۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82980608
T T
۰ نفر

عملیات توسعه پایگاه هوایی آمریكا در قطر آغاز شد

۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82980608
عملیات توسعه پایگاه هوایی آمریكا در قطر آغاز شد

دوحه – ایرنا – عملیات توسعه پایگاه هوایی 'العدید' آمریكا در قطر طی مراسمی با حضور 'خالد العطیه' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، وزارت دفاع قطر با اعلام این مطلب ، در بیانیه ای افزود : هدف از توسعه این پایگاه هوایی عمق بخشیدن به روابط راهبردی نظامی با آمریكا و اعلام التزام به توسعه و تثبیت همكاری و هماهنگی عملیات نظامی میان دو كشور است .
وزیر دفاع قطر بهمن ماه گذشته از قصد این كشور برای توسعه پایگاه العدید آمریكا و تبدیل آن به یك پایگاه نظامی دایمی خبر داده بود.
العطیه وجود پایگاه نظامی العدید آمریكا را برای حفظ امنیت منطقه مهم خوانده و اظهار داشته بود : برنامه جدیدی برای توسعه پایگاه العدید داریم تا خدمات مناسب را در مرحله آینده ارائه كند. ما برای خرید جدیدترین سامانه های پدافند هوایی با آمریكا قرارداد امضا كردیم. ما اسكله های جدید نظامی احداث می كنیم كه بتواند نیازهای دوستان و متحدان آمریكایی را در آینده تامین كند.
وزیر دفاع قطر همچنین گفت كه كشورش در نظر دارد تا بنادر دریایی ایجاد كند كه مورد استفاده كشتی های جنگی ایالات متحده قرار خواهد گرفت.
العطیه درباره روابط نظامی قطر و آمریكا گفت: 'فرماندهان نظامی قطر با همتایان خود در وزارت دفاع آمریكا برای چشم انداز 2040 به منظور تحكیم روابط نظامی دوجانبه برنامه ریزی می‌كنند'.
وی افزود: 'این چشم انداز شامل میزبانی نیروی دریایی آمریكا در كنار نیروی هوایی مستقر در پایگاه هوایی العدید است'.
حدود 10 هزار نظامی و دستكم یكصد هواپیمای نظامی آمریكایی در پایگاه هوایی نظامی العدید در 30 كیلومتری جنوب غربی شهر دوحه پایتخت قطر مستقر هستند.
قطر قصد دارد در مرحله اول طرح توسعه این پایگاه نظامی علاوه بر افزایش ظرفیت خوابگاهی، دویست منزل مسكونی و یك میدان تفریحی در آن ایجاد كند.
العدید، میزبان فرماندهی مركزی قوای هوایی ایالات متحده است كه از آنجا عملیات نظامی امریكا در شرق میانه و افغانستان نظارت و هماهنگ می شود.
ایالات متحده فرماندهی مركزی خود را در سال 2003 میلادی از عربستان سعودی به پایگاه هوایی العدید انتقال داد و از آن پس، این پایگاه به تدریج، وسعت پیدا كرده است.
اجرای فاز نخست طرح توسعه پایگاه العدید در حالی است كه پیشتر شایع شده بود آمریكا قصد دارد پایگاه نظامی هوایی خود را از قطر به یكی از كشورهای منطقه انتقال دهد.
آغاز عملیات توسعه پایگاه هوایی العدید، 14 ماه بعد از آن صورت می گیرد كه عربستان، امارات ، بحرین و مصر با متهم كردن قطر به تروریسم علاوه بر قطع تمامی روابط ، مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با این كشور را هم بستند.
خاورم**1508**1144