۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 82981071
T T
۰ نفر

چین اجازه پرواز خطوط هوایی آمریكا را لغو می كند

۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 82981071
چین اجازه پرواز خطوط هوایی آمریكا را لغو می كند

پكن- ایرنا- با اتمام مهلت چین به خطوط هواپیمایی آمریكا مبنی بر اصلاح نام تایوان و تغییر آن از كشور تایوان به 'چین تایپه' در وب سایت هایشان و بی توجهی شركت های آمریكایی به این درخواست، چین از امروز (چهارشنبه) اجازه پرواز به سه خط هوایی آمریكا را نمی دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه های منطقه، چین از آمریكا خواسته بود كه در تارنماهای خطوط هوایی خود اصلاحاتی در ارتباط با نام تایوان انجام دهد و امروز سر رسید مهلتی است كه این كشور به واشنگتن داده بود.
با اتمام مهلت چین به خطوط هوایی آمریكا و تامین نشدن خواسته پكن تا امروز چهارشنبه، این احتمال می رود كه جبهه تازه ای از رویارویی دو كشور گشوده شود.
'گنگ شوانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز گذشته از آمریكا خواست به اصل یك چین پایبند باشد.
او از دولت آمریكا خواست شركت های هوایی این كشور را وادار كند تا اصلاحات مورد نظر چین را در وب سایت هایشان در ارتباط با نام تایوان اعمال كنند.
گنگ اظهار امیدواری كرد دولت امریكا از این شركت ها بخواهد در اسرع وقت وب سایت هایشان را اصلاح كنند.
هواپیمایی چین از مدت ها قبل نامه هایی برای 40 خط هوایی بین المللی نوشته و از آنها خواسته بود كه اطلاعات مربوط به تایوان بدون پیوند دادن آن با نام چین را حذف كنند همین موضوع موجب شد كه ایرلاین هایی نظیر ایر كانادا، ایر ایندیا و هواپیمایی قانتاس استرالیا این تغییرات را در وبسایت هایشان انجام دهند اما شركت های آمریكایی تا كنون به این موضوع بی توجهی كرده اند.
اردیبهشت ماه امسال بود كه سازمان هواپیمایی چین در نامه ای شدید اللحن به خطوط هوایی آمریكا هشدار داد و خواستار آن شد كه « آمریكا مقررات حق حاكمیتی چین را نقض نكند».
سازمان هواپیمایی چین در این نامه به خطوط هوایی ' دلتا ایرلاین'، 'آمریكن ایرلاین' و 'یونایتد ایرلاین' آورده بود این خطوط باید در عملكرد خود مسایل حق حاكمیتی درباره ارتباطات چین و تایوان را مراعات كنند.
این سازمان هشدار داده بود اگر خطوط هوایی آمریكا قوانین بین المللی را در این زمینه نادیده بگیرند چین ناچار است موضوع را به مراجع ذی ربط برای رسیدگی واگذار كند.
در این نامه نسبت به اقدامات جدایی طلبانه هشدار داده شده و آمده بود خطوط هوایی آمریكا باید مسایل جدایی طلبی را در نظر گرفته و به آن دامن نزنند.
چین هشدار داده بود خطوط هوایی كشورهای دیگر بخصوص آمریكا باید این موارد را مراعات كنند در غیر این صورت مساله به مراجع ذی ربط از جمله سازمان های ضد سایبری محول خواهد شد تا با آن برخورد كنند.
خطوط هوایی آمریكا كه چین در نامه خود آنها را تهدید كرده بود در تارنماهایشان از تایوان بدون ارتباط دادن نام این جزیره با چین یاد می كنند در صورتی كه چین خواستار آن است كه از تایوان با عنوان 'چین تایپه' یاد شود و یا اینكه این منطقه جزئی از خاك چین معرفی شود.
چین، منطقه تایوان را كه در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این كشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یك چین' بخشی از خاك خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یك كشور كه همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل 'یك چین' هر كشوری كه دارای روابط رسمی با پكن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات كند.
اما از زمانی كه «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاكم دمكراتیك ترقی خواه رئیس حكومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفك شدن تایوان از چین حمایت كرده است.
آساق**231**1904**