۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 82970866
T T
۰ نفر
اجرای آیین قره كلیسا نتیجه حمایت های مسوولان جمهوری اسلامی است

ارومیه - ایرنا - رییس شورای خلیفه گری كل ارامنه آذربایجان گفت: اجرای آیین مذهبی قره كلیسا با عنوان «باداراك» در نتیجه ایجاد امكانات حمایتی توسط نظام جمهوری اسلامی و تعامل سازنده مسوولان به الگوی مناسك دینی مسیحیان جهان تبدیل شده است.

مراسم مذهبی باداراك به صورت سالانه با حضور ارامنه از كشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، كانادا و دیگر كشورهای جهان برگزار می‌ شود و یكی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.
روبیك جانانه روز شنبه در حاشیه این مراسم در قره كلیسای چالدران در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا با بیان اینكه اجرای موفق آیین های دینی قره كلیسا در اجلاس ارامنه جهان در سال جاری مطرح شد، افزود: كلیساها و مكان های زیارتی مسیحیان در كشورهای دنیا از تجربه برگزاری مراسم باداراك استفاده می كنند.
مراسم مذهبی باداراك به صورت سالانه با حضور ارامنه از كشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، كانادا و دیگر كشورهای جهان برگزار می‌ شود و یكی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.
وی اضافه كرد: اجرای آیین مذهبی قره كلیسا با عنوان باداراك، الگوی برگزاری مناسك دینی مسیحیان در كشورهای مختلف دنیاست.
این آیین وی ادامه داد: زیارت، نیایش، نذر و نیاز، غسل تعمید كودكان، مراسم عقد و مراسم مرتبط با فروع دین مسیحیت از جمله بخش های مختلف آیین باداراك به شمار می رود.
جانانه بیان كرد: در عشای ربانی نیز دعا به درگاه خدا، شكرگذاری و ذكرهای دین مسیحیت به صورت مرتب در سه روز مراسم و به ویژه در غروب آفتاب برگزار می شود.
وی با اشاره به اینكه مراسم قره كلیسا با تامین امكانات هرساله باشكوه تر از سال های قبل برگزار می شود، گفت: مسوولان استانی و شهرستانی امكانات رفاهی، امنیتی و انتظامی مطلوبی را برای زایران فراهم می كنند.
رییس شورای خلیفه گری كل ارامنه آذربایجان افزود: تامین امكانات در این مكان پرهزینه بوده و با زحمت های فراوان همراه است اما مسوولان از هیچ تلاشی برای برگزاری مناسب این آیین دریغ نمی كنند.
وی با اشاره به اینكه امسال استفاده از تلفن به صورت مطلوب در محل اسكان زایران فراهم شده بود، افزود: كاركنان برق، آب، آتش نشانی و پزشكی و شهرداری برای اجرای هر چه بهتر این مراسم همكاری مطلوبی انجام دادند.
روبیك جانانه با اشاره به اینكه پیروان ادیان توحیدی همچون اعضای یك خانواده در كنار هم زندگی می كنند و آیین های مذهبی خود را بجا می آورند، گفت: تبعیضی در برگزاری آیین های مذهبی وجود ندارد و بادارك نیز همچون سایر مناسك دینی با آزادی كامل برگزار می شود.
وی اضافه كرد: بازدیدكنندگان خارجی این كلیسا با سه هدف بازدید از این مكان تاریخی، زیارت و پژوهش به قره كلیسای چالدران می آیند.
وی بیان كرد: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ارزش های دینی است و تاثیر یكسانی بر روی مسلمانان و پیروان سایر ادیان الهی می گذارد.
رییس شورای خلیفه گری كل ارامنه آذربایجان راجع به اهمیت قره كلیسا نیز گفت: محل شهادت تاتائوس مقدس به عنوان یكی از حواریون حضرت عیسی در منتهی الیه محراب این كلیسا واقع شده و این مكان در جهان مسیحیت یكی مهم ترین مراكز مذهبی است.
به گزارش ایرنا قره‌ كلیسا در 20 كیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یكی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین كلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل كنونی كلیسای تاتائوس به خاك سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه كوچكی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به كلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.
بنای قره‌كلیسا (كلیسای تاتائوس مقدس) جزو 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی ‌ترین كلیسای جهان می دانند.
بازدیدكنندگانی از كشورهای فرانسه، ارمنستان، چین، نروژ و سنگاپور در مراسم باداراك امسال شركت كردند.
7129/2093
۰ نفر