۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82969105
T T
۰ نفر

بهره برداران گیاهان دارویی وام می گیرند

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82969105
بهره برداران گیاهان دارویی وام می گیرند

ارومیه - ایرنا - مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی گفت: هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش كشت ارگانیك و تكثیر گیاهان دارویی و فرآوری آنها از سوی «سامانه كارا» در حال پرداخت به بهره برداران است كه می تواند نقش مهمی در اشتغال و توسعه این بخش داشته باشد.

به گزارش ایرنا، حسین زینلی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارومیه افزود: در صورت استقبال بهره برداران و تولید كنندگان دو هزار میلیارد ریال تسهیلات اضافی نیز برای ایجاد اشتغال در این حوزه تخصیص می یابد.
وی ادامه داد: توسعه زنجیره های تولید در كشت گیاهان دارویی و تقویت ذخایر ژنتیكی از برنامه های وزارت جهاد كشاورزی برای افزایش و ارتقای سلامت جامعه و كاهش هزینه های درمان است.
زینلی، واردات گیاهان دارویی در سال گذشته به ارزش 150 میلیون دلار و اسانس به ارزش 92 میلیون دلار را یادآوری كرد و گفت: با توسعه كشت گیاهان دارویی افزون بر صرفه جویی در مصرف آب، واردات این بخش نیز كاهش می یابد.
او با اشاره به قطب بندی فعالیت های تحقیقاتی در حوزه كشاورزی و یكپارچگی در انجام تحقیقات افزود: قطب بندی بر حسب استعدادها از امسال در كشور اجرا می شود و محققان در قطب های خود و در حوزه های مشخص فعالیت می كنند كه این كار به تقویت مناطق فعال در تولید و استعدادهای خاص منجر می شود.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: برندسازی برای گیاهان دارویی بومی و تولید اقتصادی و تجاری سازی آن در دستور كار است.
زینلی گفت: استفاده از ظرفیت مرزی و آب و هوایی و تعامل با كشورهای همسایه در آذربایجان غربی می تواند نقش مهمی در صادرات گیاهان دارویی كشور به اروپا ایفا كند.
وی درباره توسعه كشت گل محمدی در آذربایجان غربی و حمایت دولت نیز گفت: توسعه 30 هكتار گل‌محمدی در این استان برای امسال پیش بینی شده بود كه به 77 هكتار افزایش یافت.
وی بیان كرد: از افزایش كشت این گیاه در آذربایجان غربی تا سطح زیر كشت 109 هكتار حمایت می شود و در این راستا برای هر هكتار توسعه كشت گل محمدی 25 تا 30 میلیون ریال یارانه و تسهیلات در اختیار كشاورزان قرار داده می شود كه 10 درصد آن مربوط به هزینه های كشاورز است.
وی با اشاره به سود آور بودن كشت گیاه سماق در آذربایجان غربی گفت: 450 هكتار سطح زیر كشت این محصول در این استان است كه هنوز واحد فراوری برای آن وجود ندارد.
زینلی بیان كرد: بیدمشك و بادرشبو از گیاهان ارگانیكی این استان نیازمند سرمایه گذاری است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به حمایت از كشت گیاه بادرشبو در آذربایجان غربی گفت: 170 هكتار از زمین های استان زیر كشت بادرشبو است كه این‌گیاه دارویی هیچ كودی دریافت نمی كند و كاملا ارگانیك كشت می شود.
به گزارش ایرنا، همایش ملی كشت ارگانیك و گیاهان دارویی به مدت 2 روز در ارومیه با شركت تولید كنندگان و كارشناسان و محققان این بخش برگزار می شود؛ در این 2 روز 197 مطلب و نوشته به صورت سخنرانی، پوستر و مقاله ارایه می شود.
افزون بر 20 هزار گونه گیاه دارویی در كشور شناسایی شده است كه هشت هزار گونه آن در آذربایجان غربی می روید.
7125/7129/2093
۰ نفر