۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۸:۴۱
کد خبر: 82967377
T T
۰ نفر
بازاري كه عصيان ارزي را افسار مي زند

تهران- ايرنا- نخستين معامله بازار ثانويه ارز ديروز به انجام رسيد تا يكي از مهمترين راهكارهاي دولت براي مهار نوسانات ارز عملياتي شود. اين بازار با وجود مزيت هاي گوناگون از ديد برخي ناظران داراي نواقصي است كه بايد به منظور كاهش بهاي ارز و آرامش بازار برطرف شود.

به گزارش روز چهارشنبه بيستم تيرماه گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري، مطبوعات امروز به خصوص روزنامه هاي اقتصادي يكي از مهمترين عناوين خود را به گشايش بازار ثانويه ارز اختصاص دادند.
مطبوعات همچنين در يادداشت و گزارش هاي متعدد به دور تازه حملات عليه دكتر «حسن روحاني»، سفر معاون اول وي به اصفهان و پيامدهاي برخورد با برخي فعالان پربازديد فضاي مجازي پرداختند.

** آغاز به كار بازار ثانويه ارز
بازار ثانويه ارز ديروز كار خود را با دلار هفت هزار و پانصد توماني شروع كرد. روزنامه «اطلاعات» به نقل از رئيس سازمان توسعه تجارت نوشت: بنابرمصوبه اين سازمان مقرر شد پروانه صادراتي در سامانه نيما به شكل رقابتي به صرافان فروخته شود و صرافان براي كالاهاي گروه سه، ارزهاي خريداري شده از صادركنندگان را به واردكنندگان عرضه كنند.
روزنامه هاي امروز با رويكردهايي گوناگون به كاركردهاي بازار ثانويه ارز پرداختند. «آرمان» در گزارش خود تحت عنوان «بازار ثانويه ارز ضد دلالان» آورد: با تصميم اخير دولت، فضا براي تامين بخشي از نيازها با نرخ توافقي از محل منابع حاصل از صادرات فراهم شده و همين امر سبب مي‌شود كه تقاضا براي خريد ارز در بازار آزاد نسبت به روزهاي گذشته كاهش يابد. بنابراين همين كاهش تقاضا، خود بر منابع موجود ارزي در دست دلالان سايه افكنده و نرخ را در روندي قرار داده كه تقريبا رو به كاهش است. رئيس اتاق اصناف ايران معتقد است كه بازار ثانويه ارز مي‌تواند روي كنترل و ساماندهي نوسانات بازار ارز كه روي قيمت كالاها، دستمزد و خدمات نيز اثرگذاري بالايي دارد، نقش مهمي داشته باشد و ترمز افزايش قيمت را بكشد.
به نوشته «جهان صنعت» اتاق اصناف بر اين عقيده است كه آغاز به كار بازار ثانويه ارزي مي‌تواند تا حدي به ثبات و آرامش بازار كمك كند اگرچه برخي از كارشناسان نيز معتقدند كه سياست‌هاي جديد دولت همچنان داراي نواقصي است كه نمي‌تواند به كاهش قيمت دلار و همچنين آرامش بازار كمك كند.
روزنامه «تجارت» اما از «ترديد در موفقيت طرح جديد ارزي» نوشت. به گزارش اين روزنامه هرچند كه راه‌اندازي بازار ثانويه حتي از سوي منتقدان حركتي در راستاي شفاف‌سازي توصيف‌شده است، اما همين منتقدان و كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه در شرايط فعلي اقتصادي كشور بستر لازم براي عرضه ارز در بازار ثانويه فراهم نيست. همين چند روز پيش بود كه سه نماينده مجلس در نامه‌اي به حسن روحاني رئيس‌جمهوري هشدارهاي لازم را به دولت ارائه كرده بودند.
اين روزنامه به نقل از يك كارشناس اقتصادي افزود: با توجه به جريان‌هاي نقدينگي داخل كشور و مسائل بين‌المللي كه ممكن است ماه‌هاي آتي با آن مواجه شويم، قطعاً بازار ثانويه ارز براي مدت زيادي جوابگو نيست.

** حمله گازانبري به روحاني
حملات متعدد به رئيس جمهوري ديگر محور برجسته مطبوعات امروز بود. روزنامه «آفتاب يزد» تحت عنوان «شايعه سازي مخالفان عليه كدام پسر روحاني؟» نوشت: ذوالنور مي گويد پسر رئيس دولت سه تابعيتي است اما مشخص نمي كند كدام يك.
به گزارش «اعتماد»، «حسام‌الدين آشنا» مشاور فرهنگي رئيس جمهور به مصاحبه يك نماينده مجلس كه در مورد پسر رييس‌جمهور حرف زده بود، واكنش نشان داد. آشنا در صفحه توييتر خود نوشت: پسر رييس‌جمهوري نه تابعيت جاي ديگري دارد نه كارت اقامت و نه اصلا سفر خارجي مي‌رود.
روايت «مرتضي طلايي» رييس پليس سابق و عضو پيشين شوراي شهر پايتخت از رخدادهاي كوي دانشگاه در سال 82 نيز جبهه اي تازه است كه عليه روحاني گشايش يافته است. به نوشته «شرق» روايت جديدي از ماجراي برخورد گازنبري را سردار مرتضي طلايي در مصاحبه‌اش با خبرگزاري «تسنيم» مطرح كرد، روايتي كه در آن حسن روحاني را به عنوان دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي، مسئول حكم ورود نيروي انتظامي در حوادث كوي دانشگاه 18 تير 82 معرفي مي‌كند. طلايي در اين مصاحبه انگشت اتهام را از «محمدباقر قاليباف» برداشته و به سوي حسن روحاني نشانه مي‌رود. به اين ترتيب، مرتضي طلايي، رئيس پليس تهران بزرگ فرمانده‌اش يعني محمدباقر قاليباف را در ماجراي كوي دانشگاه تبرئه كرد.
در ادامه مي خوانيم: آنچه روشن است اين است كه گويا براي ورود پليس به كوي مصوبه‌اي وجود داشته، اما مشخص نيست اين مصوبه براي شوراي امنيت كشور بوده يا شوراي‌عالي امنيت ملي. در طول مناظرات انتخاباتي 92 و 96 چنين به نظر مي‌رسيد دعوا بر سر مصوبه ورود به كوي از سوي شوراي عالي امنيت ملي بوده، اما مرتضي طلايي قبلا ادعا كرده بود كه مصوبه با پيشنهاد وزير وقت علوم يعني مصطفي معين و گويا از سوي شوراي امنيت كشور صادر شده بود.
تعبير آرمان از مصاحبه طلايي اين است كه با در كنار هم قرار دادن ادعاهاي طلايي، شايعه كذب معاون اولي قاليباف و... مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه فعاليت انتخاباتي اين طيف براي سال 1400 آغاز شده است و آنها از هر مسيري براي القاي شايعات دروغ و تحريف واقعيت به نفع سردار مشهدي بهره مي‌برند. از سوي ديگر نبايد فراموش كرد كه اكنون پرونده تخلفات شهرداري در زمان قاليباف گشوده شده و سردار و شهردار سابق در مظان اتهاماتي است. رفاقت طلايي همچنين حكم مي‌كند كه او با فرافكني به موضوعاتي بپردازد كه افشاكنندگان را درگير خود كند.
روزنامه زير تيتر «سايه قاليباف كم نمي شود» اين پرسش را مطرح ساخت كه آيا «علي لاريجاني» به دنبال فشار بر روحاني است؟

** سفر جهانگيري به اصفهان
روزنامه «جمهوري اسلامي» از سفر «اسحاق جهانگيري» معاون اول رئيس جمهوري به اصفهان چنين گزارش داد: طرح توسعه فولادسازي و نورد پيوسته سبا فولاد مباركه در مراسمي با حضور معاون اول رئيس جمهوري، وزير صنعت، معدن تجارت، جمعي از مسئولان استان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مديرعامل، معاونين و كاركنان شركت فولاد مباركه اصفهان افتتاح شد. در مراسم بهره‌برداري از اين طرح همچنين پروژه‌هاي جنبي شامل نيروگاه 25 مگاواتي فولاد سبا، كارخانه آهك كلسينه فولادسنگ مباركه، تصفيه خانه پساب‌هاي صنعتي فولاد مباركه و ايستگاه تقليل فشار گاز فولاد به بهره‌برداري رسيد.
روزنامه تجارت تحت عنوان «خط و نشان جهانگيري براي غارتگران» به نقل از جهانگيري در مراسم افتتاح طرح توسعه فولادسازي و نورد پيوسته سبا آورد: با قيمت و كيفيت خوب مي‌توانيم بسياري از كالاها را در كشور تامين كنيم كالاهايي كه نمونه آن در كشور وجود دارد يا ظرفيت توليد آن در كشور وجود دارد وارد نمي‌كنيم. متاسفم كه يك عده منتظرند ببينند چطور مي‌توانند ملت را غارت كنند، ولي ما حتما آنها را به موقع ادب خواهيم كرد.
آرمان سفر معاون اول به اصفهان را چنين گزارش كرد: معاون اول رئيس‌جمهور در حالي به اصفهان سفر كرد كه جرياني به دنبال القاي خداحافظي او از دولت است؛ ادعايي كه خلاف بودن آن را اسحاق جهانگيري بارها با رد پيشنهادهايي مبني بر كانديدا شدنش براي شهرداري تهران و... به اثبات رسانده است. او عهد بسته كه در كنار رئيس‌جمهور براي حل مشكلات كشور گام بردارد. جهانگيري كه در بسياري از برهه‌ها نقش منجي را در دولت روحاني داشته اين بار در سفر خود به اصفهان از اهداف دولت براي مقابله با مشكلات و معضلات سخن به ميان آورده و با لحن هميشگي خود كه نشان از آرامش و استقامت دارد بر راهبردهايي ضروري در اين باره تاكيد كرد.

** پيامدهاي برخورد با برخي كاربران پربازديد اينستاگرام
به نوشته روزنامه «قانون» پخش اعترافات دختر 18 ساله‌اي كه در صفحه اينستاگرامش فيلم‌هايي از حركات موزونش را پخش كرده بود، موجي از واكنش‌ها را از سوي مسئولان و مردم در شبكه‌هاي مجازي ايجاد كرد. مردم و رسانه ها اين حركت صدا و سيما را محكوم كردند و چهره‌هاي سياسي نيز به آن واكنش نشان دادند. شدت انتقادها به قدري بود كه شهاب اسفندياري، رييس دانشكده صدا و سيما را وادار به موضع‌گيري و عذرخواهي كرد.
روزنامه «سازندگي» عنوان نخست خود را به اين موضوع اختصاص داد و زير تيتر «شكستن شاخ اينستاگرام» آورد: پس از زمزمه ي فيلترينگ اينستاگرام، دستگيري فعالان اين پيام رسان تصويري موج تازه اي از تحديد فضاي مجازي را پديد آورده است.
«عبدالله گنجي» مدير مسوول «جوان» در يادداشتي چنين نگاشت: اقدام سيما در نشان دادن شاخ‌هاي اينستاگرام باعث شد زحمت يك فرد كه تلاش مي‌كرد از مسير «راهزني حيا» خودنمايي كند، كم شود. آنها جلوه‌فروشي مي‌كردند تا شايد ديده شوند اما سيما به يك مرتبه آنها را به چهره‌هاي جهاني تبديل كرد و نه تنها اين كار صورت گرفت كه بدهكاراني كه در چاله اقتصادي كشور بايد پاسخگوي مشكلات باشند با تغيير ميدان، به طلبكار تبديل شدند و فرياد واكرامتا سر دادند.
روزنامه «كيهان» اما روي موج ايجاد شده باز هم به رقباي اصلاح طلب خود تاخت و نوشت: در روزهاي گذشته دستگيري چند فعال اينستاگرامي كه دست به اقدامات غيراخلاقي زده و فيلم و تصاوير خود را منتشر مي‌ساختند و انتشار سخنان آنان بدون در نظر گرفتن ظرايف رسانه‌اي زمينه‌ساز سوءاستفاده و جنجال‌آفريني برخي جريانات سياسي مدعي اصلاحات شد و كار به هياهوي خارجي نيز كشيد!
آنان كه تا ديروز هر گونه برخوردي را با تروريست‌هاي اقتصادي بر نمي‌تابيدند و اعدام اخلالگران اقتصادي را مورد هجمه قرار مي‌دادند دستگيري فعالان اينستاگرامي را وسيله‌اي ساختند تا در يك پوشش مضحك يعني اصل بودن مشكلات اقتصادي مردم و برخورد با مفسدين اقتصادي دستگيري متخلفان اينستاگرامي را تبديل به جنجالي تازه سازند!

پژوهش**458**9279