۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 82989447
T T
۰ نفر
رژیم صهیونیستی برای تغییر هویت قدس دندان تیز كرده است

رام الله- ایرنا- حمایت های بی دریغ آمریكا، دندان طمع رژیم صهیونیستی برای تغییر هویت مسجد الاقصی و قدس را تیزتر كرده است.

به گزارش ایرنا، همزمان با زمینه سازی برای ارائه طرح آمریكایی موسوم به «معامله قرن» با هدف پایان دادن به مساله فلسطین، صهیونیست ها بارها و بارها طی هفته های اخیر، به بهانه عبادت به صحن های مسجد الاقصی یورش برده اند؛ مساله ای كه باعث افزایش نگرانی های فلسطینی ها و آزادگان جهان شده است.
به گزارش منابع فلسطینی، فقط در سال گذشته میلادی، بیش از 25 هزار شهرك نشین صهیونیست، حدود هزار بار، به صورت غیر قانونی وارد فضای مسجد الاقصی شدند.
اما پس از اینكه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا روز 15 آذر ماه سال 96 در یك سخنرانی در كاخ سفید، قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام كرد و دستور داد تا سفارت آمریكا از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شود، جسارت صهیونیست ها نیز بیشتر شد و این یورش ها در زمستان سال پیش و بهار امسال افزایش خطرناكی داشت.
فرمان ترامپ در هفتادمین سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی (روز موسوم به نكبت در فلسطین) یعنی 24 اردیبهشت ماه اجرا شد و از سوی دیگر نظامیان تا بن دندان مسلح اسرائیلی مردم معترض فلسطین را زیر آتش گرفتند كه دستكم در غزه 62 نفر به شهادت رسیدند و صدها تن دیگر در این باریكه كوچك و كرانه باختری زخمی شدند.
همزمان با جنایت های رژیم صهیونیستی در سركوب فلسطینیان حاضر در «راهپیمایی بزرگ بازگشت» در مرزهای شرقی نوار غزه با سرزمین های اشغالی كه از دهم فروردین ماه آغاز شده بود، هر هفته خبر تعرض و یورش ده ها شهرك نشین صهیونیست به مسجد الاقصی، شنیده می شود.
فقط در یك مورد، روز 3 خرداد، بیش از 500 شهرك نشین اسرائیلی تحت حمایت شدید نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی، از سمت «باب المغاربه» وارد مسجد الاقصی شدند. مساله ای كه نشان می داد این سركوب ها، مشوقی است برای یهودیان تندرو.
گروه ها و مقام های فلسطینی نسبت به خطراتی كه مسجد الاقصی را تهدید می كند و هویت قدس را نشانه گرفته است، بارها و بارها هشدار داده اند. آنها خطر این حمله ها را بیش از گذشته می دانند چرا كه رژیم های مرتجع عربی در برابر اقدامات آمریكا و اسرائیل، سكوت كرده اند و بسیاری از آنها به سمت عادی سازی كامل و آشكار روابط با رژیم صهیونیستی حركت می كنند.
ناظران سیاسی، تشدید اقدام هایی از این دست را در راستای رویكرد رژیم صهیونیستی برای یكسره كردن وضعیت قدس و خارج ساختن آن از هرگونه راه حلی در آینده می دانند.
طرح شومی كه همزمان با افزایش فشارها، موج سركوب ها، بازداشت ها و تخریب خانه ها و ویران كردن آنها، با سرعت بخشیدن به روند خرید خانه ها، مغازه ها و املاك مردم قدس از سوی برخی تجار عرب آن هم با قیمت هایی بسیار هنگفت، دنبال می شود، تا یهودی سازی فلسطین و تغییر هویت قدس اشغالی و مسجد الاقصی به راحتی انجام گیرد.
معامله قرن آمریكایی و طرح های نژادپرستانه اسرائیلی، اخیرا در تصویب قانون موسوم به «كشور خلق یهود» توسط پارلمان رژیم صهیونیستی به وضوح به نمایش درآمد.
قانونی كه فلسطین (همان دولت جعلی اسرائیل) را فقط متعلق به یهودیان می داند و بیش از 20 درصد ساكنان عربی را كه در سرزمین های اشغالی با گرفتن تابعیت این رژیم زندگی می كنند به حساب نمی آورد و حقی برای تصمیم گیری و انتخاب برای آنان قائل نیست و حتی زبان عربی را دیگر به رسمیت نمی شناسد.

**یورش صهیونیست ها؛ گامی از یك طرح خطرناك
«ناجح بكیرات» رئیس آكادمی «وقف و میراث الاقصی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاكید كرد كه آنچه در این روزها می گذرد، مساله گذرا و بی اهمیت یا آنگونه كه صهیونیست ها و رسانه هایشان تلاش می كنند نشان دهند، یك مساله شخصی نیست.
وی تصریح كرد: ما در برابر یك دشمنی و توطئه هستیم كه طرح ریزی شده است و برنامه های گام به گام از سوی رژیم صهیونیستی و دست های پیدا و پنهان آن در حال اجراست.
وی افزود: این یورش های وحشیانه برای تحقق اهداف استراتژیكی است كه به رویكرد توسعه طلبانه رژیم غاصب صهیونیستی باز می گردد.
این فعال فلسطینی، در ادامه گفت: دستگاه های مختلف رژیم اشغالگر برای بستن مسجد الاقصی و از بین بردن قداست آن بسیار در تلاشند و این امر سابقه طولانی دارد.
رئیس آكادمی میراث الاقصی یادآور شد كه دایره یورش های صهیونیست ها به مسجد الاقصی از یك سو و تاخت و تاز آنها و بی احترامی به مقدسات در محیط مسجد از سوی دیگر قصد دارد تا از این مكان، قداست زدایی كند و قبح این عمل را بشكند.

**تقسیم زمانی و مكانی مسجد الاقصی در یك قدمی
شیخ «عمر الكسوانی» مدیر امور مسجد الاقصی نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ما اكنون فقط یك قدم با تحمیل طرح تقسیم زمانی و مكانی مسجد و محیط مقدس آن از نظر شكلی و مضمونی فاصله داریم.
وی اضافه كرد: در همین راستا برای اقامه عبادت های موسوم به «نمازهای تلمودی» به صهیونیست ها و یهودیان دیگر اجازه یورش به صحن های مسجد الاقصی داده می شود؛ امری كه از سال 1967 تاكنون بی سابقه است.
این مسئول فلسطینی خاطرنشان كرد كه اشغالگران طبق یك برنامه ریزی پیش می روند، گویی كه در حالت جنگ به سر می برند.
شیخ الكسوانی این را هم گفت كه در شرایط كنونی و این مرحله حساس، هیچ چیز ثمربخش تر از حضور گسترده فلسطینی ها در فضای قدسی مسجد الاقصی نیست؛ مساله ای كه طرح یهودی سازی و تغییر هویتی را كه صهیونیست ها در دستور كار دارند ناكام می گذارد.
در همین چارچوب وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین، خواستار حمایت بیش از پیش از مسجد الاقصی شد و خواست تا این عربده كشی های صهیونیست ها و تجاوزهای آنان پایان گیرد؛ مساله ای كه هیچ بازتاب و واكنشی در میان مدعیان حقوق بشر و نهادهای بین المللی و كسانی كه از آزادی دینی و عبادی دم می زنند، به خود نمی بیند.
خاورم**387**2054