۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۵۱
کد خبر: 82988922
T T
۰ نفر
مراسم نكوداشت استاد منقبت خوان در تايباد برگزار شد

مشهد- ايرنا- مراسم نكوداشت استاد منقبت خوان و شاهنامه خوان استاد عبدالكريم گزيكي چهارشنبه شب با حضور اهالي فرهنگ در تايباد برگزار شد.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تايباد در اين مراسم گفت: موسيقي محلي و سنتي كه برگرفته از آيينهاي گذشتگان است مسير را براي افزايش روحيه شادماني بدون آسيبهاي اجتماعي فراهم مي كند.
عباس برزو افزود: آواهاي محلي خراسان با حضور چهره هاي ماندگار در اين عرصه از گذشتگان تاكنون به نشر و گسترش زبان فارسي پرداخته و كمك شاياني به معرفي اشعار عرفاني ايران اسلامي داشته است.
وي ادامه داد: هرچند تاكنون حمايتهاي لازم و در خوري از بزرگان اين عرصه در جاي جاي كشور صورت نگرفته اما اين پيشكسوتان و علاقه مندان در گوشه و كنار خراسان رضوي و ايران در اين هنر و حرفه مشغول هستند و نقش بسزايي در احياي هنر اصيل ايراني دارند.
او گفت: براي احيا و پويايي اين موسيقي اصيل بايد با رجوع به گذشته از خلاقيتهاي اساتيد قديمي الهام گرفت و آنها را به كار برد. هنري موفق و روبه توسعه خواهد بود كه مورد حمايت مسئولان ذيربط قرار گيرد در غير اين صورت به فراموشي سپرده خواهد شد.
استاد عبدالكريم گزيكي متولد هزار و 330 در شهر مشهدريزه از توابع بخش ميان ولايت شهرستان تايباد ازشاگردان استاد نورمحمد درپور است. كسب مقام سوم جشنواره بين المللي سراج خراسان، رتبه نخست جشنواره ذكر ذاكرين و مقام برگزيده جشنواره آواهاي رضوي از مهمترين عناوين كسب شده اين پيشكسوت موسيقي محلي هستند.
پنج گروه هنري موسيقي و آواهاي محلي با مشاركت 70 هنرمند در تايباد فعاليت دارند. تايباد در فاصله 225 كيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است.
7494/1858