۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82982695
T T
۰ نفر
منطقه آزاد ماكو در كلیدی ترین محور ارتباطی ایران قرار دارد

ارومیه- ایرنا- معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی گفت: منطقه آزاد ماكو در كلیدی ترین محور ارتباطی ایران و در مسیر اتصال كشور به اروپا قرار دارد و استفاده حداكثری از ظرفیت جغرافیایی این منطقه ضروری است.

به گزارش ایرنا رضا حسینی روز پنجشنبه در همایش ملی رونمایی از فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماكو با حضور مسوولان كشوری و محلی افزود: این منطقه با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی باید به قطب تولید و صادرات كالا و تامین خدمات كشور تبدیل شود و تحقق آن نیازمند جذب سرمایه گذاری است.
وی با اشاره به ضرورت اجرای 2 طرح مهم آزاد راه بازرگان - تبریز و اتصال منطقه آزاد ماكو به شبكه ریلی كشور بیان كرد: اجرای این طرح های عمرانی و زیربنایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید هرچه سریع تر در این منطقه عملیاتی شود.
معاون استانداری آذربایجان غربی با اشاره به هزینه یكهزار و 500 میلیارد تومانی تامین زیرساخت های لازم در حوزه آب و خاك این منطقه، ادامه داد: این میزان اعتبار با هدف توسعه كشاورزی مدرن در منطقه تامین می شود.
حسینی، ایجاد كارخانه روغن كشی، راه اندازی صنایع پایین دستی لبنیات و راه اندازی گاوداری 2 هزار راسی را از طرح های اولویت دار منطقه آزاد ماكو اعلام كرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح ها به زودی آغاز می شود.
وی با اعلام حمایت مسوولان استان و استانداری آذربایجان غربی از سرمایه گذاران در تمامی بخش ها، افزود: بهبود فضای كسب و كار و تسهیل تجارت مرزی از مهمترین اقداماتی است كه برای حمایت از سرمایه گذاران در استان در دست اجراست.

** 6 تفاهم نامه همكاری در منطقه آزاد ماكو منعقد شد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو نیز گفت: همزمان با رونمایی از فرصت های سرمایه گذاری این منطقه در روز جاری 6 تفاهم نامه همكاری در حوزه های حمل و نقل، سرمایه گذاری و علمی به امضا رسید.
غلامرضا سلیمانی در این همایش ملی افزود: این تفاهم نامه ها بین منطقه آزاد ماكو و وزارت راه و شهرسازی، كمیته امداد امام خمینی (ره)، صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه های پیام نور و آزاد ماكو جهت توسعه زیرساخت های منطقه منعقد شد.
وی اضافه كرد: رویكرد جدید سازمان منطقه آزاد ماكو شناسایی محورهای توسعه و برنامه ریزی برای توسعه پایدار و تسهیل ارائه خدمات به سرمایه گذاران بوده و با همین رویكرد حداقل زمان ثبت شركت در منطقه به یك روز كاهش یافته است.
وی فعالیت بین المللی فرودگاه ماكو و انجام پروازهای خارجی از این پایانه هوایی را مورد تاكید قرار داد و بیان كرد: سازمان منطقه آزاد ماكو در تلاش برای تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی در این منطقه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو همچنین آغاز بكار جشنواره تولید محتوا برای معرفی ظرفیت بوم گردی این منطقه را یكی از فرصت های مهم برای جذب سرمایه گذار ذكر كرد و گفت: 285 فعال عرصه دیجیتالی در این جشنواره ثبت نام كردند كه 60 نفر از آنان برای تولید محتوای بوم گردی به رقابت می پردازند.
وی همچنین به پیگیری اتصال منطقه آزاد ماكو به شبكه ریلی كشور از طریق تبریز اشاره كرد و ادامه داد: این شبكه ریلی از طریق منطقه آزاد ارس به شبكه ریلی كشور و از سمت چشمه ثریا به كشور تركیه وصل می شود.
وی از برنامه ریزی هایی برای تبدیل این منطقه به هاب تولید كیف، كفش و لوازم خانگی خبر داد و گفت: توافق هایی با سرمایه گذاران در این خصوص صورت گرفته است.
حجت الاسلام ایوب رنجبری، امام جمعه ماكو نیز در این همایش سرمایه گذاران را مجاهدان عرصه اقتصادی دانست و افزود: تمام تلاش های مسوولان اجرایی باید صرف تسهیل فعالیت های سرمایه گذاران در منطقه شود.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماكو به لحاظ محدوده جغرافیائی شامل شهرستان های ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب كشور واقع شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار كیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماكو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد كشور دارای 140 كیلومتر مرز مشترك با كشور جمهوری آذربایجان و 130 كیلومتر مرز مشترك با كشور تركیه است.
7132/3072