از انجام این كار صرف نظر كنیم و دوم اینكه متعهد شویم و در راستای برطرف كردن مشكل تلاش كنیم كه راه دوم را برگزیدیم.
بنابراین گزارش، آنچه مبرهن است آنكه سرگذشت پروژه قطار شهری اهواز علی رغم هزینه های بسیار، وعده های رنگارنگ و ایجاد مزاحمت برای شهروندان در طول سالیان متمادی همچنان تاریك و نامشخص است. این درحالیست كه گرمای هوا در بیشتر ماه های سال و كمبود اتوبوس و تاكسی در ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت تكمیل این پروژه را چند برابر می كند.
9887/6002/6064
۰ نفر