به گزارش ایرنا، این وضعیت از آنجا آغاز شد كه نیروگاه تولید برق سیار تركیه ای كه بر روی یك شناور قرار داشت از پهلو گرفتن در ساحل و بندر «الزهرانی» در جنوب لبنان منع شد. این كشتی تولید برق تركیه ای بنا بود طبق قراردادی میان وزارت نیروی لبنان و شركت ترك، كمبود برق منطقه جنوبی لبنان را بهبود بخشد.
دو نیروگاه برقی شناور دیگر هم علاوه بر این در سواحل مناطق دیگر لبنان پهلو گرفته بودند تا برای سه سال وارد شبكه برق این كشور شوند.
از مدت ها پیش پرونده اجاره این كشتی ها به دلیل شبهات زیادی مانند فساد مالی، رشوه و هزینه بالا برای لبنان، جنجالی شده بود اما در عمل تاكنون كسی مانع ورود این كشتی ها نشده بود. تا اینكه در روزهای اخیر «جنبش امل» از پهلو گرفتن و فعالیت این كشتی ممانعت كرد و مساله اوج گرفت.
جنبش امل با اعتراضی كه روز جمعه و شنبه ترتیب داد، نگذاشت این كشتی كارش را شروع كند و استدلالش این بود كه با پنج یا شش سال اجاره آنها می توان نیروگاهی دائمی ساخت كه برای همیشه برق شبانه روزی را برای مردم تامین كند.
اشاره مسئولان جنبش امل و برخی رسانه ها به حل مشكل مشابه در مصر بود. در گزارشی كه اخیرا در روزنامه «الاخبار» لبنان منتشر شد، آمده كه مصر با مبلغی در حدود 8میلیارد دلار در 25 ماه یك نیروگاه تولید برق ساخته است كه 14 هزار و 400 مگاوات برق تولید می كند.
در مقابل لبنان برای 5 سال اجاره این كشتی ها 3 میلیارد و 500 هزار دلار می پردازد و البته میزان تولید برق این كشتی ها هم به اندازه ای نیست كه مشكل قطع برق را حل كند و مردم 24 ساعته برق داشته باشند.
از سوی دیگر در اوج این بگو مگوهای سیاسی، عنوان شد كه این كشتی قرار بوده برای سه ماه نخست برق تولید شده را رایگان به لبنان بدهد و قرارداد پس از سه ماه است. موضوعی كه خشم مردم را شعله ورتر كرد.
مردم لبنان به خاطر كمبود نیروگاه های تولید برق همواره با مشكل قطعی روبرو هستند. در مناطق مختلف لبنان، بین 3 تا 18 ساعت جریان برق قطع می شود و مردم یا باید این وضعیت را در خانه ها و اداره هایشان تحمل كنند یا با راه های دیگر برای خاموشی و بی برقی خود چاره ای بیندیشند.
ابتدایی ترین راه كنارآمدن با بی برقی، به كارگیری یو پی اس است كه البته با توجه به ساعت های طولانی قطع برق، باتری این دستگاه ها توان برق دهی حتی محدود 6 ساعت مكرر را ندارد و البته در چند ساعتی هم كه برق دولتی وصل باشد، كاملا شارژ نمی شود تا دوباره استفاده شود.
بنابراین معمولا لبنانی ها، با خرید اشتراك مولدهای برق كه در هر محله وجود دارد با این مشكل كنار می آیند. در این صورت علاوه بر فاكتور برق دولتی، آنها باید بابت هر 5 آمپر برق كه از موتورهای برق می خرند، مبلغی متغیر در فصل های سال بین 70 تا 110 دلار بپردازند. حال بماند كه این شركت های دارای مولدهای برق، در هر محله تبدیل به چیزی شبیه مافیا شده اند.
«رمزی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گفت كه این شركت ها در هر محله خودشان قیمت تعیین می كنند و با رشوه دادن به مسئولان شهرداری ها نمی گذارند صدای شكایت مردم درباره اینكه آنها قیمتی بیشتر از نرخ مصوب را می گیرند، به گوش مقام های بالاتر برسد.
وی كه صاحب یك سوپر ماركت در حومه جنوبی بیروت است، می گوید من مجبورم برای تامین برق یخچال های مغازه ام و روشنایی و لامپ ها، 50 آمپر برق از شركت بخرم كه این رقم در تابستان به چیزی حدود 4 هزار و 500 دلار در ماه می رسد، زمانی هم كه می گوییم بیایید كنتور بگذارید، آنها قبول نمی كنند.
رمزی می گفت همه اهالی محله های مختلف معتقدند كه اگر كنتور برای برق این شركت ها گذاشته شود، هر كسی بنا بر مصرف خود پول می دهد.
برخی از مردم می گویند كه ممانعت جنبش امل از كار كشتی تولید برق به خاطر ارتباط با صاحبان شركت های مولد برق در محله هاست و حزب الله هم با سكوت خود در این كار سهیم است.
جنبش امل در بیانیه ای چند روز پیش به این شایعات پاسخ داد و گفت كه این كشتی ها به ظاهر مجانی هستند، اما در حقیقت هزینه بسیار بالایی برای لبنانی ها می تراشند. از آنجا كه برنامه ای برای ساخت یك نیروگاه جدید در منطقه الزهرانی وجود دارد، خروج این كشتی جدیت در حل مشكل برق را افزایش می دهد و از آسیب های زیست محیطی كه به شهرها و دهكده های مجاور وارد می شود، جلوگیری می كند.
در همین حال «نواف الموسوی» نماینده پارلمان لبنان و عضو فراكسیون حزب الله نیز در اظهار نظری این شایعات را رد كرد و گفت: وزارت نیرو مشخص كرده بود كه 287 ساعت در ماه جریان برق در جنوب قطع خواهد بود در حالی كه این رقم در شهر صور به 513 ساعت رسیده است.
وی افزود: در پیگیری ها دریافتیم كه مشكلات زیادی باعث قطعی فراوان برق در جنوب شده است كه برخی از آن به توزیع برق در مناطق و شركت ملی برق لبنان ارتباط ندارد.
برخی این اظهارات را طعنه به موضوع شركت های مولدهای برق دانستند.
موسوی ادامه داد: قرار بود این كشتی برای سه ماه از منطقه الزهرانی وارد شبكه شود و بر سر این موضوع با برادران در جنبش امل بحث های زیادی داشتیم كه قانع نشدند و این اتفاق افتاد.
«محمد رعد» هم دیروز در سخنانی كه ویدیوی آن در فضای مجازی پخش شد، گفته است در موضوع برق نگاهی متفاوت با جنبش امل داریم. موضوعی كه رسانه ها بلافاصله برای ایجاد شكاف بین دو جریان بزرگ شیعی در لبنان از آن استفاده كردند.
از سوی دیگر «محمد خواجه» نماینده جنبش امل در پارلمان لبنان، در اظهار نظری خاطرنشان كرد: این بحران از سال ها پیش وجود داشته است و لبنانی ها از آن رنج می برند. ما به 4 هزار مگاوات برق در سال نیاز داریم در صورتی كه نمی توانیم بیش از 1900 تا 2000 مگاوات بیشتر تولید كنیم و هیچ كدام از مسئولان توضیح نمی دهند كه چرا این بحران تا به امروز به طول انجامیده است.
این نماینده لبنانی اضافه كرد: اختلاف نظر بین دو رویكرد وجود دارد، یك گروه هست كه كشتی ها و نیروگاه های موجود را راه حل می بیند، و گروه دیگر كه ما هم جزئی از آن هستیم، می گوییم باید برای مشكل یك راه حل ریشه ای و مستمر یافت و آن ساخت نیروگاه هایی هستند كه هزینه كمتر، تولید بیشتر و آلودگی زیست محیطی به مراتب كمتری داشته باشند.
در همین ارتباط «سزار ابی خلیل» وزیر نیروی لبنان و از اعضای حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» كه رقیب جنبش امل است، نیز گفت: نباید آنچه از سال 2010 تاكنون انجام گرفته و به افزایش تولید به میزان 715 مگاوات شده را نادیده گرفت. در جلسه ای كه برای گفت و گو بر سر این مشكل داشتیم، قرار شده بود فقط برای 3 ماه و تا 20 اكتبر این كشتی در منطقه بماند و برق تولید كند.
وی این را هم افزود: زمانی كه نیروگاه های برق كه ساخت آنها در حال مطالعه است به پایان برسد، از برق 24 ساعته بهره خواهیم برد.
به نظر می رسد رقابت های طایفه ای و سیاسی در لبنان مانع بزرگی در مقابل حل مشكلات جاری مردم از جمله معضل برق شده است.
خاورم**م.ا**2054*1049
بیروت- ایرنا- نارضایتی و خشم مردم جنوب لبنان به خاطر قطعی های مكرر برق باعث شده است تا با ورود نیروهای سیاسی، بحران برق جلوه سیاسی به خود بگیرد.