۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82972214
T T
۰ نفر

مردم علائم گرمازدگي را جدي بگيرند

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82972214
مردم علائم گرمازدگي را جدي بگيرند

كرج-ايرنا- رئيس مركز فوريت هاي پزشكي استان البرز به مردم توصيه كرد كه علائم و راه هاي پيشگيري از گرمازدگي را مورد توجه ويژه قرار دهند.

دكتر مهرداد بابايي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: با توجه به افزايش دما ، گرما زدگي معمولا به دنبال فعاليت بدني متوسط تا شديد در هواي گرم ايجاد مي شود.
وي ادامه داد: در اين وضعيت به علت تعريق شديد، آب بدن از دست رفته و متعاقب آن درجه حرارت مركزي بدن بالا مي رود كه در اين حالت گرما زدگي مي تواند به صورت خفيف يا شديد بروز كند.
بابايي گفت: اين عارضه در موارد شديد حتي مي تواند منجر به مرگ افراد شود.
اين مسئول در ادامه به علائم و درمان گرمازدگي اشاره كرد و گفت: در گرمازدگي خفيف دن به شدت عرق كرده و حجم خون كاهش مي يابد.
وي افزود: علايم تعريق شديد، ضعف، سرگيجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، افزايش ضربان قلب، كاهش فشار خون، پوست مرطوب، سردي و رنگ پريدگي و حرات مركزي بدن تا 39 درجه پيش مي رود.
بابايي به مردم توصيه كرد كه براي درمان گرمازدگي انتقال بيمار به يك مكان خنك و سايه، در صورت هوشياري كامل بيمار، مصرف مايعات براي جبران كم آبي بدن ضروري است .
وي ادامه داد: همچنين براي جبران نمك بدن نيز بايد اندكي نمك (به نسبت يك قاشق چاي خوري نمك در يك ليتر آب) اضافه كرد و به تدريج مصرف شود.
همچنين لباس هاي فرد گرمازده را در آورده و يك ملحفه مرطوب دور بدن وي بپيچيد يا با استفاده از باد بزن دماي بدن بيمار راخنك نگه داشته و وي را به بيمارستان انتقال داد.
وي در توضيح علائم گرمازدگي شديد گفت: تعريف اين وضعيت به لحاظ پزشكي اين است كه درجه حرارت مركزي بدن از 40 درجه سانتيگراد بيشتر شود وعلائم آن به صورت تهوع، تشنج، كاهش سطح هوشياري و كما است.
بابايي، علائم اين وضعيت را پوست قرمز رنگ، داغ شدن بدن، رنگ پريدگي و خشكي پوست، ضربان تند و قوي، سردرد ضرباني، پريشاني و سرگيجه، تنفس كم عمق، مردمك چشم ممكن است متسع شده و به نور واكنش نشان ندهد.
رئيس مركز فوريت هاي پزشكي البرز گفت: دراين صورت بايد سريع از اورژانس كمك گرفته شود.
وي بيان داشت: در اين وضعيت تمام لباس ها از تن بيمار در آورده شده و بيمار در وضعيت ريكاوري ( خوابيده به پهلو ) قرار گيرد ضمن آنكه از خوراندن هر گونه مواد خوراكي به وي خودداري شود.
وي، پوشيدن لباس هاي سبك، گشاد و با رنگ روشن از راه هاي پيشگيري از گرما زدگي است.
بابايي به مردم توصيه كرد كه با توجه به افزايش دماي هوا در اين روزها ، حداقل 8 ليوان آب حين فعاليت بدني و در فواصل زماني معين بنوشند و دربرابر گرماي آفتاب كلاه و يا چتر روي سر قرار دهند.
بابايي گفت: فعاليت هاي شديد خارج از منزل در ساعاتي كه هوا خنك تراست يعني پيش از 10 صبح و يا پس از 6 بعد از ظهر برنامه ريزي شود.
به علت تغييرات اقليمي از اوايل تيرماه جاي دماي كشور متفاوت از سال هاي گذشته افزايش محسوس يافته به طوريكه برخي روزها اين دما در استان البرز به مرز 45 درجه بالاي صفر مي رسد كه در گذشته كم سابقه بوده است.
طبق گزارش اورژانس البرز تاكنون يك مورد گرما زدگي در اين استان رخ داده است.
7410/ 6155