۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82994042
T T
۰ نفر

بازی دو سر باخت دلالان در بازار برنج

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82994042
بازی دو سر باخت دلالان در بازار برنج

ساری - ایرنا - چرخ بازار برنج مازندران كه حدود نیمی از نیاز كشور را تامین می كند با اعلام نرخ خرید تضمینی از سوی شورای اقتصاد به حركت درآمد تا تلاش دلالان و سودجویان را برای ایجاد ركود مصنوعی و ' بزخر كردن ' دسترنج یك ساله كشاورزان به ناكامی بكشاند .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس تصمیم شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی هر كیلوگرم برنج طارم محلی مازندران ٩ هزار و ٨٢٨ تومان ، برنج شیرودی پنج هزار و ٨٨6 تومان و رقم ندا و نعمت كیلویی پنج هزار و ٢٢٨ تومان تعیین شده است .
برنج طارم محلی مازندران كه ارقامی چون هاشمی ، صدری و دم سیاه را شامل می شود ، برنج كم محصول و كیفی استان است ولی برنج شیرودی ، ندا و نعمت از ارقام پرمحصول هستند.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد از آنجا كه نرخ خرید تضمینی اصولا با هدف تعیین كارشناسی كف قیمت بازار انجام می شود ، سبب شده تا این روزها قیمت انواع برنج در بازار 500 تومان بیشتر از قیمت اعلام شده تضمینی خرید و فروش شود.
پیشروی قیمت بازار فراتر از قیمت تضمینی اعلامی سبب شده تا بازی ' ركود سازی ' دلالان برای بازار برنج مازندران نه تنها به هدف نرسد ، بلكه آنان این روزها مجبورند برای استمرار حضور در بازار برنج ، این محصول را با قیمت بیشتر از نرخ تعیین شده شورای اقتصاد خریداری كنند .
این نخستین بار در تاریخ شالیكاری مازندران است كه برای برنج این استان نرخ خرید تضمینی تعیین می شود تا علاوه بر حفظ تعادل قیمت در طول سال ، دغدغه برنجكاران را از هرگونه نوسان پس از برداشت از بین ببرد.
قیمت برنج مازندران تا سال 93 و پیش از اجرای سیاست ممنوع كردن واردات در فصل برداشت ، همواره در اوج برداشت شالیزارها به پایین ترین حد خود می رسید به گونه ای كه در بعضی از سال های دهه 80 كشاورزان محصولشان را به قیمت كمتر از هزینه تولید فروختند كه تبعات آن فروش دهها هكتار شالیزاری و تغییر كاربری آنها بوده است .
امسال 208 هزار هكتار از زمین های كشاورزی مازندران زیر كشت برنج رفت و برداشت شالی هم از اواخر ماه تیر آغاز شد و بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تا پایان شهریور ادامه می یابد.
بر اساس اعلام جهاد كشاورزی مازندران ، تا كنون حدود 90 هزار هكتار از زمین های شالیزاری استان برداشت و تمامی محصول روانه شالیكوبی ها شده است.
بررسی های میدانی ایرنا از شالیكوبی های شهرستان های آمل و بابل نشان می دهد روزانه حدود 40 تا 50 تن شالی وارد شالیكوبی ها می شود اما شالیكاران بدون دغدغه محصول خود را وارد بازار می كنند تا بتوانند آن را بیشتر از قیمت تضمینی به خریداران كه عمدتا تاجران شناخته شده هستند ، فروشند.
** شكاف برداشت مكانیزه جایی برای دلالان نداشت
كارشناسان احتمال ورود دلالان به بازار برنج را در سال جاری به خاطر برداشت 95 درصدی سطح زیر كشت این محصول به صورت مكانیزه جدی ارزیابی می كردند.
برداشت مكانیزه برنج با همه خوبی هایش ، با این پیامد منفی همراه است كه كشاورز نمی تواند محصول برداشت شده را برای مدت طولانی در انبار نگهداری كند و مجبور است بلافاصله آن را به شالیكوبی انتقال داده و پس از خشك كردن به شیوه ماشینی ، تبدیل به برنج كرده و عرضه كند.
در برداشت مكانیزه میزان رطوبت شالی بالاست در نتیجه ضریب ماندگاری آن بشدت كاهش می یابد در حالی كه در برداشت دستی ، شالی پس از درو در صورت مساعد بودن هوا برای چند روز در شالیزار به صورت پخش شده باقی می ماند تا خوشه ها حسابی آفتابگیر شده و خشك شود و بعد از آن خرمنكوب می شود.
كشاورزان در شیوه برداشت دستی ، این امكان را دارند تا شالی خود را برای مدت چند ماه در انبار نگهداری كرده و در فصلی كه بازار با كمبود مواجه شده آن را به شالیكوبی برده و تبدیل به برنج كنند.
اگر چه نگهداری بلندمدت شالی مهم ترین مزیت برداشت دستی است ، ولی هزینه بر بودن این روش در كنار نیاز مالی كشاورز به فروش محصول همواره سبب می شد تا دلالان در همان فصل برداشت شالی و برنج را از كشاورز به قیمت پایین خریداری كنند .
یكی از آگاهان به بازار برنج مازندران و سهامدار شالیكوبی در بابل روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در حال حاضر روزانه حدود 40 تن شالی با رطوبت 25درصد وارد شالیكوبی می شود.
فتاح حسینی افزود : اگر چه كشاورز به دلیل برداشت مستقیم مجبور به تبدیل شالی به برنج سفید و عرضه است ، اما امسال با تعیین نرخ تضمینی دیگر نگرانی از قیمت بازار و فروش ندارد.
وی گفت : در حال حاضر اگر چه به خاطر عرضه زیاد برنج ، خرید و فروش رونق زیادی ندارد ، اما این محصول با اعلام تعیین قیمت خرید تضمینی از سوی دولت ، دچار نوسانات قیمتی نیست.
حسینی افزود : تا كنون چندین فقره معامله برنج با قیمت 10هزار و 400تومان نیز صورت گرفته است كه این قیمت بیشتر از قیمت خرید تضمینی دولت است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت كه قیمت تضمینی برنج برای كشاورزان قابل قبول بوده و اعلام این قیمت در راستای حمایت از كشاورزان برنجكار شمالی است.
عزیزالله شهیدی فر با اعلام این كه بیشتر از 85 هزار هكتار از شالیزارهای مازندران برداشت شد ، افزود : كشت ارقام پرمحصول برنج به دلیل كم‌آبی حدود 30 درصد كاهش داشته است.
وی گفت : خرید ارقام محلی از 2 سال پیش به سبد خرید توافقی با قیمت تضمینی اضافه شد ولی همزمانی اجرای آن با برداشت برنج نوید بخش عزم دولت برای حمایت از تولید كالای ایرانی است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران هدف از خرید توافقی را تنظیم بازار عنوان كرد و گفت : دولت قیمت مناسبی را برای خرید توافقی برنج مشخص كرده است.
وی ادامه داد : در حال حاضر قیمت برنج در بازار متعادل است و پنج مركز خرید واقع درشهرستان های آمل ، فریدونكنار ، بابل ، ساری و نكا ازسیزدهم مرداد ماه آماده خرید محصول شالیكاران هستند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران همچنین وعده داد كه با تاكید وزیر جهاد كشاورزی، بهای خرید برنج در اسرع وقت به حساب كشاورزان واریز می شود.
6990/1654
۰ نفر