به گزارش ايرنا، روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان قم روز سه شنبه اعلام كرد كه محسن بهشتي در جلسه اي با حضور مديران راه آهن جمهوري اسلامي افزود: با توجه به عبور اين قطار در حد فاصل بلوار خليج فارس و بلوار پيامبر اعظم(ص) و نقطه تبادل با خطوط A و B مترو، ايستگاهي در نزديكي جمكران احداث مي شود تا هم شهروندان قم و هم زائران حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران به آن دسترسي داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: در طرح توسعه اين پروژه، به منظور دسترسي آسان تر مردم، ساخت يك خط فرعي از اين ايستگاه پيش بيني شده تا ايستگاه مركزي راه آهن داخل شهر قم به ايستگاه قطار پر سرعت متصل شود.
طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان يكي از استثنايي ترين طرح هاي راه در استان قم است كه در زمان 40 دقيقه مسافران را از قم به ايستگاه راه آهن مركزي تهران منتقل مي كند. اين طرح از مصوبه هاي سفر كاروان دولت يازدهم به قم است كه با سرمايه گذاري 5.2 ميليارد يورو اعتبار ارزي براي كل مسير در حال احداث مي باشد.
عمليات اجرايي احداث خط A مترو قم در نيمه دوم سال 88 با اعتباري بالغ بر 11 هزار ميليارد ريال توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا آغاز شد؛ راه اندازي خط مترو قم به 2 مرحله تقسيم بندي شده است كه در مرحله نخست مسير قلعه كامكار تا ميدان مطهري و در مرحله دوم مسير ميدان مطهري تا ايستگاه مسجد مقدس جمكران راه اندازي مي شود. مسير خط B متروي قم نيز از پرديسان به سمت ميدان مصلا، خيابان ارم، حرم حضرت معصومه(س)، خيابان 19 دي و پايانه شمالي است.
بهشتي با اشاره به عبور 137 كيلومتر از مسير 410 كيلومتري قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان از جغرافيايي سياسي استان قم گفت: مهمترين بخش اين مسير عبور پنج 5كيلومتر آن از زير كوه دو برادران است كه مقرر شد زمين هايي در دو طرف اين كوه در اختيار پيمانكار قرار گيرد تا سرعت پيشرفت طرح افزايش يابد.
مديركل ساختمان و تاسيسات راه آهن جمهوري اسلامي ايران نيز در اين جلسه با اشاره به تامين مالي اين طرح به ميزان 2 ميليارد دلار از سوي پيمانكار چيني گفت: با رفع مشكلات مالي، 12 كارگاه در مسير اين قطار، با سرعت بيشتري به فعاليت خود ادامه مي دهد.
امير بهادر عبدالمحمدي افزود: عمليات زيرسازي اين طرح نسبت به كل عمليات اجرايي 11 درصد پيشرفت داشته است كه شامل ساخت بدنه هاي خاكريز و پل ها است.
وي با اشاره به اين كه قرارداد مرحله دوم اين طرح با پيمانكار چيني منعقد شده است گفت: طبق جدول زمان بندي، اين طرح بايد تا سال 1400 به اتمام برسد.
عبدالمحمدي گفت: عمليات اجرايي طرح بر عهده پيمانكار داخلي و مسائل سيستم ها و تكنولوژي برعهده پيمانكار چيني است.
مديركل راه وشهرسازي استان قم نيز ضمن ارائه گزارش از آخرين وضعيت اجرايي طرح قطار پرسرعت در محدوده اين استان گفت: اولويت اجراي احداث تونل در محدوده كوه دو برادران است و براي پرهيز از مشكلات اجرايي و انشعابات، در صورت امكان سايت متمركز براي تجهيز كارگاه ها آماده شود.
حسن صبوري با اشاره به اهميت اين طرح در توسعه حمل و نقل استان، تاكيد كرد: براي اخذ تصميم هاي بهتر و هماهنگي بيشتر، طرح قطار سريع السير تهران- قم- اصفهان براي تمامي مديران اجرايي دستگاه هاي قم تبيين و تشريح شود.
1175 /
معاون استاندار قم:
قطار پر سرعت تهران، قم، اصفهان از جمكران ميگذرد
۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر:
82966737
قم - ايرنا - معاون هماهنگي امور عمراني استانداري قم گفت: براي ايجاد همپوشاني قطار پر سرعت تهران - قم - اصفهان و خطوط متروي قم، ايستگاه اين قطار در منطقه جمكران احداث ميشود.