۹ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 2391
کد خبر: 83613508
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترکیه در سال ۲۰۱۹ از زبان سخنگوی ریاست جمهوری این کشور

آنکارا- ایرنا- "ابراهیم کالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه طی سخنانی به ارزیابی تحولات این کشور در سال ۲۰۱۹ پرداخت و این سال را برای دولتمردان کشورش سالی پرقدرت دانست.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز دوشنبه، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفت وگو با شبکه ۷ تلویزیون کشورش به ارزیابی تحولات جهانی و منطقه‌ای در سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخت.

وی با ادعای اینکه ترکیه در سال ۲۰۱۹ نیز هم در میز مذاکرات و هم در میادین قدرتمند بود و ۳ رخداد بزرگ بیش از بقیه اهمیت داشت، تصریح کرد: نخستین مورد، عملیات چشمه صلح نیروهای مسلح ترکیه بود که پس از سپر فرات انجام شد و این پیام را داد که بدون حضور ترکیه در میدان، هیچ برنامه‌ای امکان اجرایی شدن ندارد.

حضور ترکیه در شرق مدیترانه برای اکتشاف نفت و گاز

کالین با اشاره به عملیات حفاری و اکتشاف ترکیه در مدیترانه شرقی گفت: ترکیه بیشترین ساحل در مدیترانه دارد، اما برخی می‌پندارند که می‌توانند ما را به سواحل آنتالیا محدود کنند. به دستور رئیس جمهور ترکیه اقدام بسیار مهمی انجام شد. هم اکنون کشتی های حفاری ما در مدیترانه مشغول اکتشاف هستند.

ترکیه و تحولات

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ادامه سخنان خود از تحولات لیبی هم سخن گفت. کالین افزود: دو توافق اخیر دریایی با لیبی، پیشنهادات ما در خصوص بحران این کشور، موضع سیاسی ما در قبال آن از منظر ما در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ترکیه هم در میدان و هم در میز مذاکره قدرتمند است. این توافقات برای همکاری نظامی و امنیتی و همچنین حقوق و اختیارات در شرق مدیترانه است. اگر جامعه جهان مانع اقدامات حفتر نشود، بروز یک جنگ داخلی در لیبی اجتناب‌ناپذیر است. احتمال وقوع جنگ خونبارتری نیز وجود دارد.

تحولات لیبی روز به روز بیشتر درحال شبیه شدن به وضعیت سه سال قبل سوریه است. بسیاری از گروه ها با استفاده از خلأ قدرت وارد لیبی می‌شوند. در این اواخر نیز روسیه خواهان ورود به تحولات لیبی است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با ادعای اینکه آنکارا به درخواست های دولت مشروع لیبی پاسخ گفته است، اظهار داشت: ترکیه درپی اشغال خاک لیبی نیست. برخی به حضور روسیه، ایتالیا، انگلستان و فرانسه در آنجا (لیبی) اعتراض نمی‌کنند، اما هنگامی که ترکیه وارد عمل می‌شود، می پرسند شما در این کشور چه هدفی را دنبال می کنید؟ مخالفان داخلی هم این را می‌گویند و طرف‌های خارجی نیز می‌کوشند با تقویت ملیگرایی عربی گفتمانی علیه ترکیه ایجاد کنند. آنها این سوءظن را دارند که ترکیه برای اشغال به اینجا (لیبی) آمده است و خواهان احیای میراث عثمانی است. ترکیه اصلا دارای چنین اهدافی نیست.

ترکیه و تحریم های آمریکا

کالین از آمادگی ترکیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا هم سخن گفت و افزود: ترکیه آمادگی‌های خود را انجام داده است. انتظار چنین روند تحریم را نداریم و این را به آمریکا نیز گفتیم. دولت ترامپ نیز از دست این احتمال بسیار ناراحت است اما در کنگره چنین فضایی که "هر چه کنیم تا ترکیه را تنبیه کنیم" حاکم است. پیش‌نویس اخیر تحریم ترکیه توسط سنای آمریکا هنوز مطرح و رای‌گیری نشد. احتمالا در ماه ژانویه یا فوریه رای‌گیری شود. مثل یک صندوقچه همه چیز را داخل آن گذاشتند؛ مسئله اس-۴۰۰، شرق مدیترانه، جریان ترک و غیره. می گویند محور اینها مسئله اس-۴۰۰ است.

ترکیه شریک برنامه اف-۳۵ است و قصد ممانعت از اجرای پروژه را ندارد. این جنگنده‌ها توسط خلبانان ترک هدایت خواهند شد. (اس-۴۰۰) را هر زمان بخواهیم روشن یا خاموش می‌کنیم. این یک سیستم پدافند هوایی است و تهدیدی برای دیگران مطرح نیست. از این سیستم برای دفاع از ترکیه استفاده خواهیم کرد».

کالین در ادامه با تاکید بر اینکه تصویب تحریم علیه ترکیه در سنای آمریکا تاثیری در اقتصاد ترکیه نخواهد داشت و به تولید آلترناتیوها در حوزه اقتصاد و صنایع دفاعی ادامه می‌دهند تأکید کرد: با رونمایی از خودرو ملی فصل جدیدی را در تاریخ اقتصاد تکنولوژی گشودیم. ان‌شاءالله در دو سال آینده از خودرو ملی استفاده خواهیم کرد. این رویداد یک نقطه عطف در تاریخ ترکیه خواهد بود. در شرق مدیترانه، اقدامات بشردوستانه ما در سوریه به عنوان گام های سازنده در تاریخ ثبت خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha