۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82995070
T T
۰ نفر

ظریف: آمریكایی ها هیچگاه صداقت نداشتند

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82995070
ظریف: آمریكایی ها هیچگاه صداقت نداشتند

تهران - ایرنا – وزیر امور خارجه گفت: آمریكایی ها هیچگاه صداقت نداشته اند و حركت و اظهارات ترامپ تبلیغاتی بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، ضمن تبریك روز خبرنگار، یاد و خاطره شهید صارمی و شهدای وزارت خارجه را گرامی داشت.
وی در پاسخ به این كه رییس جمهوری در مصاحبه زنده تلویزیونی درباره صداقت آمریكایی ها اظهار داشت اگر آمریكایی ها می خواهند صداقت داشته باشند باید به برجام برگردند و از سال 1332 به مردم ایران غرامت پرداخت كنند، آیا آمریكایی ها در این زمینه صداقت دارند یا خیر، افزود: آمریكایی ها هیچگاه صداقت نداشته اند و حركت ترامپ تبلیغاتی بود. دلیل مهم آن این است كه ترامپ نه نسبت به مردم ایران و نه به تعهدات بین المللی حساسیت ندارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: هدف ترامپ ضدیت با مردم ایران است چرا كه اولین تحریمی را كه برگرداند، مربوط به حوزه هواپیماها بود كه قرار بود 200 فروند هواپیما به ایران داده شود كه لغو كردند.
ظریف درباره صحبت های رئیس جمهوری در خصوص صداقت آمریكایی ها گفت: آمریكایی ها هیچ گاه صداقت در این حوزه نداشتند وحركت ترامپ یك حركت تبلیغاتی بود.
وی همچنین گفت: تحریم هواپیماها اولین تحریمی بود كه ترامپ برگرداند و این یكی از دلایل مهمی است كه می توانیم به آن برسیم ترامپ نه نسبت به مردم ایران و نه نسبت به تعهدات بین المللی آمریكا هیچ حساسیتی ندارد و در واقع با مردم ایران ضدیت دارد.
وی افزود: حتی قبل از روز ششم اوت كه گروه اول تحریم ها برگشتند اولین كاری كه اداره كنترل وزارت خزانه داری آمریكا انجام داد این بود كه مجوز 200 هواپیما را كه قرار بود توسط مردم ایران استفاده شود ، لغو كرد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: آمریكایی ها به مردم ایران باید خیلی توضیح بدهند، در واقع با این بی اعتمادی متراكمی كه آمریكایی ها در طول سال ها و دهه های گذشته ایجاد كردند مردم ایران چه دلیلی دارند كه نسبت به آنها احساس كنند كه باید با آن ها صحبت كنند؟ این نكته ای بود كه آقای دكتر روحانی رییس جمهوری مطرح كردند.
ظریف خاطرنشان كرد: اگر بحث مذاكره باشد ما دو سال مذاكره فشرده با آمریكایی ها داشتیم و برجام نتیجه این مذاكرات بود، اما دولت ترامپ از آن خارج شد؛ حتی به فرض محال كه با آنها صحبت كردیم، چطور می شود به آمریكا اعتماد كرد كه پس از اینكه به یك توافق جدید رسیدیم آنها به همان توافق خودشان نیز متعهد بمانند.
وی تاكید كرد: روش،رفتار و برخورد آمریكا هیچ اعتمادی را نه تنها برای ایرانف بلكه برای هیچ كس در جامعه بین المللی باقی نگذاشته است.

**دنیا در برابر تحریم های آمریكا ایستاده است
وزیر امور خارجه درباره تنگناهای صادراتی به ایران در زمان تحریم ها و نقش معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه هم گفت: وظیفه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، تسهیل فعالیت بخش خصوصی و فعالان بخش دولتی است؛ این معاونت تلاش می كند امكانات صادرات را در خارج از كشور شناسایی كرده و زمینه را هم برای ارتباط بخش خصوصی ایران و كشورهای خارجی فراهم كند و برای رسیدن به اهداف در این بخش كمك خواهد كرد.
ظریف تصریح كرد: فعالیت معاونت اقتصادی باید در دوران پسا بازگشت آمریكا به تحریم ها با جدیت بیشتری دنبال شود، امروز ما یك تفاوت جدی با دوران گذشته داریم دنیا در برابر تحریم های آمریكا ایستاده است.
وی افزود: در گذشته هر زمان كه آمریكا یك تحریمی را تصویب می كرد چون مستظهر به چند قطعنامه شورای امنیت بود فورا سایر كشورها نیز نه تنها آن تحریم ها را اجرا می كردند، بلكه خود آنها هم تحریم های جداگانه ای تصویب می كردند.
رییس دستگاه دیپلماسی تاكید كرد: وقتی آمریكا در سال 91 تحریم های نفتی را تحمیل كرد اتحادیه اروپا تحریم های نفتی گسترده ای را هم به به ایران تحمیل كرد.
ظریف ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه اروپا اعلام می كند كه نه تنها خودش تحریم های آمریكا را رعایت نخواهد كرد، بلكه در دنیا دنبال كسانی خواهد گشت تا آنها نیز با اتحادیه اروپا همراهی كنند، در واقع یك اجماع بین المللی علیه حركت آمریكا شكل گرفته است.
وی افزود: نباید منكر این واقعیت شد كه آمریكا هم با قلدری هم با یك فشار اقتصادی بزرگی وارد میدان شده است، آنها واقعیت این است كه آنها بیش از فشار اقتصادی با یك جنگ روانی وارد شده اند و متاسفانه این جنگ روانی را علاوه بر شریكان ما و در داخل كشور ما هم انجام می دهد.

**حركت های زیگزاگی آمریكا نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن آنها است
وزیر امور خارجه اضافه كرد: همان قدر كه ادعای ترامپ برای مذاكره خیلی جایی برای توجه ندارد، به همان اندازه ادعاهایی كه می كنند و می گویند«ما فشارهایی را به ایران وارد می كنیم یا كاری انجام می دهیم كه دنیا در تاریخ خود ندیده باشد»، این حركت های زیگزاگی نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن آمریكا است و فضای روانی ما نباید از این حركات متاثر شود.
ظریف خاطرنشان كرد: دنیا امروز تمایل ندارد كه تحریم های آمریكا را اعمال كند و كشورهای مهم و مختلف دنیا در حال تلاش هستند كه در برابر این تحریم ها بایستند و حتما بخش اقتصادی ما هم در این حوزه فعال خواهد بود.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات نظامی در حوزه سیاست خارجی هم گفت: دنیا به جایی رسیده كه هركس در هر جایی صحبت می كند، برای یك گروه كوچكی صحبت نمی كند و شنوندگان ما جهانی شده اند.
رییس دستگاه دیپلماسی گفت: امیدوارم همه دوستان ما وقتی صحبت می كنند متوجه این واقعیت باشند كه در یك گروه كوچك صحبت نمی كنند، بلكه باید دقت لازم را هم انجام دهند كه برای دنیا صحبت می كنند و مهم تر از آن، دوستان ما در رسانه هم به این واقعیت توجه داشته باشند كه دقت كردن در انعكاس صحبت ها، بسیار مهم است.
وی یادآورشد: همان طور كه در (دو روز پیش) در دیدار با اصحاب رسانه بیان كردم، رسانه قدرت عظیمی دارد و این قدرت عظیم را باید با مسئولیت خوبی كه همه دوستان رسانه ای ما متوجه آن هستند، با جدیت دنبال كنند.
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره پایبندی اتحادیه اروپا به برجام اظهارداشت: اقداماتی كه اروپایی ها تاكنون انجام داده اند نشان داده است كه آن ها هم در حرف و هم تا حدی در عمل متعهد هستند.
وزیر امور خارجه افزود: اتحادیه اروپا «قانون انسداد» را دیروز عملیاتی كردند و با كشورهای مختلف هم در حال صحبت كردن هستند، این ها نشان دهنده تلاش اروپایی ها است، اما این كه تا چه حد آماده باشند هزینه بكنند، مهم است.
وی اضافه كرد: آنها فقط نباید اراده سیاسی نشان ندهند، بالاخره برجام یك توافقی است كه اروپایی ها ادعا می كنند برای آن ها از نظر حیثیتی بسیار مهم است، اگر این طور است باید برای این موضوع هزینه كنند و ما اكنون باید بپرسیم كه آیا اكنون اروپا حاضر است هزینه كند؟
وی خاطرنشان كرد: تاكنون به نظر ما اروپایی ها - ضمن این كه ممكن است بعضی ها توقع بیشتر داشتند- در خط درست عمل كردند. حال باید ببینیم این تحریم ها كه در طول سه ماه آینده جدی ترهم خواهد شد، چقدر اروپایی ها محكم می ایستند.
ظریف یادآورشد: آنچه كه به ما و آنچه كه به دنیا گفتند و آنچه كه از صحبت های دو روز گذشته خانم موگرینی و سایر اعضای اتحادیه اروپا ما شنیدیم این است كه آن ها در واقع هم متعهد هستند، هم تصمیم دارند در این زمینه جدی دنبال كنند.
وزیر امور خارجه درباره گم شدن سه كودك پاكستانی در ایران گفت: من هنوز خبر را ندیده ام ولی حتما اگر چنین اتفاقی افتاده باشد كه وزارت امور خارجه همراه با دستگاه های امنیتی موضوع را پیگیری می كنند.
سیام**9314**1053**1553