۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۷
کد خبر: 82976117
T T
۰ نفر
مصوبه ای كه راه سودجویی از صادرات فلزات و فولاد را می بندد

تهران- ایرنا- مصوبه جدید دولت برای الزام به صادرات محصولات فولادی و فلزی به دست تولیدكننده اصلی، از احتكار محصولات فلزی و فولادی و كسب سودهای بادآورده جلوگیری می كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در ماه های گذشته عده ای از واسطه‌ ها برای كسب سود ناشی از اختلاف نرخ ارز محاسبه شده در قیمت‌های پایه بورس كالا با نرخ‌های غیررسمی، محصولات فولادی و فلزی را از كف بازار می خریدند و سپس آنها را صادر می كردند.
در همین پیوند معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه جدید دولت در این زمینه خبر داد كه مطابق آن، هر خریداری نمی تواند محصولات تولیدی را صادر كند.
بر این اساس، فقط تولیدكنندگانی می ‌توانند به صادرات محصولات فلزی و فولادی اقدام كنند كه تولیدكننده واقعی آن كالا بوده و پیش از هر چیز تعهدات ارائه شده خود را در بازار داخلی انجام داده باشند.
اگر تولیدكننده ‌ای عرضه‌‌های داخلی خود را به میزانی كه متعهد شده در بورس كالا انجام داد و بورس كالا ایفای تعهدات آن را تایید كرد، هیچ مانعی برای صادرات محصولاتش وجود ندارد؛ اما اگر تولیدكننده ‌ای عرضه داخلی خود را به هر دلیلی انجام نداد، اجازه صادرات ندارد.
در این پیوند، «كیوان جعفری طهرانی» كارشناس ارشد بین الملل در حوزه معدن و فولاد و مشاور پروژه های چرخه فولاد كشور، به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: امروز با وضع بازار سكه، ارز و طلا مردم به خرید كالاهای سرمایه ای یا استراتژیك روی آورده اند؛ فولاد نیز جزو محصولات استراتژیك محسوب می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خریداران فولاد می دانند اگر بتوانند آن را با ارز 4200 تومانی خریداری و در انبار نگهداری كنند، می توانند آن را دستكم 2 برابر قیمت به فروش برسانند.
وی بیان داشت: عده زیادی نیز محصولات فولادی را با هدف احتكار، با ارز 4200 تومانی خریداری كردند.
جعفری طهرانی اقدام دولت در محدودسازی صادرات به تولیدكنندگان را مثبت ارزیابی كرد و گفت: این كار شاید بر میزان صادرات تاثیر منفی بگذارد اما اقدامی كنترلی است كه در همه جای جهان نیز سابقه دارد.
به گزارش ایرنا، با ابلاغ این مصوبه، شرایطی فراهم شد كه محصولات فلزی و فولادی كه با دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس كالا عرضه می‌ شود، مستقیم به دست مصرف ‌كننده برسد و از این پس، مكانیزم به گونه‌ ای نباشد كه افراد واسطه، این محصولات را از بازار جمع كرده و به خارج از كشور صادر كنند.
آمار عملكرد فولادسازان عمده كشور در سه ماهه نخست امسال حاكی از تولید چهار میلیون و 849 هزار و 802 تن فولاد خام (شمش) است كه نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 17 درصدی دارد.
در مدت سه ماهه نخست امسال محصولات فولادی تولیدی در مجموع به 2 میلیون و 864 هزار و 91 تن رسید كه از این رقم سهم ورق گرم مباركه و سبا در مجموع یك میلیون و 768 هزار و 194 تن بود كه نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 17 درصدی دارد.
سهم ذوب آهن اصفهان 568 هزار و 284 تن بود و رشد هشت درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال 96 و بقیه مربوط به فولادسازان آذربایجان، خراسان، فولاد آلیاژی، نورد و لوله اهواز، فولاد اكسین و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری است كه نسبت به سه ماهه نخست پارسال رشد 11 درصدی دارد.

اقتصام*3065*1961*
۰ نفر