۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82992994
T T
۰ نفر
ژاپن به استقرار جنگنده هاي روسي در جزاير كوريل اعتراض كرد

مسكو - ايرنا - دولت ژاپن با ارسال يادداشتي به وزارت خارجه روسيه درباره استقرار جنگنده هاي چند منظوره سوخو-35 اس در جزيره ايتوروپ از جزاير كوريل، اعتراض كرد.

به گزارش ايرنا، شبكه تلويزيوني ار.ب.كا روسيه روز دوشنبه به نقل از يوشيهيدا سوگا دبير كل كابينه دولت ژاپن اعلام كرد: اعتراض دولت ژاپن به استقرار جنگنده هاي سوخو-35 اس در جزيره ايتوروپ از طريق سفارت ژاپن در مسكو به طرف روسي اعلام شد.
دبير كل كابينه دولت ژاپن با بيان اينكه مساله سرزمين هاي شمالي (جزاير كوريل جنوبي) بايد حل شود، اظهار داشت: ژاپن و روسيه بايد توافقنامه صلح داشته باشند.
برخي رسانه هاي روسي ازجمله پورتال خبري «ساخالين اينفو» به تازگي از استقرار چندين فروند جنگنده سوخو-35 اس در جزيره ايتوروپ خبر دادند.
به گزارش ايرنا، جزاير كوريل، مجمع‌الجزايري آتشفشاني ميان ژاپن و استان ساخالين روسيه است.
طول تقريبي اين جزاير يك هزار و 300 كيلومتر است كه از شمال شرقي هوكايدو در ژاپن تا كامچاتكا در روسيه كشيده ‌شده است و درياي اختسك را از اقيانوس آرام شمالي جدا مي‌ كند.
56 جزيره و تعداد زيادي صخره كوچك اين مجمع ‌الجزاير را تشكيل مي‌ دهند. مساحت كل بخش خشكي جزاير كوريل 15 هزار و 600 كيلومتر مربع است و جمعيتي در حدود 19 هزار نفر در آن زندگي مي كنند.
ژاپن مدعي دو جزيره بزرگ جنوبي است كه تا پيش از جنگ جهاني دوم در اختيار اين كشور قرار داشت و پس از شكست در جنگ جهاني دوم، روسيه آن را در اختيار گرفت تا با گذشت 70سال همچنان ژاپن بر سر اين موضوع با روسيه اختلاف داشته باشد.
مسكو مدعي است كه حاكميت روسيه بر جزاير كوريل جنوبي قابل مذاكره نيست و نتايج كنفرانس يالتا، بيانيه پتسدام و برخي ديگر از اسناد مويد اين واقعيت است.
جزاير كوريل جنوبي شامل كوناشير، ايتوروپ، هابوماي و شيكوتان از يك سو به دليل برخورداري از منابع نفت وگاز و نيز ذخاير آبزيان و ازسوي ديگر واقع شدن در اقيانوس آرام از موقعيت راهبردي ويژه اي در شمال شرق آسيا برخوردار است.
جزاير كوريل، همچنين دروازه ورود زيردريايي هاي روسيه به اقيانوس آرام محسوب مي شوند و اهميت راهبردي نظامي براي اين كشور دارند.
ادامه استقرار نظاميان روسي در اين جزاير كه پنج هزار نفر جمعيت دارد، سبب شده است دو كشور قرارداد صلح امضا نكنند.
از نوامبر سال 2010 ( 1389) كه «دميتري مدوديف» رئيس جمهوري وقت روسيه از جزاير كوريل بازديد كرد، مناقشه توكيو و مسكو بر سر اين جزاير وارد مرحله اي جديد شد.
پس از اينكه «نائوتو كان» نخست وزير وقت ژاپن اين اقدام را وقيحانه خواند، روسيه دستور استقرار تجهيزات مدرن نظامي در جزاير مورد مناقشه را صادر كرد.
تاكنون چند دور مذاكره در مورد جزاير كوريل بين روسيه و ژاپن صورت گرفته و مسكو با تاكيد بر مالكيت بر چهار جزيره مورد اختلاف، براي مشاركت با ژاپن در اجراي طرح هاي اقتصادي در اين جزاير اصرار دارد؛ پيشنهادي كه ژاپن آن را نپذيرفته است.
اروپام*391*1346**1485