۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 82979481
T T
۰ نفر

عبور از هفت خوان پایتخت برای هنر ایرانی

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 82979481
عبور از هفت خوان پایتخت برای هنر ایرانی

پكن - ایرنا - 'مجید دولتشاه' هنرمند و دانشجوی ایرانی مقیم چین در قالب سفر 'از پایتخت تا پایتخت' قصد دارد پنج پایتخت باستانی و قدیمی چین از هفت پایتخت این كشور را با هدف معرفی و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی به ویژه موسیقی با دوچرخه بپیماید.

به گزارش ایرنا او سفرش را از 5 روز پیش از شهر نانجینگ چین آغاز كرده است و تاكنون حدود 500 كیلومتر از مسیر چهار هزار كیلومتری خود را پیموده است.
دولتشاه 33 ساله دارد، او نوازنده تار و آهنگساز، فارغ‌التحصیل موسیقی ایرانی در مقطع كارشناسی از دانشگاه هنر شیراز و در حال حاضر هم دانشجوی ارشد آهنگسازی موسیقی كلاسیك دانشگاه هنر 'نانجینگ' چین است.
عنوان سفر او 'از پایتخت تا پایتخت' و شعار سفرش هم 'پاسداشت و پاسداری دستاوردهای فرهنگی و هنری گذشتگان و پیشكسوتان' و 'كمك به اشاعه و برقراری صلح' از طریق معرفی هنر ایرانی است.
دولتشاهی می گوید چین 9 پایتخت باستانی و تاریخی دارد كه 6 مورد آن در یك محدوده 4 هزار كیلومتری قرار گرفته اند و قصد دارم از این 6 مورد پنج مورد آن را در سفر تابستانی ام طی كنم.
این دانشجوی ایرانی سفر خود را از شهر تاریخی نانجینگ كه تا چند دهه پیش و در طی چند دوره پایتخت چین بود آغاز كرده و در مسیر از پایتخت های باستانی شی‌آن، بیجینگ (پكن)، كای‌فنگ، لوآیانگ و هانگجو دیدن خواهد كرد.
این موسیقیدان ایرانی می گوید روزها را ركاب می زند و شبها را هم اگر در میانه راه باشد در طبیعت چادر می زند و اگر هم در شهرها باشد در مهمانسراها سپری خواهد كرد.
دولتشاه سفری حدود 30 تا 40 روزه را برای خود پیش بینی كرده است او می گوید برای این سفر مجبورم دانشجویی هزینه كنم و در خیلی از موارد صرفه جویی نمایم.
یكی از ویژگی های سفر وی، آشنا شدن با فرهنگ و همچنین افراد مختلف است او می گوید اهالی برخی روستاها و شهرها به استقبالش می آیند و حتی وی را برای شام و نهار و یا اقامت دعوت می كنند.
دولتشاه با اشاره به هنردوستی و همچنین اهمیت چینی ها برای حفظ هنرهای اصیل و سنتی می گوید در این سفر سعی می كنم هنردوستی و همچنین صلح دوستی ایرانیان را با چینی ها به اشتراك بگذارم.
او كه خود دانش آموخته موسیقی است و نزد اساتیدی چون استاد غلامرضا موساییان، فرهاد مشتاق، كیوان ساكت، علی دلفانی، مسعود شناسا، نوید افقه، خانم نوید حسنی و وصال عربزاده شاگردی كرده است از تحریف هنر به ویژه موسیقی آشفته است و می گوید هنر اصیل و سنتی باید دست نخورده بماند و چینی ها این كار را به خوبی انجام می دهند.
دولتشاه كه تاكنون در چندین جشنواره بین المللی موسیقی مانند آنثم انگلستان و هفته فرهنگی ایران در ونزوئلا شركت كرده است می گوید ایران دارای هنرهای اصیل زیادی از جمله موسیقی است و امیدوارم با این كارم بتوانم سر سوزنی به فرهنگ كشورم خدمت كنم و ندای صلح دوستی آنان را به جهانیان برسانم.
**آساق**1904**1663**