۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۰:۰۲
کد خبر: 82970773
T T
۰ نفر

دلالي مشكل عمده بازار تره بار دزفول

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۰:۰۲
کد خبر: 82970773
دلالي مشكل عمده بازار تره بار دزفول

دزفول - ايرنا - ميدان تره بار دزفول كه از آن به عنوان بزرگترين بازار عمده فروشي تره بار و ميوه شمال خوزستان نام برده مي شود گرفتار مشكلات ناشي از دلالي و واسطه گري است.

به گزارش ايرنا ميدان تره بار دزفول به محل تاخت و تاز دلالاني تبديل شده كه اكثرا غير بومي بوده و در حاليكه چوب حراج به دارايي كشاورزان زحمتكش شمال خوزستان مي زنند ، محصول خريداري شده با قيمت ناچيز از كشاورزان را چند برابر در حاشيه ميدان عرضه مي كنند.
تعداد دلالان و واسطه ها در ميدان تره بار دزفول به حدي است كه تردد در محوطه اين بازار به سختي انجام مي شود و اين در حالي است كه دلالان غير بومي با سد معبر محصول خريداري شده از كشاورزان را در حاشيه اين بازار عمده فروشي به فروش مي رسانند.
واسطه ها و دلالان از نخستين ساعات بامداد در مسير تردد وانت بارهاي حامل محصولات كشاورزي به سمت ميدان ميوه و تره بار دزفول به انتظار نشسته و با متوقف كردن وانت بارهاي حامل محصولات كشاورزي ، محصول آنها را با قيمتي ناچيز اما نقدي خريداري مي كنند و همين محصول با قيمتي چند برابر راهي بازار تره بار اين شهرستان مي شود.
هر چند ميزان دقيق معامله ميوه و سبزي وارده به ميدان عمده فروشي تره بار دزفول هرگز اعلام نمي شود اما برخي افراد گاه به كشاورزي مدعي اند سالانه بيش از پنج ميليون تن مجموع محصولات كشاورزي و باغي توليد شهرهاي دزفول ، انديمشك ، شوش و حتي گتوند در اين بازار معامله و به بازار سراسر كشور و حتي خارج صادر مي شود.
سرپرست فرمانداري ويژه شهرستان دزفول از دلالي و تعيين نرخ ميوه و تره بار توسط دلالان به عنوان عمده ترين مشكل بازار اين محصولات در دزفول نام برده و گفت:متاسفانه نظارت بر اصناف در استان خوزستان وشهرستان دزفول ضعيف است و اتحاديه ها و اصناف نظارت كافي بر كار آنها ندارند.
امير عيسي زاده در نشست ستاد تنظيم بازار اين شهرستان با بيان اينكه نظارت بر بازار ميوه و تره بار امري دشوار است گفت:به علت وجود دلالان كشاورزان متضرر مي شوند چرا كه دلالان كشاورزان را مجبور مي كنند محصولشان را به قيمت مورد نظر آنان عرضه كنند در غير اينصورت محصول روي دستشان مي ماند.
سرپرست فرمانداري ويژه دزفول با بيان اينكه دلالي و واسطه گري ظلم مضاعفي به كشاورزان وارد مي كند گفت:دلالان فقط به دنبال سودجويي هستند.
مدير جهاد كشاورزي دزفول نيز گفت:با توجه به اينكه محصولات كشاورزي توليد دزفول از ميدان ميوه و تره بار اين شهرستان به ساير مناطق استان و كشور ارسال مي شود بنابراين هرگونه مشكل در اين زمينه غيرقابل قبول است.
احمد زارعي افزود:جداي از وجود دلال در ميدان تره بار ،بازار دزفول يكي از منصف ترين بازارهاي كشور است كه اين نشانه مديريت اين ميدان است ولي بايد جلوي برخي سوء استفاده ها را گرفت.
مهراب عبدالهي رئيس اداره صنعت،معدن و تجارت دزفول نيز گفت:حذف واسطه ها و دلالان دغدغه مردم است و در اين شرايط اقتصادي از اصناف انتظار انصاف داريم.
وي همچنين افزايش قيمت برخي كالا و اقلام خوراكي در بازار را تائيد كرد و گفت:كالاي خانه در دزفول بين پنج تا 20 درصد افزايش داشته و قيمت هر كيلو گرم شكر از 27 هزار ريال در هفته گذشته به 27 هزار و 400 ريال رسيده است.
وي با بيان اينكه حبوبات و روغن تغيير قيمتي نداشته است گفت:آب معدني 20 درصد،چاي 23 درصد افزايش قيمت داشته است كه با تشديد روند بازرسي ها در تيرماه امسال بيش از يكهزار مورد بازرسي انجام شده و 100 پرونده تخلف به تعزيرات حكومتي دزفول معرفي شده است.
عبدالهي به عرضه تخم مرغ در بازار دزفول نيز اشاره كرد و افزود:تخم مرغ در بازار بايد به صورت كيلويي عرضه شود و براي تنظيم بازار ،فروش فوق العاده و راه اندازي چندين نمايشگاه ضروري است تا وضعيت به صورت عادي برگردد.
سيد عزيز موسوي رئيس ميدان ميوه و تره بار دزفول نيز گفت: امسال به علت ريزش شكوفه هاي درختان و هزينه زياد داشت و برداشت قيمت ميوه افزايش داشته است.
وي افزود:ميوه و تره بار قابل نگهداري نيست و فقط 24 ساعت فرصت فروش دارند .
وي ادامه داد:از طرفي ميدان ميوه و تره بار دزفول ظرفيت 40 حجره را دارد در حالي كه بيش از 114 واحد داراي پروانه كسب در ميدان دزفول فعاليت دارند كه اين امر موجب شلوغي و در بي نظمي در اين بازار شده است.
غلامرضا فردوست رئيس امور اجتماعي فرمانداري ويژه دزفول نيز گفت:ميدان تره بار دزفول بي نظم ترين بازار در دزفول است و دلالان زيادي در اين ميدان وجود دارند كه بايد ساماندهي شوند.
منصور عطار معاون اتاق اصناف دزفول نيز گفت:ميدان بار دزفول از 50 سال پيش ساخته شده ولي الان گنجايش ندارد وبايد فكري اساسي براي آن كرد.
وي افزود:تعدادي پرونده عمده فروشي ميوه به تعزيرات حكومتي دزفول ارسال شده كه يا گران فروشي كرده اند و يا فاكتور ارائه نكرده اند.
كاظم خدايي نژاد رئيس اتاق اصناف دزفول نيز گفت:كليه رسته هاي بازار بايد كنترل شوند زيرا وضعيت دلار بر وضعيت اقتصادي كشور تاثير زيادي داشته است وامكان اين نيست كه كليه واحدهاي صنفي را به تعزيرات حكومتي معرفي كرد.
وي افزود:با اين وجود گزارش كاملي از وضعيت بازار به تعزيرات حكومتي دزفول ارائه شده است.
رئيس اداره تعزيرات حكومتي دزفول نيز گفت:بر اساس تخلفات ارائه شده و پرونده هاي ورودي ،عدم صدور صورت حساب در ميدان ميوه و تره بار بيشترين تخلف در اين شهرستان را شامل مي شود.
موسي منصوري افزود:عدم ارائه فاكتور و عدم درج قيمت نشانه گران فروشي اصناف است و در بازار ميوه و تره بار نيز وجود دلالان يكي از عمده ترين دلايل افزايش قيمت هاست.
وي عدم نصب نرخ نامه را يكي ديگر از دلايل بي نظمي در ميدان ميوه و تره بار دزفول دانست و گفت:اتحاديه بايد بر نصب نرخنامه در واحدهاي صنفي مستقر در ميدان ميوه و تره بار نظارت داشته باشد .
وي در خصوص واحدهاي فروش كالاي خانه نيز گفت:وقتي يك واحد فروش كالاي خانه محصولي دارد و عرضه نمي كند بايد با آن برخورد شود زيرا فقط برخي محصولات مانند طلا و آهن دستخوش تغييرات بازار جهاني شده و قيمت ديگر كالاها ربطي به بازار جهاني ندارند.
وي از اتاق اصناف خواست نظارت بيشتري بر واحدهاي صنفي دزفول داشته باشد و بيشتر بر گران فروشي اصناف متخلف متمركز شوند.
7278/6068