به گزارش ایرنا، اروجعلی علیزاده روز پنجشنبه در نشست مشترك با فرماندار مراغه با محوریت آزادراه مراغه - هشترود افزود: هم اكنون بیشترین میزان پیشرفت فیزیكی در قطعات 2 و 3 این طرح به ترتیب با 41 و 52 درصد است.
وی ادامه داد: از ابتدای آغاز این طرح تاكنون یك هزار و 400 میلیارد ریال برای این منظور از سوی دولت هزینه شده است.
وی اضافه كرد: از این رقم، یك هزار و 250 میلیارد ریال در قالب كاركرد، صورت وضعیت ها و پیش پرداخت ها به پیمانكاران قطعات مختلف پرداخت و 150 میلیارد ریال نیز برای تملك اراضی هزینه شده است.
وی با بیان اینكه برای ادامه این طرح ملی باید تامین اعتبار شود فت: 950 میلیارد ریال نیز برای تملك اراضی محدوده این طرح نیاز است.
وی افزود: براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، 35 كیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی و آسفالت ریزی خواهد شد.
وی از توافقات انجام شده با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای سرمایه گذاری در این طرح خبرداد و اضافه كرد: بر این اساس، سهم سرمایه گذاری دولت 60 درصد، سهم بانك سپه 20 و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز 20 درصد خواهد بود.
مدیركل مسكن و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت اجرای این طرح ملی گفت: با توجه به اجرای بیش از 400 كیلیومتر آزادراه و 2 هزار كیلومتر طرح حمل و نقل جاده ای و ریلی در این استان، زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری حداقل 30هزار میلیارد ریالی در استان ایجاد شده است.
سلطانی افزود: با بهره برداری از آزادراه مراغه - هشترود به عنوان یكی از آزادراه های در دست اجرای این استان، مسیر تردد بین دو شهر حدود 10كیلومتر كاهش یافته و روزانه بیش از سه میلیارد ریال در مصرف سوخت خودروهای عبوری در این مسیر صرفه جویی خواهد شد.
فرماندار مراغه نیز در این نشست با تاكید بر لزوم تسریع در روند اجرای این طرح گفت: با رایزنی های موثر مسئولان استانی و استاندار در روزهای آینده با بانك سپه به عنوان سرمایه گذار، بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح تامین خواهد شد.
حمید شكری افزود: با تعامل و همكاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان، مشكلات شهرستانی و برخی موانع پیش روی تسریع در روند اجرایی این طرح بزرگ و حیاتی منطقه مرتفع خواهد شد.
آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 كیلومتر بوده كه در این طرح 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل كوچكتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 كیلومتر در ساعت اجرا می شود و هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
عملیات این طرح شامل 14 میلیون و 600 هزار میلیون متر مكعب خاكبرداری، 6 میلیون و 700 هزار مترمكعب عملیات خاكریزی، 750 متر مكعب زیرساخت و 750 هزار تن آسفالت ریزی است.
با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، طول این مسیر 9 كیلومتر كاهش می یابد و در طول بهره برداری 20 ساله این آزاد راه، حدود 123 میلیون لیتر بنزین و 294 میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت 50 دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول 101 كیلومتر بوده كه با پیچ های خطرناك از دو شهر خداجو و نظركهریزی می گذرد، با آنكه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال كردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های كشور محسوب می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
مدیر پروژه های آزادراه های شمالغرب كشور:
آزادراه مراغه - هشترود 30 درصد پیشرفت دارد
۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۵
کد خبر:
82975968
مراغه - ایرنا - مدیر پروژه های آزادراه های شمالغرب كشور با اشاره به فعال بودن قطعات پنج گانه آزادراه مراغه - هشترود گفت: این طرح هم اكنون به طور متوسط 30 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.