۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82965819
T T
۰ نفر

گرما و كارتن هایی كه دیگر خنك نمی كنند

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82965819
گرما و كارتن هایی كه دیگر خنك نمی كنند

مشهد - ایرنا - وقتی شدت گرما طاقتت را طاق می كند، كمترین لباس ها بر تنت زیادی و داغی هوا و آشفتگی تن و لباس است كه داغ مضاعف بر تنهایی و كارتن خوابی می گذارد، دیگر نفس كشیدن هم سخت می شود و باد زدن با كارتن های اسباب خواب (زیرانداز) هم جگرت را خنك نمی كند.

به گزارش ایرنا ،هوا كه سرد می شود بیشتر دل آدم برای بی خانمان ها و كارتن خواب هایی كه در كنار خیابان ها و سطل های زباله رفت و آمد می كنند به درد می آید حال آنكه گرما، تشنگی و داغی آفتاب سوزان تابستان آزار دهنده تر و آسیب زاتر از سرما است و انسان را به بیماری های ناشی از گرمازدگی و حتی مرگ نزدیك می كند.
كلانشهر مشهد این روزها گرمای كم سابقه ای را تجربه می كند، گرمایی كه همه انسان ها و گونه های زیستی را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب تغییر ساعت كاری ادارات و بانك های استان خراسان رضوی شده است.
جامعه شناسان بر این عقیده اند كه پدیده كارتن خوابی یكی از ویژگی های مشترك تمام جوامع توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود اما روند رشد صعودی آن در سال های اخیر موجبات نگرانی را فراهم كرده است.
این پدیده زاییده عواملی همچون افزایش بیكاری، مشكلات اقتصادی، مهاجرت و افزایش تعداد معتادان است.
چند سالی است كه در شهرهای بزرگ از جمله تهران و مشهد شهرداری ها و سازمان هایی مانند بهزیستی با فعال كردن مراكز سرپناهی و گرمخانه ها اقدام به پذیرش كارتن خوابها نموده و در شب های سرد سال با ارائه خدماتی همچون جای گرم برای خوابیدن، غذا و خدمات بهداشتی و درمانی از آنان حمایت می كنند.
البته این روزها خدمات دهی در روزهای گرم هم به ضرورت های جدی برای خدمات دهی این مراكز تبدیل شده است.
در عین حال در كنار ارائه این خدمات با ارائه مشاوره تلاش می شود كارتن خوابها با معرفی به سازمان های حمایتی در صورت برخورداری از شرایط لازم، مورد حمایت این سازمان ها از جمله كمیته امداد و بهزیستی قرار گیرند.

* كارتن خوابها در گرما هم حمایت می شوند
معاون امور پیشگیری اداره كل بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور كه برنامه حمایت از كارتن خواب ها را در زمان شدت سرما داریم در گرمای شدید هم به این افراد خدمات می دهیم تا از وارد آمدن هرگونه صدمات به آنان جلوگیری شود.
مسعود هنربخش افزود: بر همین اساس طبق دستورالعمل ابلاغ شده به مراكز سرپناهی از روز سه شنبه 19 تیر ماه ساعت پذیرش این مراكز تغییر می یابد.
وی اظهار كرد: مراكز سرپناه شبانه بهزیستی برای اسكان معتادان متجاهر و كارتن خواب كه در حالت عادی از ساعت 19 اقدام به پذیرش می كردند ساعت پذیرش خود را به 14 تغییر می دهند.
وی گفت: با پذیرش این افراد از ساعت 14 ساعت ترخیص آنان صبح روز بعد طبق روزهای گذشته است تا به این ترتیب در زمان شدت گرمای هوا خدمات لازم به آنان ارائه شود و از بیرون بودن آنان در گرما جلوگیری گردد.
هنربخش افزود: در روزهای عادی خدماتی مانند استحمام و 2 وعده شام و صبحانه به این افراد ارائه می شود اما با دستورالعمل جدید وعده ناهار نیز به این خدمات افزوده شده است.

* مجهز بودن سرپناه ها به سیستم های سرمایشی
معاون بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینكه تمام مراكز سرپناهی این نهاد به سیستم های سرمایشی مجهز است ،اظهار داشت : مراجعه كنندگان به این مراكز از فضا و نوشیدنی های خنك و سایر خدمات حمایتی بهره مند می شوند.
وی با بیان اینكه هم اكنون 6 مركز سرپناهی زیر پوشش بهزیستی این استان به افراد بی خانمان و معتادان متجاهر خدمات می دهد گفت: این مراكز شامل چهار مركز ویژه مردان و 2 مركز ویژه زنان با ظرفیت 40 نفر در هر مركز می باشد كه تعداد پذیرش در این مراكز بیش از این است.
وی افزود: با ارائه خدمات مشاوره و پزشكی لازم به این افراد از هرگونه گرمازدگی، بیماری و تنش سلامتی برای آنان جلوگیری می شود.

* گرمخانه ها، خنك كننده قلب شكسته كارتن خوابها
معاون اجتماعی و امور مشاركت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این زمینه گفت: با وقوع گرمای بسیار و كم سابقه در كلانشهر مشهد، برنامه ریزی برای خدمات دهی به افراد بی خانمان نیز به صورت كامل انجام شده است.
رضا دانایی افزود: تمام 6 گرمخانه شهرداری مشهد در میدان امام حسین (ع)، شهرك شهید رجایی و خیابان های توس، طبرسی شمالی، خین عرب و پنج تن این شهر به صورت خود معرف افراد را پذیرش می كنند.
وی اظهار داشت: این مراكز كه در روزهای عادی از مهر تا فروردین ماه طی ساعت 18 تا هشت صبح روز بعد خدمات می دهند طبق برنامه جدید كه از 2 هفته پیش آغاز شده است از ساعت 13 تا هفت صبح روز بعد خدمات ارائه می كنند.
وی گفت: این برنامه جدید با خدمات دهی كامل و در بهترین شرایط مدت یك ماه ادامه دارد.
دانایی افزود: سیستم های گرمایشی و سرمایشی در این مراكز نیز با كیفیت مطلوب فعال است.
وی با بیان اینكه هر گرمخانه در 2 بخش زنان و مردان پذیرش دارد اظهار داشت: ظرفیت گرمخانه های شهرداری مشهد روزانه 360 نفر است كه تعداد پذیرش در این مراكز همیشه بیش از ظرفیت آنها بوده است.
وی گفت: از ابتدای امسال تاكنون 6 هزار و 600 نفر از خدمات گرمخانه های شهرداری مشهد استفاده كرده اند.
7496 / 6053
۰ نفر