۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 82968035
T T
۰ نفر

هند انتقال انسان به فضا را عملی می كند

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 82968035
هند انتقال انسان به فضا را عملی می كند

دهلی نو - ایرنا - هند آزمایش های متعددی در رابطه با پروژه فرستادن انسان به فضا طی روز گذشته انجام داد و موفقیت موارد مربوط به كپسول حامل فضانوردان، این كشور را یك قدم دیگر برای رسیدن به این هدف نزدیك تر كرد.

به گزارش ایرنا در روز چهارشنبه به نقل از وبسایت 'اسپیس' كه به رصد فعالیتهای كشورهای جهان در این حوزه می پردازد، آخرین آزمایش هند مربوط به جداشدن محفظه حامل انسان از فضا پیما و همچنین عملكرد دگمه پرتاب سرنشینان به بیرون بود كه در هر دو مورد با موفقیت كامل همراه بود.
به نوشته این وبسایت، پس از انجام موفقیت آمیز این آزمایش ها كه ادامه پروژه را تضمین می كند هند پس از روسیه، آمریكا و چین چهارمین كشوری خواهد بود كه می تواند با موفقیت یك انسان را در فضا قرار دهد.
آزمایش هفته گذشته در واقع یك آزمایش ایمنی بود كه باعث می شود در صورت بروز خطا و یا نقص فنی جدی، كپسول حاوی فضانوردان از موشك اصلی جدا و جان خدمه آن حفظ شود. اینگونه سیستم های ایمنی تقریبا در تمام موشك هایی كه انسان در آنها قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد.
در واقع سیستم های ایمنی در موشك های هند نیز مشابه سیستم های روسی و آمریكایی است. چهار موتور در زیر كپسول فضانوردان قرار داده شده است تا در هنگام خطر آن را از موشك اصلی جدا كند. سپس كپسول با استفاده از چتر نجات به سلامت بر روی زمین فرود می آید.
به نظر می رسد كپسول فضانوردان هندی از یك طراحی محافظه كارانه و ایمن برخوردار باشد كه با توجه به اولین تلاش هند برای قراردادن فضانوردان در فضا این طراحی منطقی است.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) در سال 2014 برای اولین بار كپسول خود را با استفاده از یك موشك بالستیك آزمایش كرد. هدف از این آزمایش بررسی میزان مقاومت كپسول در مقابل گرمای جو در هنگام بازگشت به زمین و سیستم های كامپیوتری آن بود.
كپسول هند مقداری بزرگ تر از كپسول های بازگشت سویوز یا شنزو و كمی كوچك تر از كپسول فضانوردان موسوم به آپولو است.
مانند آپولو، هند قصد دارد در هنگام بازگشت كپسول فضانوردان به زمین، آن بر روی آب فرود بیاید درحالی كه كپسول های سویوز و شنزو برای فرود بر خشكی طراحی شده اند.
رسانه های هند اولین فضانوردان این كشور را به زبان سانسكریت 'ویوماناوت' نام گذاری كرد اند كه این كلمه به معنی فضا است.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) در ماه ژانویه صدمین ماهواره خود را از مركز فضایی ساتیش داوان واقع در جزیره سریهاریكوتا در ایالت آندرا پرادش با موفقیت به فضا پرتاب كرد.
این اولین پرتاب موشك سازمان ایسرو در سال 2018 و همچنین اولین عملیات موفقیت آمیز این سازمان پس از شكست ماموریت قرار دادن ماهواره نظارت بر زمین (IRNSS-1H) در فضا در ماه آگوست سال گذشته بود.
ماموریت پیشین سازمان ایسرو به دلیل باز نشدن سپر گرمایشی ماهواره مورد نظر، با شسكت روبرو شد.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند تاكنون 40 عملیات موفق در پرتاب موشك های مختلف پی اس ال وی به فضا داشته است.
این سازمان در ماه ژوئن سال گذشته 31 ماهواره كوچك را در یك موشك به فضا پرتاب كرد.
سازمان ایسرو همچنین توانست سنگین ترین موشك ( جی اس ال وی نسل 3) ساخت خود را برای اولین بار با موفقیت به فضا پرتاب كند.
پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از دو تن به كشور های خارجی وابسته بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) در سال گذشته با ثبت ركود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یك موشك به فضا از جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریكا، تاریخ ساز شد.
جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' درصنعت فضایی هند ،حكم دماغه 'كاناورال' در ایالت فلوریدای امریكا را دارد كه تاكنون موشك های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.
سكوی پرتاب موشك جزیره 'سریهاریكوتا' تاكنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از كشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.
هزینه های پرتاب از این سكو به حدی پایین است كه حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این كشور قادر است كاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای كه هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال كند.
یكی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب كاوشگر مدارگرد به مریخ با موشك 'پی اس.ال.وی' ازسكوی پرتاب 'سریهاریكوتا' با نام 'مانگالیان'كه به زبان سانسكریت به معنای 'مسافر مریخ ' بود . به این ترتیب این كشور در ردیف چهارمین كشوری كه توانست به منظومه شمسی راه یابد ، قرار گرفت.
ماموریت ماهواره مانگالیان شامل اكتشاف گاز متان و دی اكسید كربن در جو مریخ می شد تا وجود حیات در سیاره همسایه زمین بررسی شود.
آساق**267**1424 **1663**