۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۲۱
کد خبر: 82985408
T T
۰ نفر
بانك ها در پرداخت تسهیلات اشتغال شتاب كنند

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با تصریح اینكه برای احقاق حق مردم، با احدی تعارف ندارم، گفت: لازم است بانك‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر استان شتاب كنند.

گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاكیست مصطفی سالاری عصر یكشنبه در جلسه مشترك كارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری و تسهیل و رفع موانع تولید در رشت، با بیان اینكه برخی بانك‌ها بیش از حد معمول در پرداخت تسهیلات احتیاط می‌كنند، افزود: این آخرین اخطار بنده به برخی بانك‌های عامل درخصوص جذب سهم تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر استان است.
وی گفت: این سهم ابلاغی از سوی دولت، جزو حقوق مردم است كه باید هرچه سریعتر به آنان پرداخت شود.
سالاری با اشاره اینكه در پیشبرد امور به حق مردم و تكالیف اداری نباید متوسل به ادبیات خاصی شویم، ادامه داد: جذب كمتر از 0.5 درصد از سهم ابلاغی در برخی بانك‌ها به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست.
استاندار گیلان خواستار بازنگری جدی در رفتار، سرعت عمل و همت در پرداخت تسهیلات بانكی شد و خاطرنشان كرد: در جلسه‌ بعدی انتظار دارم شاهد رشد عملكرد بانك‌ها باشیم.
وی با اشاره به اینكه عمده بانك‌ها در بخش رونق تولید موفق عمل كردند، گفت: در اشتغال روستایی و فراگیر نیز انتظارم این است تا همانند رونق تولید عمل شود تا گیلان به جایگاه واقعی خود برسد.
وی با بیان اینكه در مسیر اشتغال روستایی برخی شهرستان‌های استان نیز ضعیف عمل كردند، افزود: به فرمانداران و دستگاه هایی كه در این خصوص قصور داشتند، تذكر كتبی داده می‌شود.
سالاری فاصله‌ بسیار بین شهرستان‌ها در اشتغال روستایی را ناشی از عملكرد ضعیف برخی از مجموعه‌ مدیران شهرستانی دانست و اظهار داشت: شهرستان‌ها موظف هستند ظرف مدت مشخص شاخص‌های خود را در این خصوص ارتقاء دهند.
وی با اشاره به اینكه ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف اشتغال روستایی در شهرستان‌ها وجود دارد، افزود: موظف هستیم در مسیر اشتغالزایی به ویژه در حوزه روستایی از تمامی فرصت‌ها كمال بهره را ببریم.
وی سهم ابلاغی استان گیلان از محل تسهیلات اشتغال روستایی را 308 میلیارد تومان اعلام كرد و افزود: از این میزان تاكنون 173.5 میلیارد تومان به چهار بانك‌ عامل كشاورزی، توسعه تعاون، پست بانك و صندوق كارآفرینی امید ابلاغ شده كه وضعیت پرداخت، راضی كننده نیست.
سالاری با اشاره به اینكه سهم استان گیلان از محل تسهیلات اشتغال فراگیر نیز 587 میلیارد تومان است، اظهار داشت: با توجه به اینكه اهتمام ما بر این بود تا پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی فقط منتهی به ایجاد شغل و از هرگونه انحراف جلوگیری شود، نوع تسهیلات را به سمتی هدایت كردیم كه نیازمند مقدماتی بود و تأخیر در پرداخت قابل پیش‌بینی بود.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینكه ظرفیت موجود در گیلان با جایگاه كنونی در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر فاصله بسیاری دارد، گفت: میزان پرونده‌های متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی كه به بانك ها ارسال شده از سهم گیلان فراتر است و باتوجه به اینكه این پرونده‌ها به بانك‌ها ابلاغ‌ شده، می توانیم حداكثر ظرف مدت یك ماه آینده سهم گیلان را جذب كنیم.
وی بر ضرورت اهتمام جدی بانك‌های عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تأكید و تصریح كرد: 300 میلیارد تومان مازاد بر سهم اولیه به استان اختصاص پیدا كرده كه باید با جدیت نسبت به پرداخت تسهیلات اولیه اقدام تا تسهیلات تكمیلی جذب شود.
استاندار گیلان ضریب ایجاد اشتغال در بخش روستایی را نسبت به پرداخت تسهیلات بسیار مطلوب ارزیابی كرد و افزود: جذب سهم 2 برابری باتوجه به ظرفیت‌های موجود یك دستاورد خوب برای استان گیلان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به ضعف جدی مدیران شهرستانی بنیاد مسكن در به ثمر نشاندن طرح‌های گردشگری روستایی گفت: علیرغم اهتمام شخص مدیركل اما اكثر مراجعه‌كنندگان از مجموعه بنیاد مسكن شهرستان‌ها رضایت ندارند.
وی تصریح كرد: دولت منابع ارزان قیمتی را در اختیار مردم قرار داده تا اشتغالزایی شود كه نیازمند جدیت در استفاده از این ظرفیت است.
سالاری با تأكید بر اینكه عهدی نسبت به مدیر بودن همیشگی افراد نبسته ایم، افزود: هیچ تعهدی نسبت به ابقای مدیرانی كه به سیاست‌های دولت باور ندارند، نداریم.
وی با اشاره به اینكه جذب اعتبارات به عنوان سهم مردم وظیفه‌ مدیران است، گفت: در جلسه‌ای كه هفته آینده با حضور فرمانداران و رؤسای بنیاد مسكن شهرستان‌ها برگزار می‌شود به بررسی دقیق موانع تسریع در اشتغال روستایی و طرح‌های در دست اجرا می‌پردازیم.
2007/7294