۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۸:۰۲
کد خبر: 82971927
T T
۰ نفر
آمریكا برای تضعیف چین نیروی دریایی تایوان را تقویت می كند

پكن- ایرنا- در شرایطی كه چین می گوید تایوان باید روزی به وحدت با سرزمین مادری تن دهد، آمریكا از تقویت نیروی دریایی این جزیره و نیاز تایوان به زیردریایی های بیشتر برای تضعیف و مقابله با چین خبر داده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه مورنینگ پست هنگ كنگ امروز دوشنبه در مطلبی نوشت: آمریكا بزرگترین فروشنده تسلیحاتی به تایوان گفته است به دنبال همكاری بیشتر با این جزیره برای به روز كردن زیردریایی های قدیمی و ساخت زیردریایی های جدید است.
از ماه آوریل (فروردین) امسال كه دولت آمریكا با انتقال فناوری ساخت زیردریایی به تایوان موافقت كرد تا كنون دستكم 6 كشور طرح های خود را برای همكاری، طراحی و ساخت این زیردریایی ها به تایوان عرضه كرده اند.
این گزارش می افزاید تایوان به دنبال ساخت 8 فروند زیردریایی بنزینی و به روز كردن 4 فروند زیردریایی دیگر است كه نیروی دریایی در اختیار دارد.
با این وصف گروه 'رافیلد' آمریكا كه چند دهه است در تقویت نیروی دریایی تایوان و فروش زیردریایی با این جزیره همكاری می كند، از كمك به تایوان برای اجرای این برنامه از جمله انتقال فناوری و تجهیزات به این جزیره خبر داده است.
'ادوارد رافیلد' رییس اجرایی شركت آمریكایی می گوید كه تایوان دارای نیروی هوایی و دریایی قوی و تجهیزات و تسلیحات بسیار پیشرفته است و حالا برای حراست از منافع در زیردریاها به زیردریایی نیاز دارد.
روزنامه هنگ كنگی می نویسد منابع نظامی این جزیره به این نشریه اطلاع داده اند كه تایوان به دنبال به روز و مدرن كردن دو فروند زیردریایی مدل 'چین لونگ' است كه از سه دهه قبل در اختیار تایوان بوده است.
تنگه تایوان بار دیگر به منطقه بحرانی میان چین و تایوان و همچنین آمریكا تبدیل شده است طرفین هنوز بر سر پایبندی به اصل یك چین توافقی حاصل نكرده اند مسئولان حكومت جدید در تایوان حاضر به قبول آن نیستند.
چین آشفته تر از همیشه نشانه های شدت گرفتن بحران را درك كرده است و نظاره گر فروش محموله جدیدی از تسلیحات پیشرفته آمریكا به ارزش یك میلیارد و 420 میلیون دلار به این جزیره از سال گذشته میلادی است از سوی دیگر بتازگی كشتی های آمریكایی از تنگه تایوان عبور كرده اند كه خشم و هشدار پكن را به دنبال داشته است.
'تسای اینگ ون' زنی از حزب دمكراتیك ترقیخواه كه قدرت را ماه می(اردیبهشت) سال 2016 در اختیار گرفت، اصلی ترین مانع برای چین است حزب او از دیدگاه پكن، اساسنامه استقلال طلبی دارد و برای جدا شدن از چین تلاش می كند.
این حزب اگرچه هنوز رسما اعلام استقلال نكرده است و می گوید حاضر به گفت و گو با چین سر یك میز است اما نمی خواهد محور گفت و گوها اصل یك چین باشد.
'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین نیز از استقلال طلبان خواسته است كه دست به حركتی خطرناك برضد اصل یك چین نزنند و وحدت كشور را خدشه دار نكنند.
اطراف چین حلقه ای از تنش های سیاسی و تجاری شكل گرفته است اما طبیعتا هیچ یك از آنها به حساسیت تایوان نیست به همین دلیل پكن بارها به آمریكا اصلی ترین فروشنده تسلیحات به تایوان، هشدار داده است این حساسیت را درك كند و بداند كه همه اصل و اساس روابط پكن و واشنگتن به موضوع تایوان گره خورده است.
چین هفت دهه است كه در حل مساله تایوان ناكام مانده و برای سومین بار از پایان سال گذشته، ناو هواپیمابر خود را راهی تنگه تایوان كرده و بازوی نظامی اش را به این جزیره نشان داده است.
چین كه سومین قدرت بزرگ نظامی دنیا را در اختیار دارد حالا بیشتر از قبل در باره این جزیره واكنش نشان می دهد این كشور برای جنگ با تایوان آماده نیست اما هر حركت استقلال طلبان تایوان تحت حمایت آمریكا، می تواند آتش خشم چین را به دنبال داشته باشد و ارتش این كشور را به سوی جنگی ناخواسته بكشاند.
فعلا چین با اعزام ناوهای جنگی و به پرواز دراوردن جنگنده هایش به تایوان و آمریكا هشدار داده است و گفته اگر لازم باشد از ابزارهای سیاسی و اقتصادی بیشتری بهره خواهد گرفت ولی تا آن زمان بر اساس سیاست مسالمت آمیز چین و آرامش در تصمیم گیری ها، اقدامات بر وحدت تدریجی با تایوان متمركز خواهد بود.
آساق**231**1904**