۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 82974575
T T
۰ نفر
مرغداران براي مقابله با استرس گرمايي آمادگي داشته باشند

بيرجند - ايرنا - اداره كل دامپزشكي خراسان جنوبي در اطلاعيه اي اعلام كرد: با توجه به گرم شدن مداوم هوا و احتمال قطعي برق در برخي مناطق استان، مرغداران بايد براي مقابله با شرايط استرس گرمايي آمادگي داشته باشند.

به گزارش ايرنا در اين اطلاعيه كه روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است: وجود موتور برق سالم و آماده به كار اهميت زيادي دارد و هنگام صدور پروانه بهره برداري از ضروريات اخذ پروانه است، لذا مرغداراني كه موتور برق را براي واحد خود تامين نكرده اند در اسرع وقت آنرا تهيه نمايند.
اين اطلاعيه مي افزايد: همه طيور در زماني كه افزايش دماي محيط بيش از تحمل آنان باشد، دچار استرس گرمايي مي شوند و چون فاقد غدد عرق هستند، با افزايش تعداد دفعات تنفس (له له زدن)، دماي بدن را كاهش مي دهند. اين افزايش تنفس با دفع بيش از حد دي اكسيد كربن، تعادل اسيد - باز بدن را به سمت قليايي شدن (آلكالوز) برده و كلسيم يونيزه را كه براي استخوان سازي و پوسته تخم مرغ ضروري است كاهش مي دهد. همچنين له له زدن و تنفس با دهان باز، يكي از عوامل مستعد كننده بيماري هاي تنفسي است، زيرا هوا از فيلتر طبيعي مجاري بيني عبور نمي كند.
اداره كل دامپزشكي خراسان جنوبي در اين اطلاعيه تصريح كرد: از ديگر عوارض استرس گرمايي كاهش مصرف غذاست كه در طيور گوشتي موجب كاهش رشد و در طيور تخمگذار منجر به كاهش اندازه و ميزان توليد تخم مرغ مي شود.
راه هاي مقابله با استرس گرمايي نيز به اين شرح آمده است: افزايش جريان هوا (استفاده از حداكثر قدرت هواكش ها)، خنك نمودن هواي سالن با استفاده از مه پاش و اسپري آب بر روي ديوار، سقف داخلي و خارجي در ساعات گرم روز، در مناطق گرم و خشك در استرس گرمايي آب بيشتري توسط طيور مصرف مي شود لذا توصيه مي شود آب خنك و كم نمك در اختيار گله قرار داده شود تا به كاهش دماي بدن كمك نمايد.
توصيه مي شود تغذيه طيور در ساعت هاي خنك تر روز (صبح ها و عصرها) صورت پذيرد، علاوه بر آن همه كارهايي كه سبب كاهش فعاليت طيور در ساعات گرم روز شود، مفيد است. اصلاح جيره و تعادل ميان تركيبات آن به همراه استفاده از غذاهايي كه هضم راحت تري دارند تاثير استرس گرمايي را كاهش مي دهد و استفاده از دان پلت موجب كاهش مصرف انرژي در هنگام غذا خوردن شده و طيور گرماي كمتري را احساس مي نمايند. بهتر است انرژي جيره بيشتر از منابع چربي تامين شود زيرا در مقايسه با ساير مواد مغذي گرماي كمتري را ايجاد مي كند و نصب فن هاي اضافي، نصب مه سازها، استفاده از سيستم هاي مناسب تهويه، سفيد كردن سقف بيروني مرغداري يا استفاده از روكش هاي آلومينيومي و غيره توصيه مي شود.
همچنين در استرس گرمايي تعادل اسيد - باز بدن به هم مي خورد و استفاده از الكتروليت ها در بهبود اين عارضه بسيار مفيد است. اضافه كردن ويتامين هاي A ،C و E نيز در كاهش اثرات استرس گرمايي موثر بوده است.
به گزارش ايرنا از 770 مرغداري گوشتي و تخمگذار موجود در استان خراسان جنوبي 250 واحد فعال هستند.
3215*3028