۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82973667
T T
۰ نفر

تاب آوري ضروري تر از هواي سالم

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82973667
تاب آوري ضروري تر از هواي سالم

روزنامه سبحان چاپ شيراز سه شنبه در شماره 4642 يادداشتي با عنوان 'تاب آوري اجتماعي از هواي سالم هم ضروري تر است' منتشر كرده است.

در اين يادداشت به قلم سميه رعيتي آمده است: تاب آوري دو جنبه فردي و اجتماعي دارد كه در جنبه فردي، مهارت هاي زندگي نقش پررنگي دارد. مثل تفكر حل مساله، تفكر خلاق، كنترل استرس و. . . ولي در جنبه اجتماعي مساله تاب آوري كاملا متفاوت است و باعث توانمندي هاي اجتماعي مي شود و در كشور ما نيز با توجه به رشد ١٠ درصدي اعتياد زنان، افزايش طلاق و خشونت هاي نوين خصوصا در حوزه زنان، شايد نياز به تاب آوري اجتماعي در حوزه زنان و خانواده حتي از هواي سالم هم ضروري تر باشد چرا كه روان سالم و زندگي اجتماعي هوشمندانه مي تواند انسان را در سخت ترين شرايط جغرافيايي و اقتصادي به سرمنزل مقصود برساند.
بر همگان روشن است كه زنانه بودن اين مسأله، اهميت مضاعف موضوع مطروحه را يادآور مي كند، چرا كه زنان همزمان تربيت مي كنند، پرورش مي دهند، ايمني و امنيت مي آفرينند و سلامت نسل فعلي و نسل آتي وابسته به وجود ايشان است. به نظر ميرسد
با حمايت و تقويت زير ساختهاي اجتماعي، تمركز و توجه بيشتر به دارايي و توانايي هاي مخاطب، توسعه آموزشهاي اثربخش خصوصاً در حوزه ارتباطات و حمايت يابي، ترويج و تقويت اميد و نكونگري و خوش بيني، افزون سازي برنامه هاي مهارت آموز تأثير شرايط منفي و صدمات احتمالي را مي توان كاهش داد.
خلق و خوي مثبت، توانايي حل مساله ، اعتماد به نفس، ايمان و در نهايت اعتقادات مذهبي هم از مولفه هاي كارساز و ضروريات هستند. تاب آوري نيز همانند ساير عرصه ها تقسيم بندي خاصي از خوب وبد ارايه نميكند بلكه توضيح و تفسيري از فرايند پايداري و موفقيت ارايه ميدهد كه متضمن حفظ و بازيابي سلامت است.
تاب آوري مي تواند احساس كارآمدي و هويت، توانايي تصميم گيري و هدفگذاري گروهي و باور به خويشتن را در جوامع به سمت درستي هدايت كند.
با شرايط موجود در جامعه بايد تاكنون به اين باور رسيده باشيم كه سرمايه گذاري درحوزه تاب آوري اجتماعي حقيقتاً يك فرصت است چرا كه واقعاً ما توانايي مسدود كردن و از بين بردن و در بعضي موارد حتي تحت كنترل در آوردن عوامل تهديد كننده را نداريم و اين دقيقاً همان زماني است كه تاب آوري ضرورت وجودي خود را از طريق قدرت سازگاري و تعامل مثبت و سازنده با عوامل آسيب زا تعريف و بروز مي دهد.
از برگزاري همايش هاي ترويجي و تبليغي در سطح ملي تا اجراي كارگاه هاي تخصصي و دوره هاي آموزشي ويژه در سطح استانها و شهرستانها، ضرورتي است كه ديگر نمي توان ناديده اش گرفت.
7368/ 2027