۷ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۶
کد خبر: 82984483
T T
۰ نفر

ریل توقف، نصیب باغ موزه دفاع مقدس فارس

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۶
کد خبر: 82984483
ریل توقف، نصیب باغ موزه دفاع مقدس فارس

شیراز- ایرنا- باغ موزه یا مركز فرهنگی دفاع مقدس فارس در شیراز پس از 18 سال هنوز به بهره برداری كامل نرسیده و به نظر می رسد حركت آرام ساخت آن به توقف شباهت بیشتری داشته باشد.

این بنا كه می تواند ظرفیت جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشد پشت مغازه های برجا مانده از میدان میوه و تره بار قدیم و همچنین مغازه های كود و سم فروشی در فلكه مصدق (میدان غدیر) پنهان شده است.
مدیر كل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس می گوید: این مجموعه بعد از نزدیك به دو دهه كه از زمان آغاز ساخت آن می گذرد هنوز نیازمند پنج میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز ملزومات مورد نیاز گالری است كه بخش اصلی این مركز را شامل می شود.
با نگاهی به اظهارات مسئولان شهری و استانی طی سال های گذشته و حتی در یكساله اخیر در زمینه لزوم ساماندهی فضای پیرامونی و مركز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس فارس، به وفور با فعل هایی كه حكایت از انجام اقداماتی در آینده دارد مواجه می شویم و مشخص نیست رویای تكمیل این مجموعه چه زمانی محقق خواهد شد؟

** اقتصاد و فرهنگ
موزه به عنوان یكی از ابعاد گردشگری فرهنگی می تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر و همچنین رونق اقتصاد هر منطقه ایفا كند.
با توجه به تنوع گونه های گردشگری در عصر جدید لازم است كه تطابق پذیری در این باره در ابعاد مختلف مرتبط با این صنعت در كشور و استان فارس نیز ایجاد شود.
در دوره كنونی عناوینی چون جنگ و اتفاقات پیرامونی آن نیز به گونه های رایج گردشگری افزوده شده و مورد توجه قشر زیادی از علاقه مندان به این صنعت قرار گرفته است.
مركز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس فارس كه در شیراز بنا شده می تواند نقش بسزایی در صنعت گردشگری و توسعه این استان ایفا كند كه متاسفانه اكنون اینگونه نیست و تجهیز این مجموعه اكنون با مشكل مواجه است و علیرغم اینكه ساختمان این بنا تكمیل شده اما تامین تجهیزات آن و همچنین بهسازی معابر و مسیرهای دسترسی به این محل با مشكلات حاد و جدی مواجه است.
این امید وجود دارد كه با تكمیل این مجموعه گردشگری،جنگ و موزه دفاع مقدس فارس نیز بتواند جایگاهی مناسب برای رونق صنعت گردشگری این استان ایفا كند.
همانگونه كه نمونه های موفق این مجموعه در استان های دیگر از جمله كرمان توانسته جای خود را در صنعت گردشگری این استان باز كند و همچنین نقش بسزایی در انتقال مفاهیم معنوی دفاع مقدس به نسلهایی كه این دوران را درك نكرده اند داشته است.
در این بین نمی توان از نقش تبلیغات گردشگری دفاع مقدس در استان های دیگر و حتی خارج از مرزهای كشور و همچنین گنجاندن بازدید از این مجموعه در برنامه های آموزش و پرورش و مراكز آموزش عالی نیز غافل شد.
بهره گیری از تكنولوژی های نوین نظیر پیامك ، ساخت اپلیكیشن و بلوتوث برای اطلاع كسانی كه وارد محدوده مركز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس می شوند و همچنین اطلاع رسانی نسبت به وجود چنین محلی به كسانی كه از مبادی ورودی جاده ای ،ریلی و هوایی به شیراز و استان فارس وارد می شوند نیز می تواند به توسعه گردشگری این مجموعه كمك شایانی كند هرچند كه برای انجام این اقدامات ابتدا باید این مكان بصورت كامل به بهره برداری برسد.

** اعتبار و انتظار
مدیر كل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كرد:اگر مشكلات اعتباری رفع شود تا دهه فجر امسال بخش دیگری از باغ موزه دفاع مقدس فارس به بهره برداری می رسد و گردشگران می توانند از آن بازدید كنند.
سرهنگ حمیدرضا گرامی افزود: بخشی از مركز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس مربوط به دوران انقلاب اسلامی،قسمت غالب نیز مرتبط با هشت سال دفاع مقدس و بخشی نیز به مدافعین حرم و دفاع هایی كه در اقصی نقاط مرزهای كشور توسط رزمندگان استان فارس انجام شده مربوط است.
گرامی با اشاره به اینكه این مركز فرهنگی هزار و 500 مترمربع زیربنا دارد و بخش ساختمانی این مجموعه اكنون تكمیل شده، اظهار داشت: برای تكمیل تجهیزات داخل گالری موزه دفاع مقدس حدود پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا سوژه ها و تجهیزات مورد نیاز این محل نصب و كارهای دیجیتالی نیز انجام شود.
وی ادامه داد: اعتبارات دیگری نیز برای الحاقات ،تملك مغازه ها ،انبارها و منازل اطراف این مركز نیاز است كه در این زمینه جلساتی با معاون عمرانی استانداری فارس، شهرداری و شورای شهر شیراز تشكیل شده اما متاسفانه تاكنون منابعی برای این كار درنظر گرفته نشده است.
مدیركل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس ضمن بیان این مساله كه باید گالری و موزه این مجموعه تكمیل و تجهیز شود تا عملا استقبال بهتری از این محل صورت پذیرد، گفت: بعد از افتتاح فاز نخست باغ موزه دفاع مقدس در دهه فجر سال گذشته(1396) این محل مورد بازدید مدارس شیراز قرار گرفت و همچنین امسال نیز از ایام نوروز تاكنون بالغ بر شش هزار نفر از این موزه بازدید كرده اند.
وی اغلب بازدیدها از این محل را در حال حاضر مناسبتی دانست و افزود: بازدید ها از این محل اكنون به ایام نیمه شعبان،شب های احیا و برنامه هایی كه هیات ها در مناسبت های مختلف در این محل انجام می دهند خلاصه می شود.

** اقداماتی كه انجام شده است
گرامی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بعد از افتتاح فاز نخست مركز فرهنگی دفاع مقدس كارگروه های محتوایی این مجموعه فعال شد كه در گام نخست 850 سوژه شناسایی شد و در اختیار گروه طراح قرار گرفت كه از میان این تعداد 100 سوژه در نهایت انتخاب شد و برای تكمیل، راست آزمایی و سناریو نویسی این موارد بررسی ها با پیشكسوتان ارتش،سپاه، جهاد سازندگی، ناجا، بسیج و سایر اقشار در حال انجام است.
وی ادامه داد: بعد از تكمیل مراحل سناریو نویسی خرید تجهیزات مورد نیاز و در گام بعدی ساخت و نصب آنها در دستور كار قرار دارد كه البته به دلیل محدودیت فضا درصدی از سوژه ها نیز بصورت دیجیتال كار و ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه در استان فارس 37 یگان رزم و پشتیبانی در طول هشت سال دفاع مقدس فعال بوده،گفت: براساس اطلاعات موجود 250 هزار ایثارگر شامل شهید ،جانباز،آزاده و رزمنده در این استان وجود دارد كه از میان آنها، موارد شاخص و فاخر نظیر حركت شهید دوران و حركت شهید جاویدی در عملیات والفجر 2 به عنوان سوژه قابل اجرا انتخاب شده است.
گرامی ضمن بیان اینكه تاكنون حدود 25 مجسمه و 15سردیس از ایثارگران فارس آماده شده و نیاز است كه برای تكمیل و جانمایی آنها اقدام شود، ادامه داد: توجه به این مجموعه به عنوان یكی از هدف های گردشگری نیازمند طی شدن فرایندی است كه در این زمینه جلسات مستمری در كشور و استان و حتی راهنمایان گردشگری نیز به منظور سوق دادن گردشگران خارجی و داخلی به این محل انجام شده است.

**معابر و مسیرهای منتهی به باغ موزه در شان مجموعه نیست
وی در جواب سوالی در زمینه ساماندهی نشدن معابر و مسیرهای منتهی به این مجموعه گفت: این نكته از جمله انتقادهای جدی خود ما نیز هست، زیرا این مجموعه فرهنگی مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی و قشرهای مختلف قرار می گیرد و همچنین نیز این محل در شهر شیراز كه از نظر مسافر در طول سال از استان های شاخص محسوب می شود قرار دارد.
وی اضافه كرد: این محل باید از نظر منظر شهری،طرح ترافیك و سایر موضوعات كه به دیده شدن بهتر آن كمك كند جلوه مناسبی داشته باشد نه اینكه این مجموعه در حال حاضر به دلیل عدم ساماندهی در این موارد با محدودیت هایی مواجه است و گردشگران نیز با سهولت به این محل دسترسی ندارند.
گرامی اظهار داشت: ایجاد یك فضای سبز، فرهنگی و تفریحی برای مردم این منطقه كه بافت قدیم شهر محسوب می شود و اهالی آن در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند نیز می تواند مورد بهره برداری ساكنان قرار گیرد و همچنین جلوه این محل را تغییر دهد.
مدیركل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس عنوان كرد: گفتمان حمایت از باغ موزه دفاع مقدس وجود دارد اما این گفتمان توام با عمل نیست و امیدواریم كه اظهارات مسئولان در این باره در عمل خود را نشان دهد و تملك های و زیبا سازی این منطقه نیز به نتیجه برسد.

**جایگاه گردشگری مجموعه باغ‌ موزه دفاع مقدس تبیین شود
استاندار فارس نیز در این باره گفت: جایگاه گردشگری مجموعه باغ‌ موزه دفاع مقدس فارس باید در كنار شاهچراغ (ع)، حافظ، سعدی و مجموعه تاریخی زند تبیین و تعریف شود تا بتواند سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب كند.
اسماعیل تبادار در ششمین نشست شورای هماهنگی اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شیراز افزود: باغ موزه دفاع مقدس به عنوان مجموعه فرهنگی شاخص باید در سال 97 برای بازدیدكنندگان مهیا شود.
رئیس كمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاك شورای اسلامی شهر شیراز نیز در روزهای گذشته موزه دفاع مقدس فارس را با توجه به قابلیت هایی كه دارد، ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست.

**مدیریت شهری معابر و منطقه پیرامونی را ساماندهی كند
وی همچنین بر ضرورت همكاری شورای شهر، شهرداری شیراز و استانداری فارس برای سامان‌ بخشیدن، الحاق و تغییر كاربری زمین‌های پیرامون مجموعه باغ ‌موزه دفاع مقدس تاكید كرد.
از جمله دستگاه هایی كه در خصوص ساماندهی محوطه و معابر منتهی به مركز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس فارس می تواند نقش كلیدی ایفا كند شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز است كه به گفته مسئولان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس این ارگان ها تاكنون كار عملی در این باره انجام نداده اند.

** باید بشود
سید عبدالرزاق موسوی، دو هفته پیش در نشست كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینكه هم اندیشی در مورد موزه دفاع مقدس در دستور كار این كمیسیون قرار دارد، اظهار داشت: باید به موزه دفاع مقدس فارس جنبه ملی و عمومی دهیم و نباید محتوای این مكان یك بُعدی باشد.
موسوی افزود: بررسی بخش فیزیكی موزه به كمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاك و كمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز ارجاع شده است.
وی همچنین به موضوع تشكیل كارگروه مشترك بین معاونت فرهنگی، اجتماعی و شهرداری منطقه 2 و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پیوند با این موضوع اشاره كرد و گفت: مقرر شده ظرف مدت یك ماه نتایج نشست های این كارگروه برای بررسی به كمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز ارایه شود.
این عضو شورای شهر شیراز بیان كرد: جانمایی برای ایجاد مكان های فرهنگی، مذهبی و ورزشی در این كلان شهر باید با رعایت استانداردهای لازم صورت گیرد.

**در تدارك بودجه برای تكمیل باغ موزه دفاع مقدس
رئیس كمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز گفت: این كمیسیون در نظر دارد بودجه ای برای كمك به ساخت موزه دفاع مقدس اختصاص دهد.
سولماز دهقانی افزود: با توجه به اهمیت هشت سال دفاع مقدس و فعالیت های ارزشمندی كه در این دوران انجام شد باید به محتوای موزه دفاع مقدس رویكردی ویژه داشته باشیم.

**جای خالی نماد دفاع مقدس در فارس
وی همچنین خواستار برگزاری فراخوان ملی و استفاده از ظرفیت هنرمندان كشور برای ساخت نماد و نشانه (المان) با موضوع دفاع، ایثار و شهادت شد.
دهقانی ادامه داد: با ایجاد یك میدان گاه برای بزرگداشت مناسبت های دفاع مقدس می توانیم در ایجاد وحدت اجتماعی و همراه كردن مردم در این مناسبت ها گامی موثر برداریم.
این عضو شورای شهر شیراز همچنین پیشنهاد داد كه صحنه های از دفاع مقدس كه رزمندگان استان فارس در آن نقش داشتند بازسازی شود.

** سخت افزار تكمیل شده ،نرم افزار ناقص است
یكی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه اظهار داشت: كلانشهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) با در نظر گرفتن عملكرد موفقیت آمیزی كه در دفاع مقدس داشت نیازمند موزه ای است تا آیندگان بتوانند ایثار و شهادت گذشتگان را به نظاره بنشینند.
سیروس پاك فطرت اضافه كرد: فاز نخست مركز هنری وموزه دفاع مقدس استان فارس كه شامل بخش سخت افزاری این مجموعه از قبیل تامین زمین و ساخت موزه است پیشتر اجرایی شده و هم اكنون بخش نرم افزاری آن از جمله تجهیز نگارخانه های موزه و استفاده بهینه از این مكان مدنظر است.
این عضو شورای شهر شیراز نیز با هدف هم اندیشی، همسویی و همراهی برای تحقق اهداف و اجرای برنامه های مرتبط با موزه دفاع مقدس فارس، خواستار تشكیل كارگروه مشترك بین معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، شهرداری منطقه 2 و اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این استان شد.
پاك فطرت بیان كرد: شهرداری به طور مستقیم برای ساخت اماكن مذهبی وظیفه ای ندارد اما اگر اهالی محل یا خیران مایل به ساخت اینگونه اماكن باشند، شهرداری با رعایت ضوابط می تواند در تامین زمین به آنها كمك كند.
مركز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس فارس دارای بخش یادمان شهید دوران و شهدای گمنام، سالن نمایشگاه اصلی، آمفی تئاتر روباز، مركز اسناد، كتابخانه تخصصی دفاع مقدس، ساختمان اداری و نگارخانه است.
مساحت عرصه این موزه 16هزار و200 مترمربع و اعیانی آن شش هزار و 500 مترمربع است و تاكنون هزینه‌ای افزون بر 140میلیارد ریال صرف تكمیل بنای این مجموعه شده است.
9873 /1876
گزارش از محمدامین افشارپور
۰ نفر