۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82967959
T T
۰ نفر
900 میلیارد ریال صرفه جویی در تعمیر قطار شهری مشهد محقق شد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شركت بهره‌ برداری قطار شهری مشهد گفت: مهندسی معكوس در اجرای تعمیر اساسی ناوگان خط یكم قطارشهری توسط مهندسان داخلی صرفه جویی 900 میلیارد ریالی به همراه داشت.

وحید مبین مقدم روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از تعمیر اساسی ناوگان خط یكم قطارشهری مشهد افزود: سامانه های حمل و نقلی بعد از فعالیت چند ساله نیازمند تعمیر اساسی هستند. ناوگان قطارشهری نیز پس از طی 500 هزار كیلومتر نیازمند تعمیر بود.
وی ادامه داد: 10 واگن خط یكم ناوگان قطارشهری مشهد شامل واگنهای از رده خارج و به دلیل رد شدن از حدود استاندارد از سرویس دهی خارج و در تعمیرگاه زمینگیر شده بود.
مدیرعامل شركت بهره‌ برداری قطار شهری مشهد گفت: بر این اساس با جمع آوری دانش در داخل كشور و مهندسی معكوس تعمیرات به صورت آزمایشی تابستان پارسال بر روی یك واگن اجرا و آزمایش شد.
وی بر موفقیت این اقدام تاكید و بیان كرد: هم اینك تعمیر اساسی 16 دستگاه بوژی از 60 دستگاه واگن خط یكم انجام شده و 11 دستگاه نیز در حال سرویس‌ دهی است.
او افزود: شركت زیمنس آلمان برای تعمیر اساسی و آموزش نیروی انسانی هر واگن قطار شهری رقمی معادل 18 میلیارد ریال درخواست كرده بود كه برای مجموع واگنهای نیازمند تعمیر رقمی بالغ بر هزار میلیارد ریال برآورد شده بود اما با مهندسی معكوس قطعات در داخل كشور این رقم به 140 میلیارد ریال كاهش یافت.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: در شرایطی كه دشمنان خارجی به همراه برخی افراد ناآگاه داخلی سعی بر بی‌اعتمادسازی جامعه دارند تكیه بر توان مهندسان داخلی و اعتماد به آنان در مهندسی معكوس منجر به غلبه بر تحریمها می شود.
محمدرضا حیدری افزود: امروز با مهندسی معكوس در قطارشهری مشهد نمونه ای از غلبه بر تحریمها رقم زده شد. اتكا به توان داخلی است كه تا این حد دشمنانمان را در منطقه نگران كرده و از هر ترفندی برای آسیب رساندن به ایران استفاده می كنند.
وی ادامه داد: قطارشهری مشهد با توجه به این مهم و بر اساس استانداردهای روز به صورت مداوم مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهردای مشهد نیز در این مراسم گفت: از ابتدای شروع كار و فعالیت خطوط قطارشهری در مشهد موضوع تعمیر ناوگان و بهره مندی از توان مهندسان داخلی در تعمیر این سرویس حمل و نقلی مورد توجه قرار گرفت.
وحید بركچی بر عزم مدیریت شهری در تحولات اساسی در بخش حمل و نقل تاكید و بیان كرد: به همت مدیران حمل و نقلی از گذشته تاكنون این امر محقق شده است.
وی ادامه داد: بحث اقتصاد حمل و نقل یكی از مباحث اصلی در این حوزه است و اگر گوشه ‌ای از كار در بخش حمل و نقل دچار آسیب شود كل اقتصاد كشور با بحران جدی مواجه می شود. حمل و نقل ریلی تاثیر بسزایی در كاهش آلایندگیهای زیست محیطی شهر دارد. توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی، اتوبوسهای تندرو و برقی كردن اتوبوسها با هدف كاهش مدت زمان سفر دارای اهمیت است.
در مجموع چهار خط برای قطارشهری مشهد تعریف شده كه خط یكم آن به طول 19 كیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وكیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اكنون روزانه بطور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند.
مسیر توسعه 4.5 كیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری 14.5 كیلومتر خط دوم قطارشهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول هشت كیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت.
اواخر اسفند پارسال نیز با بهره برداری از 2 كیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یكم در ایستگاه شریعتی بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28.5 كیلومتر كه مسیر شهرك ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال 95 آغاز شده است.
مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول 17.5 كیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرك شهید رجایی با 15 ایستگاه برنامه ‌ریزی شده است.
7505/1858