۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82987750
T T
۰ نفر

تركیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاكید كرد

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82987750
تركیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاكید كرد

آنكارا- ایرنا- وزارت امور خارجه تركیه در بیانیه ای مرتبط با دهمین دور مذاكرات سوریه در سوچی روسیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه و حفظ ادلب به عنوان یكی از مناطق كاهش تنش تاكید كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دهمین دور مذاكرات سوری آستانه بعد از ظهر دیروز با انتشار بیانیه پایانی ایران، روسیه و تركیه به عنوان كشورهای ضامن صلح سوریه در نشست عمومی در هتل رادیسون بلو شهر سوچی روسیه پایان یافت.
وزارت امور خارجه تركیه با انتشار بیانیه ای با اشاره به برگزاری دهمین دور مذاكرات سوری كشورهای ضامن صلح در سوریه در شهر سوچی روسیه اعلام كرد: تحولات میدانی و جستجوی راه حل های سیاسی برای بحران سوریه از موضوعات اصلی این نشست میان هیات های سه كشور تركیه، ایران و روسیه بود.
در این بیانیه آمده است: در همین چارچوب، طرفین تاكید كردند كه ادلب به عنوان منطقه كاهش تنش، یكی از عناصر كلیدی توافق آستانه است و باید قابلیت های آن حفظ شود.
در بیانیه وزارت امور خارجه تركیه ادعا شده است: 'در این نشست بر لزوم مقابله با تهدیدهایی كه یكپارچگی سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و همچنین تهدید گروههای جدایی طلب كه امنیت ملی كشورهای همسایه را خدشه دار می كند، تاكید شده است.'
در بیانیه وزارت امور خارجه همچنین آمده است كه در حاشیه این نشست بر بررسی موضوع آزادی دستگیرشدگان در چهارمین نشست گروه كاری سوریه تاكید شده است.
خبرگزاری آناتولی طی خبری اعلام كرد كه هم در این نشست و هم در گفت و گوهای حاشیه آن با نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه، درباره تلاش برای ایجاد كمیته قانون اساسی و تداوم گفت و گوها در نشست ماه سپتامبر در ژنو تاكید شد.
این رسانه همچنین اعلام كرد كه در این نشست همچنین بر بازگشت امن پناهجویان سوری بر سرزمین خود تاكید شد.
مقرر شده است كه یازدهمین نشست عالی سوریه كه در قالب نشست آستانه انجام می شود، در ماه اكتبر(مهر ـ آبان 97) امسال برگزار شود.
به گزارش ایرنا، دهمین دور مذاكرات سوری آستانه طی دو روز گذشته با شركت نمایندگان ایران، روسیه و تركیه به عنوان كشورهای ضامن صلح سوریه در شهر سوچی روسیه برگزار شد.
حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امورخارجه ایران در امور ویژه سیاسی، آلكساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سدات اونال معاون وزیر امورخارجه تركیه سرپرستی هیات های سه كشور را در نشست عمومی برعهده داشتند.
بشار جعفری نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل نیز سرپرستی هیات رسمی سوریه را در این نشست برعهده داشت.
هیاتی از مخالفان دولت سوریه شامل 10 نفر در اجلاسیه عمومی نشست سوچی شركت داشتند.
استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل در سوریه نیز كه به همراه گروهی از كارشناسان سازمان ملل به سوچی آمده بود، با هیات های شركت كننده در مذاكرات دیدارهایی را برگزار كرده و در این نشست حضور یافت.
در دستور كار نشست سوچی مسائل مربوط به قانون اساسی جدید سوریه، مسائل انسانی از جمله بازگشت آوارگان و آزادی زندانیان و بازداشت شدگان مطرح شد.
تمامی جلسات این دور از مذاكرات به استثنای نشست عمومی پشت درهای بسته برگزار شد.
خاورم/1905