۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82966761
T T
۰ نفر
جشن توت در سايه سار توتستان هاي چند صد ساله اروميه

اروميه- ايرنا- وجود توتستان هاي وسيع كه قدمت برخي از درختان آن به چند صد سال مي رسد، اين ميوه لذيذ با خواص شگفت انگيز را به شيريني دورهمي هاي ساكنان و مسافران اروميه تبديل كرده است؛ دورهمي هايي كه در برخي از موارد با وجود اجراي موسيقي محلي به جشن توت شبيه است.

به گزارش ايرنا در برخي از مسيرهاي باغي اروميه از جمله امامزاده محمد و ابراهيم، درختان توت در طرفين جاده جا خوش كرده و ساعت 10 صبح قفل درب هاي توتستان ها به اميد روزي باز مي شود.
هر چند صبح ها مشتري توت كمتر از عصرهاست اما چادرها آماده بوده و قرار است تا عده اي چهار گوشه اش را به وسعت روزي در دست بگيرند و با يك چوب بلند بر تن شاخه ها بزنند تا شيريني ها از آسمان ببارد.
پس از بارش اين ميوه هاي شيرين از لابلاي شاخ و برگ درختان قديمي و سر به فلك كشيده توت، نوبت به سرو آنها در ظرف هاي پلاستيكي يا ملاميني مي رسد تا به خريداران عرضه شود.
ميز و صندلي هايي نيز در سايه سار توتستان ها چيده شده و خانواده هايي كه به زحمت جايي براي سپردن خودروها در آغوش جاده يافته اند، منتظر آمدن اين ميوه مي مانند؛ عصرها نيز چاشني اين ضيافت خوش طعم، موسيقي محلي است.
قدمت برخي درختان توت در اروميه به 400 سال مي رسد؛ اگرچه مزه شيرين و آبداري توت اروميه به خوي نمي رسد اما مزيت توت اروميه، توتستان هاي داخل شهر و فضاي تفريحي ايجاد شده آنهاست.
تصاويري كه از گذشته به يادگار مانده، نشان دهنده اين رسم و به نوعي جشن ديرينه ميان مردم اروميه است؛ جشني كه مردم را از شهرها و حتي استان هاي اطراف به اروميه مي كشاند و فرصت مغتنمي براي جذب گردشگر است.
** مهمانان آشنا و ناآشناي توت
پلاك خودرو نقره اي رنگ اين خانواده، 87 است؛ آنان مي گويند از شهر خدابنده استان زنجان براي ديدن اقوام به مهاباد سفر كرده و سري هم به اروميه زده اند تا از جشن توت بي نصيب نمانند.
«واقعاً تجربه متفاوتي بود. خوشحالم كه با طي كردن 240 كيلومتر مسير رفت و برگشت چيزي از دست نداده و كلي شادي هم به دست آورده ام.» اينها را «منصور بلادي» پدر خانواده مي گويد. دختر خانواده هم كه حدود 20 ساله به نظر مي رسد، لبخند شادي به لب دارد و حرف هاي پدر را اينگونه تكميل مي كند: «فضاي مناسبي براي شادي خانواده ها فراهم شده و با صرف كمترين هزينه، لحظه هاي زيبايي را تجربه كرديم و از مهمان نوازي مردم اروميه ممنونيم.»
** توت با دوغ اش مي چسبد
مي گويند ابوعلي سينا سفارش كرده كه افراد گرم مزاج از زياده روي در خوردن توت خودداري كنند و سردي و نفخ آوري توت هم ماجرايي دارد كه براي رفع آن نوشيدن دوغ توصيه شده است؛ به همين دليل، سر ميزها علاوه بر توت، دوغ محلي هم سرو مي شود.
سر يكي از ميزها سه دختر جوان به گفت و گو مشغول هستند و خودشان را 2 ظرف توت و يك پارچ دوغ مهمان كرده اند. «الميرا جوادي» مي گويد: «چون توتستان داخل شهر است، براي رفت و آمد مشكلي نداشتيم و خانواده هايمان خيالشان راحت است».
آمنه، خواهر الميرا هم از قيمت توت ها اينگونه مي گويد: «هر ظرف يكبار مصرف لب پر را 10 هزار تومان خريديم و پولي بابت دوغ نگرفتند.» مي خندد و ادامه مي دهد: «احتمالا يكجا حساب كرده اند! البته شاه توت گران تر بود و نخريديم. هر ظرف اش 20 هزار تومان است! در نهايت تفريح گران قيمتي نيست.»
** هر روز كمتر از ديروز
بر اساس آمار ارائه شده در سال 1391، آذربايجان غربي 139 هكتار توتستان داشت كه سالانه 568 تن توت از آنها برداشت مي شد اما امروز با تغيير الگوي كشت، اين محصول به نسبت آب بر سطح كمتري را به خود اختصاص داده است. هر چند كاهش سطح در داخل شهرها به علت مقررات شهرداري اروميه كمتر اتفاق افتاده است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي مي گويد: توتستان هاي آذربايجان غربي 46 هكتار بوده و بيشترين سطح زير كشت را اروميه با 30 هكتار به خود اختصاص داده است. شهرستان هاي خوي، بوكان، مياندوآب و مهاباد هم به ترتيب بيشترين سطح توتستان هاي استان را بعد از اروميه دارد.
اسمعيل كريم زاده با بيان اينكه متوسط عملكرد در هكتار براي اين محصول 5.2 تن است، ادامه مي دهد: سالانه 163 تن توت سفيد در استان توليد مي شود كه باز هم اروميه با توليد 138 تن در صدر قرار گرفته است و خوي با 42 تن توليد در رده دوم استان قرار دارد.
وي اضافه مي كند: نزديك به 15 درصد توت توليدي استان خشك مي شود و بقيه به مصرف تازه خوري مي رسد؛ البته بعد از تأمين نياز داخل استان به استان هاي ديگر نيز صادر مي شود.
كريم زاده با اعلام اينكه اروميه چهار توتستان بزرگ دارد، ادامه مي دهد: 10 توتستان در حومه شهر و چهار توتستان در داخل شهر وجود دارد اما در خوي توتستان نداريم و توت ها اغلب به صورت تك درخت هستند.
به گزارش ايرنا فروش توت تازه در باغ هاي توت اروميه به بهانه اي براي دلخوشي مردم و مسافران تبديل شده است تا يك محصول كشاورزي به شيريني دورهمي هاي مردم تبديل شود.
قند موجود در توت سفيد براي كساني كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد و به همين علت به آنها توصيه مي‌شود به جاي قند، چاي را با توت خشك بخورند.
اين ميوه خوشمزه داراي آنتي‌اكسيداني به نام آنتوسيانيد است؛ آنتي‌اكسيدان موجود در اين ميوه فوايد بسياري براي سلامتي دارد كه يكي از آنها كاهش ميزان كلسترول بد خون و جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.
نقش ديگر آنتي‌اكسيدان‌ها پيشگيري از سرطان است و به همين دليل مصرف توت براي پيشگيري از سرطان توصيه مي‌شود.
توت سفيد حاوي فيبر فراواني است، به همين دليل ملين خوبي است و در سهل كردن جريان ادرار نيز نقش دارد.
مصرف اين ميوه وزن را كاهش مي‌دهد و طبق يافته‌هاي پژوهشگران فيبرهاي نامحلول موجود در توت كالري جذب شده در بدن را مي كاهد و موجب كاهش وزن مي‌شود.
7132/3072