۹ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۵۰
کد خبر: 82986609
T T
۰ نفر

گذر از بیكاری با كارآفرینی

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۵۰
کد خبر: 82986609
گذر از بیكاری با كارآفرینی

تبریز - ایرنا - در شرایط امروز جامعه كه بیكاری جوانان و تحصیل كردگان دغدغه اصلی خانواده ها و مشكل عمده مسئولان است، كارآفرینی، ایجاد كسب و كار و خلق ارزش افزوده یكی از راهكارهای مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار است.

به گزارش ایرنا، امروزه موضوع كارآفرینی و اشتغالزایی یكی از مهم ترین مشكلاتی است كه اكثر كشورهای جهان حتی كشورهای توسعه یافته از آن رنج می‌برند.
مسئله اشتغال جوانان، یكی از دغدغه های اصلی خانواده ها و دولت هاست؛ تصور رایج در میان مردم این است كه این موضوع از وظایف دولت است، ولی در واقع كارآفرینی و اشتغالزایی الزاما بر عهده دولت ها نیست، بلكه دولت ها موظف به توسعه زیرساخت ها و بسترسازی مناسب و باثبات در اقتصاد و دنیای كسب و كار هستند و وظیفه اصلی در این مورد بر دوش بخش خصوصی است.

**كارآفرینی، رمز ایجاد ارزش افزوده بالاست
مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشوری با بیان اینكه كشور با نرخ بالای بیكاری جوانان از جمله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روبه‌روست، گفت: مطابق پیش‌بینی برنامه و بودجه، باید سالیانه ۹۵۵ هزار شغل جدید در كشور ایجاد شود.
جمشید تقی زاده اظهار داشت: ایجاد فرصت های شغلی زیاد تنها از طریق جذب سرمایه گذاری و ایجاد محدودیت در واردات میسر نخواهد بود بلكه باید در كنار آن ایجاد سریع شغل توسط واحدهای تولیدی در سطوح بالا نیز باید انجام شود.
وی با تاكید بر اینكه هدف كارآفرینی اشتعال‌آفرینی صرف نیست، بلكه كارآفرین دنبال یك حركت جدید است، خاطرنشان كرد: كارآفرینی به دنبال ایجاد ارزش‌افزوده است و نقش ویژه ای در كسب و كار دارد.
تقی زاده با بیان اینكه هیچ تولیدی بدون شغل ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: در اصل ایجاد اشتغال وظیفه دولت است ولی كارآفرینی وظیفه بخش خصوصی است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشوری با اشاره به موفقیت استارت‌آپ‌ها و ایجاد ارزش افزوده توسط آنها، گفت: باید حمایت‌های جدیدی از این حوزه نوپا انجام گیرد.
وی با بیان اینكه كارآفرینی نقش ویژه‌ای می‌تواند ایفا كند و مشكلات دولت در فضای كسب و كار را كاهش دهد، خاطرنشان كرد: دولت باید بستری فراهم كند تا كارآفرینی به دولت متكی نشود بلكه دولت متكی به كارآفرینی شود.
تقی زاده افزود: آقایان سه قوه بدانند كه اگر بخواهیم مشكلات را حل كنیم، باید اختیارات به استان‌ها داده شود تا مشكلات به نحو احسن رفع شود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشوری سیاستگذاری برای رشد اقتصادی را وظیفه دولتمردان دانست و گفت: باید ابلاغیه رهبری در مورد ایجاد اشتغال اجرا شود.

**دولت نمی تواند بنگاهداری كند
استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینكه هر جا دولت ها در سرمایه گذاری مداخله كردند، موفق نشدند، گفت: تجربه نشان داده كه دولت نمی تواند بنگاهداری كند.
مجید خدابخش اظهار داشت: كارآفرینی، اشتغال‌زایی و تولید صنعتی، بطور قطع باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد، زیرا در غیر این‌ صورت دچار اشتباهات متعددی خواهیم شد.
استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان كرد: هر جا دولت در سرمایه‌گذاری مداخله كرده است به انحرافات عجیب رسیدیم و مشكلاتی روی دست مان مانده كه نمی‌توان حل كرد.
وی با بیان اینكه ۷۰ سال پیش كارخانه‌هایی از قبیل كبریت‌سازی و چرم‌سازی توسط بخش خصوصی در تبریز راه اندازی شد، افزود: برای خلق ثروت، تولید و اشتغال باید به سمت بخش خصوصی رفت.
خدابخش با تاكید بر اینكه دولت به معنای بروكراسی و ساختار و ضابطه در مقابل اقتصاد مترادف با تكنوكراسی است، خاطرنشان كرد: این دو با یكدیگر موفق نمی شوند و هیچ‌ وقت در موازات یكدیگر پیش نمی‌روند.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: دولت نمی‌تواند واحدهای اقتصادی را مدیریت كند و بنده صدها نمونه از امشكلاتی كه دولت در واحدهای اقتصادی ایجاد كرده است را می‌توانم مثال بزنم.
خدابخش با انتقاد از عدم تفویض اختیارات به استان ها گفت: نمی‌توان در مركز نشست و برای كارآفرینان و واحدهای تولیدی شهرستان‌ها تكلیف و میزان ارز تعیین كرد.
وی افزود: ما در تبریز مراكز پیوند كلیه، كبد و قلب داریم و همه اعتماد كرده و جهت درمان به تبریز می‌آیند؛ پس چرا اعتماد تخصیص بودجه از مركز به استان‌ها انجام نمی‌گیرد، آیا به این معناست كه مركزنشینان هوش برتری نسبت به شهرستانی‌ها دارند.
خدابخش با بیان اینكه بروكراسی فوق‌العاده بی‌رحم بوده و كتاب‌های زیادی در رابطه با بیماری بروكراسی نوشته شده است، خاطرنشان كرد: بروكراسی روح انسان را خرد و خمیر كرده و حتی بشر را از بشریت خارج می‌كند، از این‌رو باید دست كارآفرینان را بوسید كه سرمایه و حیثیت خود را صرف جامعه كرده‌اند.

**4 هزار كارآفرین در آذربایجان شرقی وجود دارد
مدیركل تعاون، كار و رفاه آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه 4 هزار كارآفرین محلی در این استان وجود دارد، گفت: همچنین 150 كارآفرین ملی نیز در این خطه مشغول فعالیت هستند.
میراحد حسینی با بیان اینكه كارآفرینان در همه بخش‌ها حضوری فعال داشته و در لحظات سخت به داد كشور رسیده‌اند، اظهار داشت: امیدواریم بیشترین رشد كشور و استان در امر تقویت كارآفرینی باشد.

** كارآفرینان چه می گویند؟
رضا مقیمی‌اصل، كارآفرین برتر كشورمان در حوزه صنعت به ایرنا گفت: مدام از من می‌پرسند كه مشكل كارآفرینان چیست و من در جواب می‌گویم كه فرد زنده همیشه مشكل دارد و گرنه مرده كه مشكل ندارد، باید تا زنده هستیم مشكل را حل كنیم.
مقیمی‌اصل به كارآفرینان ج وان و تازه وارد توصیه كرد كه هیچ‌وقت از عشق به كار خود دست برندارند و با عشق كار را ادامه دهند.
وی افزود: مهم‌ترین نقش پررنگ در زندگی كارآفرینی بنده، مربوط به همسرم سپس نیروهای شركت و حمایت مسوولان است.
علی محمدی‌قدیم، كارآفرین حوزه خدمات نیز اظهار داشت: در مجمع جهانی خدمات، فناوری و ارتباطات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: شاغلان این حوزه از منظر نیاز به منابع آبی، زمین و غیره مثل سایر حوزه‌ها احتیاج خاصی ندارند و بیشترین شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیروهای دانش‌بنیان و سرمایه انسانی است.
این كارآفرین برتر بیان كرد: ۳۶۰ نفر در مقاطع كارشناسی به بالا در بخش خدمات فناوری و ارتباطات شركت ما فعال هستند و تلاش مضاعف خواهیم كرد تا به هدف خود برسیم.
محمدی‌قدیم با بیان اینكه اگر با دقت به اهداف خود در فناوری و اطلاعات برسیم، این فناوری توسعه خواهد یافت، گفت: ما بخش عظیمی از تعهد وزیر جوان را نشانه گرفتیم تا از قبل خدمات نیابتی در تهران، برای ۳۰ هزار نفر اشتعال ایجاد كنیم.
وی افزود: امیدواریم به همت مسوولان و نیروی جوان، زمینه احساس امنیت برای كارآفرینی در كشور فراهم شود.
این كارآفرین برتر آذربایجان شرقی اعلام كرد: طبق آمار مجمع جهانی اقتصادی، كشورهایی كه بهترین مركز برای حضور كارآفرینان، شفافیت و زیرساخت دارند در كارافرینی موفق هستند.
وی توضیح داد: اگر كشور در حوزه درك قدرت، منزلت اجتماعی كارآفرینان و كارآفرینی نوپا توجه رسانه‌ای داشته باشد، قطعاً موفق می‌شود و زمینه نشاط فراهم خواهد شد.
محمد كریم‌زاده‌هیبت، كارآفرین برتر حوزه كشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: ابتدا كار را با ۱۰ نفر شروع كردیم و در حال حاضر با تولید ۵۰ محصول و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای ۳۰۰ نفر، كار خود را ادامه می‌دهیم.
وی ادامه داد: شركت برای نوآوری در تولیدات، محصولات شیرین خرما را برای افرادی كه نمی‌توانند از قند استقاده كنند، به بازار عرضه می كند.
به گزارش ایرنا، در نهایت می توان گفت كارآفرینی، فرآیند توسعه كسب و كاری است كه با یك ایده نوپا و از صفر شروع می كند و این ایده را به مرحله اجرا می رساند تا به یك كسب و كار سودده تبدیل شود.
این روند همواره توام با پذیرش ریسك هایی در زمینه های مختلف است و در نهایت به معرفی یك محصول و یا نوعی خدمت جدید به جامعه منتهی می شود؛ تعریف این مفهوم بسیار ساده است ولی در عین حال، پیاده سازی آن به همان اندازه می تواند مشكل باشد.
آنچه كه در مبحث كارآفرینی مد نظر قرار داد، این است كه كارآفرینی بیشتر مربوط به بخش خصوصی است، در حالی كه اشتغالزایی وظیفه ای دولتی است، بدین معنی كه دولت ها موظف اند كه فرآیندها و فعالیت هایی را كه منجر به اشتغالزایی می شوند را تسهیل كرده و از آن ها حمایت كنند.
یكی از این اقدامات به جای ورود مستقیم دولت به اشتغالزایی یا بزرگ تر كردن دولت، حمایت از فعالیت های كارآفرینانه، گسترش فرهنگ كارآفرینی، بالا بردن ارزش كارآفرینی و كارآفرینان در جامعه و تشویق آن ها است.
6132/518