۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۶
کد خبر: 82991397
T T
۰ نفر

دانشگاه و انتخاب آگاهانه

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۶
کد خبر: 82991397
دانشگاه و انتخاب آگاهانه

كرج- ايرنا- همه ساله با اعلام نتايج آزمون سراسري دانشگاه ها، داوطلبان وارد مرحله حساس انتخاب و تصميم گيري براي آينده مي شوند، موضوعي كه اگر كارشناسانه و دقيق به آن پرداخته شود، مي تواند مسير مناسبي براي زندگي جوانان رقم بزند.

به گزارش ايرنا، اين روزها و پس از اعلام نتايج آزمون سراسري دانشگاه ها، داوطلباني كه مجاز به تعيين رشته شده، به مرحله حساسي ورود كرده اند كه اين مرحله به اذعان كارشناسان حساس ترين مقطع براي ترسيم مسير زندگي است و بايد آگاهانه و عالمانه به آن پرداخت.
مسير زندگي و شغل آينده بسياري از داوطلبان از انتخاب رشته تحصيلي اين روزهاي آنان سرچشمه مي گيرد و به همين دليل هرچه در زمينه رشته تحصيلي آينده خود مطالعه و دقت بيشتري كنند، پيشماني آنان در آينده كمتر مي شود.
هر فردي در زندگي بارها دست به انتخاب مي زند و راه هاي مختلفي تجربه مي كند ليكن اگر انتخاب ها با مشورت كارشناسان و متناسب با داشته ها ، توانمندي ها و ويژگي هاي شخصيتي فرد باشد ، نتيجه مناسب حاصل خواهد شد.
مهم ترين و سرنوشت سازترين مرحله ورود به دانشگاه پس از كنكور، انتخاب رشته است كه اين مرحله با هيجان و اضطراب همراه بوده و اگر در آن اشتباهي صورت گيرد، جبران آن دشوار خواهد بود.
كارشناسان آموزشي معتقدند: انتخاب رشته يكي از مهم ترين تصميم هاي فردي دانش آموزان پيش دانشگاهي و داوطلبان كنكور محسوب مي شود زيرا شالوده زندگي آينده اين دسته افراد برآن قرار دارد.
مريم نجاريان يكي از مشاوران تحصيلي البرز مي گويد: دانش آموزان به عنوان نسل آينده ساز پس از 12 سال تحصيل در مدرسه و گذر از ماراتن كنكور به مرحله سخت و سرنوشت سازي از زندگي خود براي ورود به دانشگاه و مراكز علمي مي رسند.
وي اظهارداشت: با شروع ايام انتخاب رشته داوطلبان مجاز به ورود به دانشگاه و خانواده هايشان يك دوره پر استرس و دغدغه را تجربه مي كنند كه لازم است براي عبور از اين دوره از خدمات مناسب مشاوره اي استفاده كنند.
وي تصريح كرد: در انتخاب رشته عوامل بيروني و دروني در تصميم گيري داوطلبان تاثير گذار است كه خانواده ، محيط آموزشي، افراد اثرگذار در زندگي فرد، همسالان ، رسانه ها ، پيشرفت علوم و فناوري، مسائل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و بازار كار از عوامل بيروني موثر در انتخاب يك رشته قرار دارد.
وي از هوش و استعداد ، علاقه و رغبت ، ارزش ها و نگرش فردي به عنوان عوامل دروني انتخاب رشته ياد كرد.
نجاريان به داوطلبان توصيه كرد كه با دقت اطلاعات دفترچه سازمان سنجش را كه در اختيارشان قرار داده شده مطالعه كنند تا اطلاعات كامل را از شرايط و مراحل انتخاب رشته كسب كنند و از فرصت كمي كه در اختيار دارند به خوبي استفاده كنند.
وي با اشاره به اينكه تجربه سال هاي گذشته نشان داده كه اطلاعات بسياري از داوطلبان در خصوص انتخاب رشته بسيار سطحي بوده و سبب اشتباه جبران ناپذيري براي آنان شده است ، گفت: براي پيشگيري از مشكلات آينده ضرورت دارد داوطلبان به مراكز مشاوره مورد وثوق از جمله پايگاه هاي انتخاب رشته آموزش و پرورش مراجعه كنند تا ريسك انتخاب رشته خود را به پايين ترين سطح كاهش دهند.
وي يادآورشد: در زمان حضور داوطلبان براي ارايه مشاوره ابتدا اطلاعات مهم دفترچه به اختصار و بسيار قابل فهم در اختيار اين دسته از افراد با توجه به آشنايي آنان با محتواي كارنامه آزمون ، گزينش بومي در آزمون سراسري و انواع پذيرش در آزمون ، قرار داده مي شود.

** معرفي رشته ها ي دانشگاهي
فاطمه فيضي از ديگر مشاوران فعال در بخش انتخاب رشته كنكور مي گويد : آشنايي كم داوطلبان با رشته هاي دانشگاهي سبب شده تا بيش از نيمي از انتخاب هاي انجام شده پس از گذشت يك ترم با درخواست انصراف يا تغيير رشته مواجه شود.
وي بيان داشت: در پايگاه هاي انتخاب رشته كنكور، اطلاعات مهمي به داوطلبان داده مي شود و اين اطلاعات بيشتر در جلسات مشاوره اختصاصي با توجه به شرايط داوطلبان دراختيار آن ها قرار مي گيرد.
وي خاطر نشان شد: امروزه وجود رشته هاي تركيبي شرايط را براي كساني فراهم كرده كه به هر دليل در شروع دبيرستان انتخابي درست نداشته اند اما عدم آشنايي با اين رشته ها كه از بازار كار مناسبي نيز برخوردار هستند آنها را در فهرست كم طرفدار قرار داده است.
وي يادآورشد: مراكز مشاوره تحصيلي در 2 مرحله وضعيت رشته ها و آينده آنها را براي داوطلبان تشريح مي كنند.
وي، بررسي اطلاعات فني كارنامه ، تعيين حوزه هاي علاقه و حوزه هاي ممكن براي انتخاب رشته ، دانشگاه ها ، نظر سنجي از شرايط خانواده وموقعيت داوطلب در مرحله اول مورد بازشناسي قرار مي گيرد تا داوطلب با ذهني آماده و با تكميل فرم هاي مربوطه به مرحله دوم راه يابد.
وي ادامه داد: در مرحله دوم با نظر مشاور ارشد رشته هاي انتخابي بر اساس ضوابط سازمان سنجش مرتب شده به گونه اي كه بهترين رشته ممكن براي داوطلب انتخاب و در نهايت ليست انتخاب رشته داوطلب در اختيارش قرار مي گيرد.
وي گفت: در صورت نياز داوطلب به انتخاب رشته دانشگاه آزاد يا مشاوره بيشتر ، وقت ديگري براي مشاوره با اين داوطلب كنكور تعيين مي شود.
** انتخاب رشته درست همراه با آرامش
علي ريحاني از روانشناسان و استاد دانشگاه در البرز مي گويد: امروزه اداره هاي آموزش و پرورش مراكز استان ها و شهرستان هاي كشور، فهرست مراكز مجاز مشاوره انتخاب رشته را اعلام كرده و كنكوري ها مي توانند با مراجعه به سايت اين ادارات از مراكز مجاز مشاوره انتخاب رشته در شهرخود آگاه شوند.
وي بيان داشت : در اين روزها بسياري از آموزشگاه هاي كنكور و حتي افرادي كه موسسه آموزشي هم ندارند با ارايه راه هاي غيرعلمي و مشاوره هاي دور از واقعيت، داوطلبان را در مسير انتخاب رشته
گمراه مي كنند.
ريحاني گفت: افراد سودجو ضمن دريافت مبالغ هنگفت، مشكلاتي براي داوطلبان دانشگاه ها به وجود مي آورند.
وي يادآورشد: در پايگاه هاي انتخاب رشته آموزش و پرورش ، افرادي كه با حوزه هاي مشاوره تحصيلي و انتخاب رشته آشنا هستند ، براي انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مستقر شده اند.
وي افزود: لازم است داوطلبان براي مشاوره و انتخاب رشته به پايگاه هاي فعال شده تحت پوشش آموزش و پرورش مراجعه كنند زيرا مشاوران مجرب و آموزش ديده آموزش و پرورش براي اين تصميم گيري مهم در اين مراكز بكار گرفته شده اند.
اين استاد دانشگاه از انتخاب رشته به عنوان تصميم گيري براي بخشي از زندگي تحصيلي ياد كرد و ادامه داد: براي اين تصميم گيري بايد داوطلب علايق و توانايي هاي خود را بشناسد.
** فرآيند انتخاب رشته
مريم اسدي از مشاوران تحصيلي آموزش و پرورش البرز گفت: همه داوطلبان، چه آنهايي كه در يك تا چند گروه آزمايشي شركت كرده اند در يك فرم مي توانند تا 150 رشته انتخاب كنند.
وي اظهارداشت : داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بايد رشته هاي مورد نظر خود را از دفترچه راهنماي انتخاب رشته، بخش ظرفيت هاي مربوط به هرگروه آزمايشي، انتخاب كنند و براي انتخاب رشته از دوره هاي مختلف اعم از روزانه، نوبت دوم، پيام نور و ديگر دوره ها، به شرايط اختصاصي هر دوره كه در دفترچه راهنماي انتخاب رشته آمده است، توجه كنند.
اسدي تصريح كرد: داوطلب براي جلوگيري از اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلي انتخاب رشته سازمان سنجش، رشته هاي انتخابي خود را با كد مربوط به هر رشته به ترتيب علاقه مندي در پيش نويس انتخاب رشته وارد كند و پس از نهايي كردن رشته هاي انتخابي و اطمينان از ترتيب انتخابهاي خود، آنها را در سامانه اصلي انتخاب رشته به سازمان سنجش اعلام كند.
اين كارشناس با اشاره به اينكه در فرم انتخاب رشته، اولويت رشته هايي كه انتخاب مي شود فقط نشان دهنده علاقه مندي داوطلب است و تاثيري در افزايش احتمال قبولي ندارد، خاطرنشان شد: بايد توجه كرد كه در مجموعه رشته هايي كه انتخاب مي كنيد، اولين رشته انتخابي، نشان دهنده بيشترين علاقه داوطلب و آخرين رشته ، نشان دهنده كمترين علاقه داوطلب است، پس در رعايت ترتيب رشته هاي انتخابي، كاملا دقت شود.
وي يادآورشد: اگر در مجموعه رشته هايي كه انتخاب شده ، شرايط قبولي در چند رشته وجود داشته باشد، سازمان سنجش اولين رشته را به عنوان رشته قبولي اعلام مي كند.
اسدي ادامه داد: داوطلبان بايد فراموش نكنند پس از پايان مهلت ويرايش، امكان جابجايي رشته هاي انتخابي در فرم انتخاب رشته را نخواهند داشت.
اين مشاور تحصيلي به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته توصيه كرد كه در انتخاب رشته خود به سهميه هاي دانشگاهي و گرايش بومي نيز توجه كنند.

** راه اندازي پايگاه هاي انتخاب رشته كنكور در البرز
مدير كل آموزش و پرورش البرز اعلام كرد: پايگاهاي انتخاب رشته ويژه كنكور سراسري 97 در اين استان با رويكرد انتخاب رشته آگاهانه راه اندازي شد.
خسرو ساكي افزود: اين پايگاه ها در سطح نواحي و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز فعال شدند تا به دانش آموزان خدمات مشاوره‌ اي مربوطه به انتخاب رشته در دانشگاه ارائه ‌دهند.
وي هدف از راه اندازي اين 9 پايگاه را كمك به دانش آموزان در انتخاب درست رشته تحصيلي در دانشگاه ، مقابله با اغواگري و فريب برخي موسسات خصوصي ذكر كرد.
وي ياد آور شد: اين پايگاه ها نقش موثري در پاسخ دهي به دغدغه هاي خانواده ها نسبت به اين امر مهم و سرنوشت ساز دارد.
وي تصريح كرد: اين پايگاه ها بر امر انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه نظارت دارند و مشاوره هاي مورد نياز را به دانش آموزان ارائه مي دهند.
مدير كل آموزش و پرورش البرز خاطر نشان شد: در پايگاه هاي انتخاب رشته كنكور سراسري با استفاده از ظرفيت نيروهاي مشاوره و متخصص به دانش آموزان خدمات لازم ارائه مي شود.
ساكي تصريح كرد: در اين پايگاه ها اطلاعات كامل به دانش آموزان ارائه مي شود تا آنها با آگاهي از همه جزئيات انتخاب رشته اين مسير مهم را سپري كنند.
وي اضافه كرد: دانش آموزن مجاز به انتخاب رشته براي شناخت به تمامي جزئيات انتخاب رشته و اشراف كامل بر آن بايد صبر و حوصله به خرج دهند تا انتخاب رشته اي آگاهانه داشته باشند.
مدير كل آموزش و پرورش البرز بيان داشت : انتخاب رشته درست يكي از مهم ترين تصميم هاي دوران زندگي افراد است كه بايد با علم كامل انجام شود.
ساكي ادامه داد: در اين پايگاه ها فرآيند انتخاب رشته با حداقل هزينه ، در محيطي آرام و ايمن براي دانش آموزان انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه اين پايگاه ها در مراكز مشاوره نواحي و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز داير شده اند، يادآورشد: 35 نفر از مشاوران تحصيلي با تجربه مسئوليت راهنمايي داوطلبين مجاز به انتخاب رشته در كنكور سراسري 97 را بر عهده دارند.
وي اضافه كرد : در كنكور سراسري 97 دو دانش آموز البرزي به نام هاي محمد كاظمي از دانش آموزان دبيرستان سلطاني آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج در رشته زبان انگليسي رتبه سوم و اميرضا صدر يكتا از دانش آموزان دبيرستان سلطاني آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج نيز رتبه چهارم را در رشته تجربي را كسب كنند.
وي با اشاره به اينكه كنكور 97 در 89 حوزه آموزش و پرورش البرز همزمان با سراسر كشور برگزار شد، افزود: در حوزه هاي كنكور آموزش و پرورش اين استان 19 هزار و 351 نفر شركت كردند.
ساكي از آرامش خاطر ، امنيت ، انتخاب رشته صحيح ، هزينه مناسب ، راهنمايي دلسوزانه بر حسب علائق و نياز جامعه را از جمله پيامدهاي مثبت فعال شدن پايگاه هاي انتخاب رشته كنكور در البرز عنوان كرد.
وي گفت: والدين به فرزندانشان فرصت دهند تا با بهره گيري از توصيه هاي مشاوران ، رشته دانشگاهي خود را كه شغل آينده و زندگي آنان را ترسيم و رقم مي زند ، انتخاب كنند و از هر گونه اجبار در اين تصميم گيري مهم بپرهيزند.
2819/ 6155