۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82995042
T T
۰ نفر

رسانه، كلیدی برای گشایش مشكلات بازار

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82995042
رسانه، كلیدی برای گشایش مشكلات بازار

مشهد - ایرنا - رسانه در گشودن گره از كار صنوف مختلف، مطالبه گری از دستگاه های اجرایی و نظارتی، آگاهی از تخلفات و رسیدگی به آنها، نقش بی بدیلی دارد و اغراق نیست اگر آنرا شاه كلید پیگیری مطالبات صنفی و رسیدگی به مسائل مبتلابه بازار قلمداد كرد.

یك سوی همه جریانات مرتبط با بازار اعم از گرانی، كم فروشی، مالیات و مطالبات صنوف 'رسانه ها' هستند و امروزه بازار و رسانه به درك مشتركی از همكاری با یكدیگر در اطلاع رسانی و تجارت رسیده اند و هركدام تاثیر غیرقابل انكاری بر دیگری دارند.
به باور كارشناسان در شرایط كنونی اقتصاد كشور، نقش رسانه ها در پیگیری مطالبات صنوف از یك سو و جلوگیری از تشنج در بازار و حمایت از حقوق مصرف كننده از سوی دیگر، غیرقابل انكار است و استفاده درست از این ابزار می تواند در رفع مشكلات بسیار اثرگذار باشد.

*خبرنگاران پل ارتباط مردم و مسئولان
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران ركن چهارم دموكراسی، چشم بینا و گوش شنوا و دیدبان هوشیار جامعه هستند.
علی باخرد افزود: چنانچه خبرنگاران گوشی شنوا و دستی توانا برای انعكاس و بیان مشكلات داشته باشند، 80 درصد از مطالبات مردم پیگیری و توسط حكومت رسیدگی می شود.
وی گفت: خبرنگاران می توانند تنها پل ارتباطی بین مسئولان یا دستگاه های دولتی با مردم باشند، قطعا دستگاه های دولتی و متولیان دولتی حوزه اقتصاد، بازخورد عمل خود در بین مردم را از طریق رسانه ها، چه در فضای واقعی و چه مجازی مشاهده می كنند.
باخرد ادامه داد: نه مردم فرصت و امكان انعكاس مطالبات خود را به صورت رو در رو و مستقیم با دستگاه های اجرایی دارند و نه دستگاه های مسئول در حوزه بازار پلی مطمئن تر و كاراتر و سریع تر از رسانه ها در اختیارشان است.
وی اظهار داشت: رسانه ها در فضای اقتصادی با حفظ امانتداری می توانند انعكاس دهنده مشكلات مردم به مدیران اقتصادی و نیز منعكس كننده عملكرد دستگاه های اجرایی به مردم باشند.
وی بیان كرد: نقطه تعادلی در اقتصاد، رسانه ها هستند، اكثر مشكلاتی كه از طریق مردم و دستگاه های اجرایی منعكس می شود، بدون بزرگنمایی و اضافه گویی توسط رسانه ها انجام می گیرد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: جلب اطمینان دو طرفه بین رسانه ها اعم از فیزیكی و مجازی و مجریان بخش اقتصاد، بهترین راهكار ایجاد احساس امنیت اقتصادی در مردم است زیرا همیشه احساس امنیت از خود امنیت اقتصادی مهمتر و كاراتر است و این احساس تنها از طریق رسانه ها به وجود می آید.
باخرد در مورد كاركرد رسانه ها در رسیدگی به تخلفات صنفی گفت: دو نوع واكنش نسبت به مسائل مرتبط با تخلفات اقتصادی وجود دارد، یك واكنش مربوط به نتیجه بازرسی های بازرسان با علم بر ضعف های موجود در بازار یا كمبودها در آن و واكنش دوم مربوط به مشكلات و اخباری است كه از سوی مردم و رسانه ها به ما منتقل می شود.
وی اضافه كرد: رسانه ها سهم قابل توجهی در كشف تخلفات و برخورد با حوزه تخلفات اقتصادی دارند زیرا عمده موارد بازرسی مربوط به گزارش هایی است كه در روزنامه ها، سایت های خبری و صدا و سیما منتشر می شود.

* بیان مطالبات صنوف از رسانه
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در خصوص نقش رسانه ها در تبیین مطالبات صنفی گفت: بیان مطالبات از سوی اصناف باید در چارچوب قانون باشد و قانون نظام صنفی این اختیار را به صاحبان صنوف داده كه در چارچوب ضوابط و قانون مطالبات خود را بیان كنند.
محمود بنانژاد اظهار داشت: در برخی موارد بیان مطالبات از طریق صاحبان صنوف خارج از عواید و ضوابط قانونی شكل گرفته و باعث بی نظمی و بعضا سوءاستفاده بیگانگان از این فضا شده است؛ در حالی كه در اینجا رسانه ها می توانند با بیان مطالبات صنوف از انجام اعمال غیرقانونی اصناف جلوگیری كرده و مطالبات آنان را با هدایت درست رسانه ای به مسئولان انعكاس دهند.
وی بیان كرد: وقتی رسانه ها در حوزه مطالبات عمومی به عنوان مثال در حوزه اصناف وارد می شوند و به این مطالبات می پردازند، دستگاه های اجرایی بهتر می توانند به آن رسیدگی كنند.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: خواسته ها و مطالبات صاحبان صنوف خارج از قانون نیست اما بیان غیراصولی و خارج از ضوابط آنها، باعث سوءاستفاده و بزرگنمایی این مسائل توسط برخی از گروه های معاند می شود و این مطالبات را به اصل نظام اسلامی و نارضایی مردم از آن ارتباط می دهند.

* رسانه و نقاط كور صنوف
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران و مطالبی كه در رسانه ها منتشر می شود به بخش جدایی ناپذیر از كار بازرسی و نظارت بر بازار تبدیل شده و عموما رسیدگی به موارد تخلف در بازار از طریق گزارش هایی است كه در رسانه ها منتشر می شود.
امیر دلداری اظهار داشت: خیلی از موارد تخلف توسط خبرنگاران به مركز بازرسی اعلام می شود، در حوزه گرانی، خبرنگار به عنوان همكار در كنار بازرسان قرار می گیرد و برای دفاع و حفظ حقوق مصرف كننده تلاش می كند و این مهم اهمیت كار بازرسان را افزایش می دهد.
وی گفت: در مجموع كار بازرسی از سطح بازار بدون همكاری رسانه ها در انعكاس مشكلات مردم و تخلفات، ابتر است و كار رسانه ها و خبرنگاران با كار بازرسی و نظارت بر بازار گره خورده است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: البته هنوز برخی مشكلات صنوف از دید خبرنگاران مخفی مانده و به آن پرداخته نشده است، در حالی كه رسیدگی به این مسائل و حل آن می تواند گامی در راستای حفظ حقوق مصرف كننده باشد.
دلداری ادامه داد: به عنوان مثال هیچ قانونی در خصوص نظارت بر اجاره مغازه ها وجود ندارد و افزایش اجاره بها باعث می شود كه صاحب واحد صنفی برای تامین آن چاره ای جز گران كردن اجناس خود نداشته باشد، هرچند این گرانی از دیدگاه بازرسان اصناف قانونی نیست اما باید این مساله از ریشه حل شود كه رسانه ها می توانند در این زمینه كارگشا باشند.
وی گفت: ریشه یابی مسائل، پرداختن به مطالبات صنوف از دولت در خصوص تسهیلات خوداشتغالی و كارگاه های زودبازده، بررسی وضعیت اقتصادی و ارائه راهكار برای حل مشكلات از طریق رسانه ها می تواند به حوزه بازار و صنوف كمك شایانی كند.
وی اظهار داشت: خانواده اصناف جزئی از بخش خصوصی است كه سهم زیادی در اشتغال كشور دارد، لذا نیازمند حمایت بیشتری هستند و از رسانه ها انتظار می رود در شرایط كنونی اطلاع رسانی بهتری از مسائل مرتبط با بازار و صنوف داشته باشند و به صورت ریشه ای به مسائل آنان پرداخته و راهكار ارائه دهند.

* ترویج فرهنگ خودنظارتی در رسانه
مدیركل تعزیرات حكومتی خراسان رضوی نیز گفت: اصحاب رسانه امروز حرف اول را در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می زنند و نقش آنها در این عرصه ها بسیار پررنگ است.
حمیدرضا كریم اظهار داشت: بررسی موضوعات، انعكاس مسائل و آسیب شناسی در این حوزه از بحث های اصلی اجتماعی و اقتصادی است، خبرنگاران می توانند نقاط آسیب دستگاه های اجرایی را در حوزه سازمانی به مدیران یادآور شده و اطلاعاتی در خصوص آسیب شناسی مسائل اجتماعی در حوزه بازار و اقتصاد در اختیار مسئولان قرار دهند تا براساس آن بهتر برنامه ریزی كنند.
وی بیان كرد: تعزیرات حكومتی همواره تلاش كرده كه در جهت تحقق رسالت سازمانی اش، ارتباط خود را با رسانه ها برای كنترل بازار و نظارت بر اصناف حفظ كند.
مدیركل تعزیرات حكومتی خراسان رضوی گفت: این نهاد تلاش كرده با همكاری رسانه های استان، فرهنگ خودنظارتی را در بین صنوف ترویج دهد چرا كه استفاده بیش از حد از كنش های كیفری حس انتقام جویی را در محكومان افزایش می دهد و این مهم به ضرر جامعه است.
كریم اظهار داشت: نظارت صرف بر بازار هزینه زیادی دارد و خیلی هم اثرگذار نیست، در مقابل آگاهی از قوانین، اطلاع رسانی از شرایط، ایجاد تعصب دینی در كسبه مبنی بر اینكه خدا را ناظر بر اعمال خود دانسته، منصف بوده و حقوق دیگران را پایمال نكنند؛ همه و همه به ترویج فرهنگ خودنظارتی كمك می كند و یك بازوی تحقق این مهم، رسانه ها هستند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد كشور كه قیمتها را براساس دلار تعیین می كنند، نظارت بر بازار دشوارتر شده است، ایجاد غیرت ملی و تعصب دینی در كسبه راهكار بهتری نسبت به برخورد قانونی و مجازات كیفری با آنان است.
مدیركل تعزیرات حكومتی خراسان رضوی گفت: طبیعی است كه اگر جرم تكرار شود، دستگاه های نظارتی دولت مجبور هستند برای حمایت از حقوق شهروندی از همه ابزارها در برخورد قاطع با متخلفان استفاده كنند، با این حال همیشه كنش كیفری در اولویت نیست.
كریم افزود: خبرنگاران بازوی تعزیرات در رسیدگی به تخلفات بازار هستند، خیلی از موارد تخلف توسط خبرنگاران كشف و به این دستگاه اطلاع رسانی شده است و از این حیث خبرنگاران نقش ویژه ای ایفا كرده اند.
5132/7489
۰ نفر