۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82988505
T T
۰ نفر
حباب قيمت خودسرانه سه كالا دركهگيلويه وبويراحمد شكست

ياسوج - ايرنا- ستاد تنظيم بازار كهگيلويه وبويراحمد در نشستي فوق العاده و در پاسخ به مطالبه افكار عمومي مبني بر افزايش خودسرانه قيمت برخي كالاهاي ضروري و پرمصرف شامل سيمان، گوشت قرمز و سفيد اقدام به كاهش و برگرداندن قيمت اين سه محصول به نرخ قبلي آنها كرد.

به گزارش ايرنا، سه كالاي اساسي و پرمصرف شامل سيمان، گوشت قرمز و مرغ اين روزها به دليل افزايش خودسرانه قيمت بيش از ساير كالاها موجب نارضايتي عمومي را در در كهگيلويه وبويراحمد به وجود آورده اند.
كارخانه هاي سيمان مارگون و ياسوج در اقدامي خودسرانه و بدون هماهنگي با ستاد تنظيم بازار كهگيلويه وبويراحمد قيمت هر كيسه سيمان را بيش از 35درصد نسبت به نرخ يك ماه قبل خود افزايش دادند.
در حالي كه بر اساس مصوبه ارديبهشت سال جاري ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت از مصرف كنندگان استان سقف قيمت هركيلوگرم گوشت قرمز'بره'440 هزار ريال و قيمت هر كيلو گوشت 'بز و گوسفند' نيز 350 هزار ريال تعيين شده بود اما برخي قصابان نيز بدون هماهنگي، قيمت هركيلوگرم گوشت 'بره' را ظرف روزهاي اخير به بالاي 560 هزار ريال نيز عرضه كردند.
همچنين برخي مرغ فروشي ها در حالي كه بر اساس قيمت مصوب هر كيلوگرم مرغ را بايد 96 هزار ريال به فروش برسانند در برخي مناطق قيمت مرغ از مرز بيش از 103هزار ريال نيز گذشت.
معاون توسعه منابع انساني و هماهنگي امور اقتصادي استاندار كهگيلويه و بويراحمد تاكيد كرد: نهادهاي نظارتي و قضايي به ويژه سازمان صنعت، معدن و تجارت قاطعانه و با جديت با هرگونه افزايش خودسرانه قيمت كالاها برخورد كنند.
جعفرگوهرگاني روز چهارشنبه در نشست ستاد تنظيم بازار كهگيلويه و بويراحمد افزود: افزايش قيمت هركالايي بدون هماهنگي با اين ستاد تخلف محسوب مي شود و متخلفان به تعزيرات حكومتي معرفي خواهند شود.
وي تصريح كرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار استان افزايش قيمت هر كيسه سيمان در كارخانه هاي سيمان مارگون و ياسوج بالاتر از 12 درصد تخلف محسوب شده و اين واحدهاي صنعتي موظف به اجراي اين مصوبه هستند.
گوهرگاني يادآورد شد: سقف قيمت هر كيلوگرم مرغ كشتار روز نيز 95 هزار ريال تعيين مي شود و بيش از اين قيمت نيز تخلف و با متخلفان برابر قانون برخورد قاطع صورت مي گيرد.
معاون استاندار كهگيلويه وبويراحمد گفت: حوزه پشتيباني و امور دام سازمان جهاد كشاورزي نيز موظف است براي تنظيم بازار گوشت مرغ و جلوگيري از سوء استفاده دلالان تميهدلات و پيش بيني ميزان مرغ منجمد مورد نياز مصرف در تمامي شهرستان هاي استان را انجام دهد.
گوهرگاني ابراز داشت: بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار و قيمت اعلام شده توسط حوزه پشتيباني امور دام استان قيمت هركيلوگرم مرغ منجمد در شهر ياسوج 67 هزار و براي ساير شهرستان ها نيز با 500 ريال افزايش 675 هزار ريال تعيين شده است.
وي همچنين افزايش قيمت گوشت قرمز به ويژه گوشت بره تا ميزان 560 هزار ريال را در شرايط كنوني و اوضاع آشفته بازار مناسب نداست و تاكيد كرد: اين محصول نيز بايد با همان نرخ قبلي خود يعني تا سقف 440 هزار ريال براي هركيلوگرم گوشت بره و 350هزار ريال نيز براي هركيلوگرم گوشت بز و گوسفند به فروش برسد.
گوهرگاني با بيان اينكه قيمت اجناس و كالاها به صورت شبانه روزي مورد رصد دقيق مردم، رسانه ها و نهادهاي نظارتي استان قرار گيرد ، گفت: با توجه به كمبود امكانات و نيروي انساني براي كنترل، بازرسي و نظارت بر بازار بايد از ظرفيت ساير دستگاه هاي اجرايي تا رسيدن به وضعيت مطلوب و بهبود شرايط استفاده كرد.
وي افزود: نظارت بر قيمت ها به ويژه در مورد كالاهاي اساسي در كهگيلويه و بويراحمد بايد مستمر و جدي تر شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: به دليل شرايط كنوني حاكم بر اقتصاد كشور و اين استان موضوع كنترل، بازرسي و نظارت بر بازار استان و قيمت انواع كالاها و خدمات با جديت بيشتري دنبال مي شود.
داريوش ديوديده ادامه داد: بيشترين نارضايتي و شكايت ها به ويژه ظرف يك ماه گذشته بر روي همين سه محصول سيمان، گوشت قرمز و مرغ بود كه با تجه به بررسي ها و نظارت هاي ميداني براي تعدادي از عرضه كنندگان اين مصولات نيز پرونده قضايي تشكيل و به تعزيرات حكومتي ارجاع شدند.
ديوديده افزود: روز گذشته براي بيش از 20 نفر از صنف قصابان در سطح استان پرونده قضايي تشكيل شد.
وي اضافه كرد: ابتداي امسال تاكنون افزون بر 28 هزار مورد بازرسي از واحدهاي صنفي و توليدي كهگيلويه و بويراحمد انجام شده است.
وي ابراز داشت: يك هزار فقره پرونده مربوط به انواع تخلفات صنفي در اين مدت براي واحدهاي صنفي و توليدي كهگيلويه و بويراحمد در تعزيرات حكومتي استان تشكيل شد.
ديوديده گفت: ميزان جريمه نقدي اين تعداد واحد صنفي و توليدي متخلف كهگيلويه و بويراحمد 18 ميليارد ريال بوده و اين پرونده ها نيز در حال رسيدگي و صدور حكم قضايي است.
3016/1662