۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 82978900
T T
۰ نفر
خرماهای مضافتی روی دستان نخلداران باقی است

تهران - ایرنا - رئیس انجمن ملی خرمای ایران اعلام كرد: كمبود كارتن های مناسب برای جمع آوری خرماهای مضافتی موجب شده تا صدها تن محصول روی دست نخلداران برخی مناطق خرماخیز كشور باقی بماند.

«محسن رشید فرخی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت :دوره برداشت خرما سالیانه از ابتدای مرداد تا پایان مهرماه است و استان های خرماخیز كشور از جمله كرمان، سیستان و بلوچستان و فارس كه دارای رقم رطب و خرمای مضافتی با رطوبت بالا دارند، با معضل كمبود كارتن روبرو شده اند.
وی اضافه كرد: نوسان قیمت ارز باعث شده كه تولید كنندگان كارتن اقدام به افزایش بیش از 35 درصدی نرخ آن كنند، همچنین برخی برای افزایش كسب درآمدشان هم اقدام به صادرات بخش عمده این كارتن ها به كشورهای همسایه می كنند كه خود منجر به كمبود این كالا در داخل كشور شده است.
وی گفت : پیش از این قیمت مجموع 13 كارتن( 12+ 1 ) ویژه بسته بندی خرمای مضافتی و رطب بین 190 تا 210 هزارتومان بود، اما امروز نرخ این كالا به بیش از 290 هزارتومان رسیده كه تولید كنندگان را با مشكل تامین آن روبرو ساخته است.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران تصریح كرد: نبود كارتن مورد نیاز برای این بخش علاوه بر صدمه به تولید، می تواند صادرات را نیز دچار مشكل سازد، زیرا بیش از 50 درصد خرمای صادراتی از رقم مضافتی به شمار می رود.
وی خواستار آن شد تا وزارتخانه های جهاد كشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نسبت به تامین كارتن مورد نیاز نخلداران اقدام نمایند، تا محصول خرمای كشاورزان روی دستشان باقی نماند و از بین نرود.
فرخی پیش بینی كرد: امسال نزدیك به یك میلیون و 100 هزارتن خرما در كشور تولید شود، درعین حال سالانه در سطح بیش از 203 هزارهكتار از اراضی كشور نزدیك به یك میلیون 200 هزار تن انواع خرما تولید می شود كه استان های كرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر قطب تولید این محصول برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی محسوب می شوند.
طبق آمارها در سال 1396 بیش از 260 هزارتن خرما معادل 20 درصد كل تولید خرمای كشور به ارزش 300 میلیون دلار به كشورهای هدف صادر شد.
ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاكستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان، مصر و لیبی 10 تولیدكننده برتر خرما در جهان به حساب می آیند كه مصر بیشترین میزان عملكرد و الجزایر بیشترین سطح زیر كشت را دارند.
سرانه مصرف خرما در ایران بین هفت تا 10 كیلوگرم محاسبه شده است.
اقتصام**9186 ** 1559
۰ نفر