۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82991527
T T
۰ نفر
حقوق بشر غربي جنبه انفعالي دارد

تهران- ايرنا- پيدايش و تدوين حقوق بشر در سير غربي آن، هميشه جنبه انفعالي داشته است و اين خصيصه اعلاميه هاي حقوق بشر موجب شده تا تدوين كنندگان آن نتوانند با نظري معتدل، جامع نگر و حقيقت ياب به انسان و حقوق او توجه كنند و اعلاميه هاي موجود با كاستي ها و اشكالاتي مواجه است.

به گزارش ايرنا، معاونت حقوق بشر و امور بين الملل وزارت دادگستري يكشنبه به مناسبت روز «حقوق بشر و كرامت انساني»، با انتشار بيانيه اي افزود: حقوق بشر به مثابه مجموعه حقوق موضوعه كه بتوان آغاز آن را با اعلاميه جهاني حقوق بشر گره زد تلقي درستي از خاستگاه آن به دست نمي دهد بلكه بايد قدمت آن را به درازاي حيات بشر بدانيم.
«تدوين حقوق بشر، به موجب حركت هاي مردم عليه نظام هاي استبدادي پديد آمده است و در آخرين مرحله آن، پس از وقايع دو جنگ جهاني است كه در قلمرو بين المللي مساله حقوق بشر، مطرح مي شود».
در اين بيانيه آمده است: با وجود اينكه تدوين حقوق بشر، در جوامع غربي گامي ارزشمند در جهت احياي حقوق بشر و انسانيت محسوب مي شود اما نسبت به تعاليم اسلامي و حقوق اسلام، كه 14 قرن قبل، بيشترين ارزش را براي انسان، كرامت انساني، آزادي، برابري و برادري قائل بوده است، پيشرفت چنداني محسوب نمي شود.
«پروردگار هنگام آفرينش انسان، به او كرامت عطا فرمود و او را خليفه خود در زمين قرار داد. از اين روست كه «حقوق بشر و كرامت انساني» پايه و اساس بسياري از حقوق و تكاليف انساني را تشكيل مي‌دهد و شناسايي و حفظ كرامت ذاتي انسان و حقوق او، اساس آزادي، امنيت و صلح در جهان را به وجود خواهد آورد».
در بيانيه معاونت حقوق بشر وزارت دادگستري آمده است: روز 14 مرداد به مناسبت تهيه و تدوين اعلاميه حقوق بشر اسلامي در اين تاريخ، بنا به پيشنهاد ايران و تصويب كشورهاي اسلامي در سازمان كنفرانس اسلامي، روز حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني نام گرفته است؛ از اين رو معاونت حقوق بشر و امور بين الملل وزارت دادگستري ضمن گراميداشت اين روز آن را فرصتي مغتنم براي اتخاذ اقدامات جدي و نجات حقوق بشر از ميراث تلخ گذشته توسط استعمارگران مي داند.
معاونت حقوق بشر و امور بين الملل وزارت دادگستري بر اين عقيده است كه شرايط موجود در عرصه بين المللي و به ويژه كشورهاي اسلامي، ضرورت هماهنگي و تقويت همكاري كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اسلامي به منظور دستيابي به راه هاي نشر، ارتقا و حفظ تعاليم و ارزش هاي اسلامي در حوزه حقوق بشر و صيانت از كرامت انساني را بيش از پيش مي طلبد.
در اين بيانيه تاكيد شده است: معاونت حقوق بشر وزارت دادگستري سعي دارد گفتمان حقوق بشري را با تأكيد بر كرامت انساني در عرصه هاي تعامل، همكاري و آموزش ارتقا بخشد و معتقد است كه توجه به مضامين عالي حقوق بشري و حفظ كرامت انساني در اديان توحيدي از جمله دين مبين اسلام كه داراي مباني فكري و اصول قابل ملاحظه اي در اين زمينه است، بركات بسياري براي جامعه جهاني به همراه خواهد داشت.
اجتمام *3229* 3063