حامد عنقا از چهرههاي فعال فيلمنامهنويسي و تهيهكنندگي در سينما و صداوسيما بهشمار ميرود. وي كار خود را در سال 1378 در تلويزيون بهعنوان مديرتوليد مجموعه «خانه قديمي» آغاز كرد و بعد از آن به كار مستندسازي اجتماعي روي آورد. در ادامه فعاليتهايش به كارگرداني و نويسندگي مجموعههاي تلويزيوني پرداخت.
نردبام آسمان، انقلاب زيبا، تنهايي ليلا، قلب يخي و... ديگر سريالهايي است كه بهعنوان طراح و نويسنده در آنها فعاليت داشته و توانسته با استقبال بسياري از طرف مردم و مخاطبان مواجه شود. سريال «پدر» تازهترين اثر حامد عنقاست كه هر شب روي آنتن شبكه دوم سيما ميرود.
بنا به اعلام عنقا، «پدر» دومين مجموعه از سهگانهايست كه با «تنهايي ليلا» آغاز شده است. يك سكانس اين مجموعه كه بازيگران مطرح و نام آشنايي هم دارد، در فضاي مجازي حواشي بسياري را بهوجود آورد؛ آنجا كه «حامد» خود را به شكلي خارق العاده از دست دختران دانشگاه فراري ميدهد و از پنجره به پايين ميپرد.
كساني كه سريال «پدر» را نميبينند حاشيهسازي ميكنند
عنقا، نويسنده و تهيهكننده سريال «پدر» درباره حواشي اين سكانس و بازتاب آن در فضاي مجازي به ايرنا گفت: معمولاً كساني اين حواشي را خلق و دنبال ميكنند كه اين سريال را تماشا نميكنند و درباره آن قضاوت ميكنند.
اين دسته از افراد ميتوانند هرگونه نقد و مطلب طنزي را براي هر سكانسي از سريال كه بخواهند در فضاي مجازي درست كنند و انعكاس بدهند. اما اين نكته را هم اعلام ميكنم كه پس از پايان هر قسمت، حدود 30 الي 40 هزار كامنت از طرف مخاطبان سريال دريافت ميكنيم. همه قسمتهاي سريال «پدر» توسط مخاطبان تلويزيون ديده ميشود. بهعنوان مثال، شب گذشته حدود 50 هزار كامنت درباره پيشبيني قسمتهاي آينده داشتيم.
همچنين نظرسنجي درباره تعداد مخاطبان اين سريال در شبكه دوم سيما وجود دارد كه با سه گزينه عالي، خوب و ضعيف، ميتوانند به اين سريال رأي بدهند.
آرزوي داشتن پدري مثل كاراكتر مهدي سلطاني
اين فيلمنامهنويس در پاسخ به اين پرسش كه چقدر داستان اصلي سريال «پدر» را واقعي و قابل لمس ميدانيد، خاطرنشان كرد: قصه و اتفاقات «پدر» از دل جامعه و مشكلات جوانان بيرون آمده است. كامنتهايي كه براي آقاي سلطاني و ديگر عوامل مربوط به اين مجموعه نوشته ميشود، حاكي از اين موضوع است. بسياري از جوانان در اين كامنتها آرزو كردند پدري مثل مهدي سلطاني داشته باشند.
چرا «آژانس شيشهاي» فيلمي ماندگار ميشود
وي در ادامه افزود: من نميدانم چرا خيليها بر اين باورند كه يك قصه بايد حتماً عموميت داشته باشد؟ چند درصد از رزمندگان دوران دفاع مقدس بهخاطر يك بليت هواپيماي انگليس، يك آژانس هواپيمايي و مراجعهكنندگانش را گروگان گرفتهاند؟ همه ما ميدانيم كه اين اتفاق تا به حال رخ نداده يا اگر بوده نادر بوده است، اما همين اتفاق قصه اصلي فيلم موفقي چون آژانس شيشهاي ميشود. يا اينكه داستاني مثل «به نام پدر» تاكنون چند بار در يك منطقه جنگي بهوقوع پيوسته است؟ بايد نگاهمان را اندكي در حوزه قصه تعريف كردن تغيير دهيم و با تحقيق بيشتر در اين زمينه دست به سريالسازي بزنيم.
طرح قصه، عامل اصلي جذب مخاطب
طراح و نويسنده «قلب يخي» درباره اهميت طرح داستان سريالهاي تلويزيوني بيان كرد: ما بايد با طرح قصه، مخاطب را جذب كنيم، او را پاي تلويزيون نگه داريم و يك ساعت از وقت اين تماشاگر را پر كنيم. در اين يك ساعت مطمئناً اوقات خوشي براي او رقم ميخورد.
مخاطبهاي سريال «پدر» و همه بحثهايي كه درباره اين مجموعه ميشود خود بهنوعي جريانساز شده است كه در بسياري از رسانهها يا در جامعه حال حاضر، از آن سخن گفته ميشود. هدف ما بهعنوان برنامهسازان اين است كه سرگرميساز باشيم.
**خوشحالي از سكانس جنجالي
وي در ادامه اضافه كرد: هيچوقت اين حرف را جايي بيان نكردهام، اما واقعيت اين است زماني كه آن جو درباره سكانس مذكور بهوجود آمد، در پوست خودم نميگنجيدم. البته اين هم بهخاطر افزايش مخاطب بود كه مخاطب 30 درصدي ما را تبديل به مخاطب 80 درصدي كرد و در ادامه هم آن مخاطب 80 درصدي با اين مجموعه همراه شد.
حامد عنقا در خاتمه از پايان تصويربرداري اين سريال سخن گفت و ادامه داد: بهخاطر برنامهريزيهايي، در ابتدا قرار شد اين مجموعه در ماه رمضان روي آنتن برود. بيژن امكانيان برنامه سفر داشت كه با بازگشت وي تعداد سكانسهاي باقي مانده آن در حال پايان است كه خيلي هم سنگين و پيچيده نيست.
گفتوگو از هنگامه ملكي
*اداره كل اخبار چندرسانه اي* ايرناپلاس
واكنش نويسنده سريال «پدر» به بازخوردهاي مجازي
عنقا: از بازتاب سكانس جنجالي، در پوست خود نميگنجم
۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۲
کد خبر:
82987357
تهران- ايرنا پلاس - پخش سريال «پدر» و به طور خاص سكانسي از آن، با واكنشهايي از سوي مردم مواجه شده؛ اما نويسنده اين سريال شبانه شبكه دو، تأكيد دارد كه از اين واكنشها و بازتابها بسيار خوشحال است.