۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 82966218
T T
۰ نفر
پرهیز از موازی كاری لازمه غنی سازی اوقات فراغت جوانان مهریز است

یزد - ایرنا - یكی از مهمترین دغدغه های اصلی خانواده ها در فصل تابستان غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان آنها و انجام فعالیت های مختلف فرهنگی و ورزشی است كه از سوی مسئولان دستگاه های اجرایی در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی و ... از جمله روش های اصلی سپری كردن اوقات فراغت افراد به خصوص نوجوانی و جوانی است كه نقش اصلی در شكوفایی استعدادها و تامین سلامت روانی ، جسمانی و نشاط آنها به همراه دارد.
اهمیت و ضرورت برنامه ریزی توسط مسوولان و دستگاه های فرهنگی و ورزشی برای سامان دادن به نحوه گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بسیار حایز اهمیت است كه باید در طول سال و به خصوص فصل تابستان مدنظر قرار گیرد.
آموزه های دینی، آیات و روایات اسلامی حاكی از توجه به تامین سلامت روحی، روانی و غنی سازی درست اوقات فراغت قشر جوان با انجام برنامه های فرهنگی و ورزشی و ارتقای آمادگی آنها در مواجه با مشكلات مختلف دارد.
همه ساله با آغاز فصل تابستان فعالیت های متعدد فرهنگی و ورزشی توسط دستگاه ها برای غنی سازی اوقات فراغت آنها در رشته های مختلف پیش بینی و انجام می شود.
در مهریز نیز همانند سایر شهرستان های استان یزد همه ساله برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان توسط نهادها و اداره های مختلف برنامه های فرهنگی ، ورزشی ، هنری و غیره انجام می شود.
هرچند در این خصوص تلاش های مختلفی برای جذب این 2قشر و ارائه آموزش های گوناگون ، فعالیت هایی انجام می شود ولی خانواده های مهریزی از مسوولان ، برنامه ریزی جدی تر و ارتقای بهتر برنامه ها بر حسب نیاز جوانان را خواستار هستند.
یكی از بانوان مهریزی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار كرد: هر سال با آغاز فصل تابستان توسط اداره های مختلف برنامه های فرهنگی و ورزشی زیادی در شهر اعلام می شود ولی مشكل اصلی آن است كه كیفیت كلاس ها و دوره ها بر اساس تبلیغاتی كه انجام می شود، هماهنگی ندارد .
فاطمه زارع زاده می گوید: باید كلاس ها با استفاده از مربیان مجرب ، تامین امكانات مورد نیاز و طبق برنامه در طول تعطیلات تابستانی انجام شود، ولی برخی افراد كه تدریس را بر عهده دارند، بدون توانایی لازم هستند و خروجی دوره ها بسیار ناچیز است.
وی بیان كرد: توجه به مهارت آموزی ، نیاز جوانان و برگزاری منظم و مستمر كلاس ها باید بدون وقفه انجام شود ولی برخی مواقع هزینه ای كه در طول دوره از خانواده ها وصول و كلاس ها در نیمه راه تعطیل می شود.
یكی از بانوان ساكن شهرك شهید رجایی مهریز هم اعتقاد دارد كه مهمترین مشكل كلاس های تابستانی موازی كاری نهادهای مختلف است.
طاهره حسینی روش، افزود: باید ستادی در این ارتباط زیرنظر فرمانداری قبل از تعطیلی مدارس برای ساماندهی و نظارت بر فعالیت های فرهنگی و ورزشی تشكیل شود.
وی اظهار كرد: اگر كلاس ها از پراكندگی و موازی كاری خارج شود بدون شك موجب ارتقای فعالیت ها و كیفیت كار می شود و نقش مهمی در مهارت آموزی نوجوانان و جوانان و تامین نظر خانواده ها خواهد داشت.
وی تاكید كرد: فعالیت های ورزشی فقط مخصوص پسران نیست و باید دختران در طول سال و بخصوص فصل گرم تابستان از امكانات و برنامه ها استفاده كنند در حالی كه در مهریز به رغم علاقه مندان زیاد هنوز استخری برای شنای دختران وجود ندارد.
همچنین كارشناس فرهنگی مهریز با اشاره به اینكه امكانات موجود در این بخش به هیچ وجه جوابگوی دانش آموزان برای غنی سازی اوقات فراغت آنها نیست بر ضررت ارتقای برنامه ها و تامین نیازها تاكید كرد.
مهدی دهقان افزود: موازی كاری در برگزاری كلاس ها توسط نهادهای مختلف و همچنین نبود امكانات و مربیان كارآزموده موجب هدر رفت وقت ارزشمند دانش آموزان در تابستان و خروجی ناچیز دوره های فرهنگی شده است.
وی تاكید كرد: برخی خانواده ها به خاطر كیفیت پایین كلاس ها و نزدیكی مهریز به مركز استان فرزندان خود را روانه یزد می كنند كه این امر هم وقت گیر و هم هزینه بیشتر به خانواده ها تحمیل می كند.
معاون پرورشی مدیریت آموزش و پرورش مهریز هم می گوید: برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در كانون های حضرت زینب (س) ، شهید كشاورزی، كانون ورزشی معلم و امام رضا (ع) و مركز دارالقرآن نسبت به تشكیل 30 كلاس با حضور هزار و 200 نفراقدام شد.
هدایت دهقانی زاده به ایرنا افزود: كلاس ها در 25 رشته فرهنگی ، هنری ، مهارتی و ورزشی با حضور مربیان مجرب تا پایان فصل تابستان در 2 نوبت صبح و عصر فعالیت دارند.
وی تصریح كرد: همچنین برگزاری اردوهای فرهنگی و ورزشی استانی و برون استانی ، مسابقه های فرهنگی و ورزشی و جلسه های معرفتی ، بصیرتی و پاسخ به سئوال فرهنگی و ورزشی دانش آموزان پیش بینی شده است.
به گفته رئیس اداره ورزش و جوانان مهریز از ابتدای تابستان با همكاری 30 هیات ورزشی و هماهنگی با دستگاه های اجرایی 40 كلاس ورزشی در رشته های مختلف در 6 مجموعه شهری و چهار مجموعه روستایی تشكیل شده است.
علیرضا محمدی خرم دشتی، افزود: اكنون افزون بر 2 هزار نفر از دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند در رشته های ورزشی به خصوص فوتسال ، فوتبال ، والیبال ، فوتبال ساحلی ، تنیس روی میز ، كاراته ، تكواندو ، آمادگی جسمانی و غیره شركت دارند.
به گزارش ایرنا، در این خصوص مدیركانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مهریز هم گفت: تاكنون 25 كلاس در شهر و 20 كلاس در رشته های فرهنگی ، هنری و ادبی در روستاها برای اعضا و علاقه مندان با حضور حدود 300 نفر تشكیل شده است.
رضوان مهرعلی ادامه داد: برنامه های جنبی شامل برگزاری مسابقه های فرهنگی و ادبی ، كتابخوانی ، قصه گویی ، برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی و تجلیل از نفرهای برتر كلاس ها در پایان تابستان انجام می شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز هم با بیان اینكه محور اصلی كار این نهاد تشكیل كلاس های هنری است یادآور شد: 17 پایگاه فرهنگی و هنری در 10 رشته با حضور هزار نفر راه اندازی شده است.
سید رضا آقایی افزود: هنرجویان زیرنظر مربیان آموزش های فرهنگی و هنری در رشته های طراحی ، نقاشی ، تئاتر،
موسیقی ، عكاسی و خبرنگاری آموزش می بینند و بعد از برگزاری آزمون نظری و عملی نفرهای برتر معرفی می شوند.
وی موازی كاری در برگزاری كلاس های تابستانی را مهمترین مشكل دانست و می گوید: باید ستاد ساماندهی اوقات فراغت تشكیل شود و برای بازدهی بیشتر و نظارت بهتر و جلب اعتماد خانواده ها اقدام شود.
برخی خانواده ها نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا در مهریز تاكید كردند كه حجم عمده برنامه های اوقات فراغت نباید مختص فصل تابستان باشد، نه تنها كودكان، نوجوانان و جوانان بلكه گروه های مختلف سنی خصوصا افراد سالخورده نیز نیازمند برنامه های اوقات فراغت هستند.
شهرستان مهریز با حدود 50 هزار نفر جمعیت ، 9هزار دانش آموز و بیش از سه هزار دانشجو دارد كه عمده جمعیت آن را جوانان تشكیل می دهند.
شهر مهریز در 30 كیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7541/ 2047/