ادامه بی‌توجهی آموزش‌وپرورش به سینمای كودك لطمه‌ جدی می‌زند

تهران- ایرنا- كارگردان فیلم سینمایی «پسران آجری» پیش‌بینی كرد در صورت ادامه یافتن بی‌توجهی بنیاد سینمایی فارابی و آموزش و پرورش به سینمای كودك در چند سال آینده، دیگر نه فیلمی در این حوزه خواهیم داشت و نه از جشنواره فیلم كودك چیزی باقی خواهد ماند.

مجید قاری‌زاده روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، وزارت آموزش و پرورش را یكی از ركن‌های حمایت از سینمای كودك دانست و گفت: در گذشته فرهنگ درستی وجود داشت كه مدیران مدارس، دانش آموزان را به سینما می‌بردند اما متاسفانه این فرهنگ نیز در آموزش و پرورش منسوخ شده است.
وی با انتقاد از سینمای ورم كرده كمدی گفت: قطعا فیلم باید در همه گونه‌های سینمایی ساخته شود اما اینكه یك ژانر این قدر فربه شده و گونه‌ای مثل فیلم كودك به كلی نادیده گرفته شود، منطقی نیست.
قاری‌زاده آماده كردن شرایط برای اكران فیلم های كودك، حضور جدی وزارت آموزش و پرورش در حمایت از فیلم كودك و خلق آثار جذاب و كودك پسند را سه راهكار سریع برای نجات این گونه سینمایی عنوان كرد.
وی توضیح داد: اصلاح روند تولید، نمایش و پخش می‌تواند جان تازه‌ای به این گونه سینمایی دهد، به این ترتیب گیشه این حوزه هم داغ خواهد شد چون كودكان بدون خانواده به سینما نمی‌روند و تجربه نشان داده كه اگر فیلم قابل اعتمادی برای كودكان وجود داشته باشد خانواده ها حتما فرزندانشان را به سینما خواهند برد.
كارگردان فیلم سینمایی «دخترم سحر» درباره اهمیت توجه به جشنواره فیلم كودك و نوجوان اظهار داشت: جشنواره فیلم كودك سی‌ویكمین دوره خود را تجربه می‌كند و این یعنی كه این رویداد دیگر كودك نیست و همه انتظار بلوغ كامل آن را دارند.
قاری‌زاده تاكید كرد: جشنواره فیلم كودك و نوجوان در سومین دهه از برگزاری خود باید تاثیرگذار و عاری از هرگونه آزمون و خطا برگزار شود.
تهیه كننده فیلم سینمایی «سرزمین آرزوها»، فعالیت كارگردانان خودجوش را لازمه رشد سینمای كودك خواند و بر ضرورت تولید آثار دغدغه‌مند و تاثیرگذار تاكید كرد.
وی ادامه داد: امروز فیلمسازان علاقه‌ای به حضور در بخش تولید فیلم كودك ندارند این در حالیست كه تولیدكنندگان فیلم برای جشنواره كودك و نوجوان هم كمتر رنگ اكران و نمایش عمومی را می‌بینند.
قاری‌زاده با بیان اینكه اكنون تنها جشنواره فیلم كودك است كه برای مدت بسیار محدودی این ژانر سینمایی را بر سر زبان‌ها می اندازد، گفت: بعد از جشنواره نیز فیلم‌ها بلوكه می‌شوند و در كنار بسیاری فیلم‌های دیگر كه مدت‌ها از زمان تولیدشان گذشته و همچنان در قفسه‌ها خاك می‌خورند، قرار می‌گیرند.
نویسنده فیلم سینمایی «جوانی» تاكید كرد: همواره برخی فیلمسازان از دوران رونق سینمای كودك در دهه 60 و 70 سخن می‌گویند كه یكی از مهمترین دلایل آن وضعیت مناسب گروه فیلم كودك و نوجوان آن زمان است.
وی با انتقاد جدی از وضعیت اكران این روزهای فیلم‌های كودك گفت: سیاستگذاری در بخش سینمای كودك و نوجوان باید از سالها پیش در اختیار خود سینماگران قرار می‌گرفت تا با برنامه‌ریزی مناسب در تولید و اكران به وضعیت امروز دچار نشویم.
این نویسنده، تهیه كننده و كارگردان سینما خاطرنشان كرد: آسیب جدی به سینما وقتی شكل می‌گیرد كه سینمادارها در مورد فیلم‌ها تصمیم‌گیری كنند چرا كه این قشر تنها به دنبال سرمایه و آثاری مثل شهر موش‌ها هستند كه فروش بالای آن تضمین شده است.
وی گفت: تغییر مداوم مدیریتی نیز به كاهش انگیزه مدیران و نبود برنامه‌ریزی طولانی مدت در این حوزه منجر شده است كه این روند باید اصلاح شود.
فراهنگ**9246** 9053
۰ نفر