۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82984716
T T
۰ نفر

سیب زمینی هایی كه خریدار ندارد

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82984716
سیب زمینی هایی كه خریدار ندارد

بجنورد - ایرنا - سیب زمینی كاران این روزها در حالی زیر آفتاب سوزان در حال برداشت محصول خود هستند كه قیمت پایین، آنان را بی انگیزه كرده است.

به گزارش ایرنا، سیب زمینی كاران خراسان شمالی در حالی مشغول جمع آوری محصول خود هستند كه هفت هزار تن محصول تولیدی آنها خریدار ندارد.
آنان در گفت و گو با ایرنا از قیمت پایین خرید محصول انتقاد كردند و خواستار رسیدگی مسئولان به این مشكل شدند.
تولیدكنندگان سیب زمینی در خراسان شمالی گفتند: با خاك یكسان شده اند و نبود صادرات را علت وضعیت بد بازار این محصول عنوان می كنند.
به گفته این كشاورزان، اگر صادرات باشد بازار كشاورزی هم تكان می خورد و تولید به تكاپو می افتد اما نبود صادرات بازار محصولات را با مشكل روبه رو كرده است.
یك سیب زمینی كار در این باره گفت: تولید سیب زمینی امسال نه تنها سود نداشت بلكه مقدار زیادی هم برای هزینه ها از جیب خود پرداخت كرده ایم.
امید اكبری افزود: از مرحله خرید بذر، كاشت و داشت هزینه های زیادی برای تولید صرف كردم اما تمام درآمدهای محصول صرف برداشت شده است.
وی تصریح كرد: روزانه 15 نفر كارگر برای برداشت محصول سیب زمینی به كار گرفته ام كه هر فرد به طور میانگین روزانه 350 هزار ریال دستمزد دریافت می كند، هزینه های جابه جایی بار و خرید جعبه ها هم كه اضافه می شود چیزی دست ما را نمی گیرد.
این كشاورز خاطرنشان كرد: پولی كه برای فروش سیب زمینی نصیب من می شود، روزانه سه میلیون ریال است كه همه صرف برداشت محصول می شود.
اكبری با بیان اینكه سیب زمینی كاران تمایلی برای برداشت محصول خود نداشتند گفت: قیمت پایین، ما را در برداشت سیب زمینی مردد كرده بود اما چاره ای جز این كار ندیدیم.

* مشكل نبود صادرات است
یك سیب زمینی كار دیگر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چند سالی است كه بازار سیب زمینی وضعیت مناسبی ندارد و امسال هم بدتر از هر سال شده و تولید كنندگان را گلایه مند كرده است.
ابوطالب قنبرزاده اظهار داشت: امسال محصول سیب زمینی كاران به ازای هر كیلوگرم، سه هزار ریال و حتی كمتر خریداری شده است و تولیدكنندگان بشدت متضرر شده اند.
وی افزود: اكنون تنها مشكل سیب زمینی كاران، بازار است و تنها راه برای بهبود وضعیت بازار، انجام صادرات است كه باید مسئولان برای انجام آن تلاش كنند.
این كشاورز گفت: پیش از این صادرات به كشورهای تركمنستان افغانستان انجام می شد اما امسال صادراتی انجام نمی شود.

* قیمت خرید محصول پایین است
یك تولیدكننده دیگر در این باره گفت: به علت پایین بودن قیمت سیب زمینی، امسال از كاشت این محصول خودداری كردم، حتی سیب زمینی بذری كه خواهان زیادی در سایر استان ها داشت، كشت نكرده ام.
یوسف شادلو اظهار داشت: كیفیت سیب زمینی های بذری تولیدی ام در سایر استان ها زبان زد است و امسال هم تولیدكنندگانی از اردبیل و سایر استان ها از من سراغ سیب زمینی بذری می گیرند اما به علت قیمت پایین خرید این محصول، تولیدی ندارم.
وی مشكل اصلی و مهم تولید سیب زمینی را بازار نامناسب آن عنوان كرد و اظهار داشت: تا زمانی كه جلو صادرات بسته است و سیب زمینی از كشور خارج نمی شود، قیمت ها و بازار بهبود نمی یابد، برای اینكه وضعیت بازار تكان بخورد، باید صادرات انجام شود.

* كاهش سطح كشت سیب زمینی در استان
مدیر امور زراعت جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: سهم ابلاغی سطح كشت سیب زمینی استان امسال یكهزار و 30 هكتار بود اما كمتر از این میزان كشت شد بطوریكه سطح زیر كشت سیب زمینی در این استان 850 هكتار است.
محمدنقی كاظمیان اظهار داشت: امسال 250 هكتار كشتزار استان زیر كشت سیب زمینی تابستانه رفته است و مابقی مربوط به سیب زمینی پاییزه است.
وی گفت: عرضه و تقاضا تعیین كننده قیمت سیب زمینی در بازار است و معمولا سیب زمینی تابستانه در این منطقه، زمانی برداشت می شود كه این محصول از سایر استان ها همچون گرگان، وارد بازار می شود از این رو با افزایش عرضه قیمت ها كاهش می یابد.
كاظمیان با اشاره به اینكه بیشترین تولید سیب زمینی استان در فاروج است افزود: 70 درصد این محصول در شیروان و فاروج به عنوان بذری و خوراكی كشت و در پاییز برداشت می شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: میانگین برداشت سیب زمینی در خراسان شمالی 30 تن در هكتار است.

* باید بهره وری ارتقا یابد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی خراسان شمالی نیز درباره گلایه سیب زمینی كاران از قیمت پایین خرید این محصول گفت: رویكرد ما افزایش بهره وری و میزان تولید در واحد سطح است.
محمد جواد تشكری اظهار داشت: اكنون متوسط میزان تولید در واحد سطح 30 تا 35 تن است كه این میزان تولید برای كشاورز صرفه اقتصادی ندارد اما اگر این میزان به 50 تن برسد، سود بیشتری حاصل می شود.
وی افزود: سیب زمینی به عنوان ماده غذایی پر مصرف در جامعه است و رویكرد ما توجه به شرایط مصرف كننده است از این رو به جای افزایش قیمت تلاش داریم تا میزان بهره وری ارتقا یابد و از این طریق سود اقتصادی كشاورز بالا رود.

* پیگیری برای انجام صادرات
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز نبود صادرات را از علت های مهم در پایین بودن قیمت سیب زمینی در بازار دانست و گفت: البته قیمت آنقدر پایین نبوده كه سبب ایجاد مشكل خاص برای كشاورزان شود.
حضرتقلی حیدری اظهار داشت: امسال میزان تولید سیب زمینی در استان، بیش از نیاز مصرف نبوده است با وجود این، قیمت ها بسیار پایین است و علت آن، تزریق سیب زمینی تولیدی سایر استان ها به بازار است.
وی در باره حمایت از كشاورزان با خرید تضمینی محصولات افزود: برای خرید تضمینی سیب زمینی از كشاورزان، تصمیمی گرفته نشده است و شاید این اقدام انجام نشود اما برای انجام صادرات و عرضه این محصول در سایر استان ها پیگیری هایی انجام شده است.
حیدری تصریح كرد: در نشست هایی با مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی و اتاق بازرگانی برگزار شد، زوایای مختلف مشكلات و اتخاذ راه حل برای حل آن در زمینه صادرات سیب زمینی و سایر محصولات بررسی شد.
وی افزود: مكاتباتی با مسئولان مرتبط با بازار محصولات كشاورزی استان های مختلف انجام شده تا سیب زمینی این استان به بازار سایر استان ها تزریق شود و از این طریق قیمت ها و وضعیت بازار بهبود یابد.
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: آمادگی برای صادرات و ارسال محصولات كشاورزی استان به مناطق مختلف داخل و خارج كشور وجود دارد و امید است زمینه ها برای این كار فراهم شود.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد.
7185/ 6042
۰ نفر