۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۱
کد خبر: 82987716
T T
۰ نفر
آنكارا: تهدید آمریكا به تحریم تركیه غیرقابل قبول است

آنكارا- ایرنا- ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهوری تركیه تهدید آمریكا به اعمال تحریم علیه دولت آنكارا را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا هفته گذشته در پیامی توئیتری تهدید كرد كه به دلیل بازداشت طولانی مدت 'اندرو برونسون' كشیش آمریكایی متهم به جاسوسی در تركیه، این كشور را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.
محكومیت حبس این كشیش آمریكایی كه به اتهام همكاری با گروه گولن، پ.ك.ك و نیز جاسوسی به نفع آمریكا در تركیه بازداشت و زندانی شده، چند روز پیش به علت شرایط جسمی وی به حبس خانگی تبدیل شده است.
كالین دیشب در یك كنفرانس خبری در آنكارا گفت: تهدیدهای ایالات متحده آمریكا علیه تركیه با بهانه قرار دادن موضوع قضائی مربوط به پرونده این كشیش آمریكایی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
وی تاكید كرد: همه باید بدانند كه تركیه كشوری نیست كه بتوان به راحتی آن را نادیده گرفت.
وی همچنین با انتقاد از تصمیم مجلس سنای آمریكا درباره لغو تحویل جنگنده های اف 35 خریداری شده از آمریكا به تركیه گفت: در موضوع جنگنده های اف-35 و یا هر موضوع دیگری، تركیه بدون جایگزین نیست.
مجلس سنای آمریكا ماه گذشته طرحی را به تصویب رساند كه بر اساس آن تحویل تسلیحات نظامی و به خصوص جنگنده اف 35 خریداری شده از آمریكا به دلیل حبس اندور برونسون كشیش آمریكایی در تركیه و خرید سامانه دفاع هوایی اس 400 از روسیه متوقف می شود.
سخنگوی ریاست جمهوری تركیه همچنین افزود: 'با این حال تنش به وجود آمده در روابط بین تركیه و آمریكا تاثیری در عملیات مشترك و همكاری دو كشور در منبج سوریه ندارد و انتظار ما نیز این است و اقدامی در این راستا مشاهده نكرده ایم.'
وی بیان كرد: همكاری تركیه و آمریكا طبق نقشه راه تدوین شده درباره منبج سوریه ادامه دارد.
وی مدعی شد: مبارزه تركیه با تهدیدهای تروریستی كه از سوریه سرچشمه می گیرد، با قاطعیت ادامه خواهد یافت و اقدامات واحدهای نظامی تركیه از جمله اقدامات هماهنگ با ایالات متحده نتایج عینی خود را در میدان نیز نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، شورای امنیت ملی تركیه نیز دو شب پیش با انتشار بیانیه ای، اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا علیه تركیه را غیرقابل قبول خوانده و آن را بی حرمتی به روابط دو جانبه و غیرقابل قبول دانست.
در بیانیه نشست شورای امنیت ملی تركیه تاكید شد: تصمیمات و اظهارات آمریكا برای مشروط ساختن پروژه های مربوط به صنایع دفاعی تركیه كه به تمام تعهدات خود پایبند است، بر خلاف معاهدات بین المللی بوده و به همكاری های استراتژیك و روابط دو كشور آسیب های جبران ناپذیری وارد خواهد كرد.
خاورم/1905