۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82990707
T T
۰ نفر

شطرنج ایران و هتریك قهرمانانه

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82990707
شطرنج ایران و هتریك قهرمانانه

تهران- ایرنا - تیم شطرنج ایران در حالی توانست در بیستمین دوره مسابقات شطرنج جام ملت های آسیا با كسب عنوان قهرمانی هتریك كند كه كارشناسان این حوزه ورزشی این موفقیت را سرآغازی بر دوره طلایی شطرنج ایران تعریف می كنند.

به گزارش ایرنا، اهمیت این قهرمانی زمانی بیش از پیش خواهد شد كه تیم ایران با كسب عنوان قهرمانی آسیا، سهمیه مستقیم حضور در مسابقات تیمی قهرمانی جهان را هم كسب كرد.
در این زمینه «مهرداد پهلوان زاده» رییس فدراسیون شطرنج به خبرنگار ایرنا گفت: در 68 سال از تاسیس فدراسیون شطرنج در ایران، قهرمانی آسیا برای ما به یك رویا تبدیل شده بود اما انگیزه جوانی و میزبانی خوب شهر همدان زمینه ها را برای رسیدن به این عنوان فراهم كرد.
مدرس بین المللی شطرنج تصریح كرد: موفقیت و رسیدن به قله افتخار قاره كهن یك شبه و به صورت اتفاقی رقم نخورده بلكه روندی است كه با سرمایه گذاری بر روی نخبگان این رشته در سنین پایین آغاز و با استخدام مربیان بین المللی و دانش افزایی ورزشكاران این رشته، در حال تكامل است.
میانگین سنی پایین شطرنج بازان ایرانی حاضر در تیم قهرمان آسیا از دیگر مباحثی بود كه پهلوان زاده آن را انگیزه ای برای قهرمانی ایران دانست و گفت: نگاهی به تركیب تیم اصلی (سبز) نشان می دهد تیم ما در این دوره از مسابقات یكی از تیم های جوان بود كه با میانگین سنی كمتر از 19 سال توانست تاریخ سازی كند. این تركیب می تواند موفقیت تیم ملی ایران را در سال های آینده بیمه كرده و عناوین مختلف جهانی و آسیایی را از آن خود كند.
همچنین «مرتضی محجوب» از بازیكنان اسبق تیم ملی در زمینه موفقیت شطرنج بازان جوان ایران در آسیا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: به صراحت می گویم كه موفقیت كنونی در كوتاه مدت به دست نیامده بلكه این قهرمانی نتیجه یك برنامه بلندمدت است كه بیش از 10 سال از اجرای آن می گذرد. كار پایه ای، سرمایه گذاری بر روی جوانان و نوجوانان و اعزام به مسابقات بین المللی مهمترین مولفه های چشم انداز بلندمدت فدراسیون شطرنج است.
وی افزود: در مسیر قهرمانی آسیا نباید از همكاری خانواده شطرنج بازان چشم پوشی كنیم زیرا آنها برای پیشرفت فرزندانشان وقت گذاشتند و همگام و همراه با فدراسیون شطرنج در زمینه اجرایی شدن برنامه ها همكاری داشتند.
او با بیان اینكه لازمه موفقیت كار بر روی سنین پایه است، گفت: موفقیت در مسابقات جام ملت های آسیا آغاز افتخار آفرینی شطرنج بازان ایرانی نیست بلكه آنان 2 سال پیش در مسابقات المپیاد جهانی باكو نیز در گروه دوم مسابقات، عنوان قهرمانی را از آن خود كرده و در بین 10 تیم برتر دنیا قرار گرفتند. امیدوارم در مسابقات المپیاد جهانی شطرنج در گرجستان این تیم به موفقیت های خود ادامه دهد. البته نباید فراموش كنیم كه لازمه استمرار این امر در نسل های دیگر كار و برنامه ریزی بر روی سنین پایه و نخبگان شطرنج می باشد.
محجوب در پایان با اشاره به حمایت ارگان های مختلف از تیم ملی شطرنج اظهار داشت: باید از وزارت ورزش و جوانان و سایر دست اندركاران حوزه شطرنج تشكر كنم كه دید مثبتی نسبت به این رشته داشتند و حمایت های آنان موجب شد تا تیم ملی ایران در رقابت جام ملت های آسیا در شهر همدان تاریخ ساز شود.
با توجه به آنچه گفته شد سه گانه قهرمانی شطرنج ایران در همدان آغازی بر راه طولانی مدت افتخار آفرینی در این رشته ورزشی است. راهی كه می تواند فارغ از تمام مشكلات پیش روی این رشته ورزشی، ایران را به رقیبی بزرگ برای قدرت های جهانی تبدیل كند زیرا در این مسیر، ایران نیروی جوان و استعداد لازم را برای رسیدن به قله های افتخار جهانی در اختیار دارد.
ورزشی ** 2052**1597
۰ نفر