۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۲:۱۰
کد خبر: 82977586
T T
۰ نفر
900 میلیارد تومان طرح فضایی در برنامه ششم سهم بخش خصوصی است

تهران- ایرنا- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بخش خصوصی دعوت كرد با تشكیل كنسرسیوم های مشترك، در زمینه اپراتورهای ماهواره‌ای ورود كند؛ زیرا در برنامه ششم توسعه جذب ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش فضایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان فضایی ایران كه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، امروز (شنبه) به همراه برخی اعضای شورای عالی فضایی، مركز پژوهش‌های مجلس، نمایندگانی از بخش خصوصی و اپراتورهای تلفن همراه از پژوهشكده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران بازدید كردند.
به نوشته تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «مرتضی براری» گفت: 75 درصد حجم اقتصاد فضایی در كشورهای صاحب این فناوری در بخش خصوصی است و سهم دولت‌ها 25 درصد است.
براری بیان داشت: برای ورود بخش خصوصی در عرصه فضایی كشور و سرمایه‌گذاری آنها تعاملاتی با بانك‌های دولتی و خصوصی، اپراتورها و سایر شركت‌های خصوصی داشته‌ایم.
وی اعلام كرد صدور پروانه مخابرات ماهواره‌ای در دستور كار كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد كه نقطه عطفی در ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی كشور است.
به گزارش ایرنا، مطالعات اولیه نیازسنجی، امكان سنجی و تشكیل اپراتور ماهواره مخابراتی بومی از سال 1394 در سازمان فضایی ایران و دیگر سازمان های مرتبط آغاز شد و چارچوب كلی آن در جلسه 262 كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید.
سیزدهم تیرماه امسال اعلام شد پروانه اپراتوری ماهواره های مخابراتی در دستور كار كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار گرفته است.

** تصدی‌گری دولت در بخش فضا كم شود
رییس سازمان فضایی ایران تصریح كرد: باید تصدی‌گری در بخش فضا را رها كرده و تا جایی كه بخش خصوصی ورود پیدا كند، از جمله در بخش اپراتوری فضایی، كار را به آنها محول كنیم.
«امروز نیاز داریم در حوزه فضایی، بخش خصوصی فعال به یك زنجیره تبدیل شود و با تعامل و همكاری با دانشگاه ها كه مراكز تربیت نیروی متخصص كشور به شمار می روند، بتواند نقش فعال تری در این حوزه داشته باشد».

** اثر دستاوردهای فضایی بر زندگی مردم
رییس پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این بازدید گفت: دستاوردهای فضایی هنگامی برای مردم ارزشمند است كه در زندگی آنان قابل لمس باشد و از این رو، توسعه خدمات فضایی و كاربردهای فضاپایه باید تقویت شود.
«حسین صمیمی» تصریح كرد: پروژه‌های مهمی مانند پروژه‌های ماهواره مخابراتی ناهید1 و ناهید2، ماهواره سنجشی سها و همچنین شبیه‌ساز ماهواره در پژوهشكده سامانه‌های ماهواره به انجام رسیده یا در دست اجرا است و در اجرای این پروژه‌ها، ارتباطات و همكاری‌های خوبی با مراكز دانشگاهی و نیز بخش خصوصی دارد.
به گزارش ایرنا، دهم تیرماه رییس سازمان فضایی ایران از قرار داشتن ایران در جایگاه نخست فناوری های فضایی در منطقه برای پنجمین سال پیاپی خبر داد و گفت: در شاخص پرتابگر و زیرساخت رتبه دوم منطقه، حوزه علوم اكتشافات نیز جایگاه دوم، حوزه سنجش از دور رده پنجم، حوزه فناوری ماهواره رتبه پنجم و حوزه ناوبری جایگاه دوم منطقه از آنِ ایران است.

اقتصام*3061*1961*