به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، بازي هاي رايانه اي فارغ از اين كه مي توانند تاثيرات فرهنگي قابل توجه داشته باشند، امروزه صنعتي پولساز را در دنيا ايجاد كرده اند.
گفته مي شود جاذبه هاي سودآوري در اين بازار فنلاندي ها را ترغيب كرده است كه به جاي توليد گوشي هاي همراه به ساخت بازي رايانه اي روي آورند.
صنعتي كه گفته مي شود از گردش مالي بالايي در دنيا برخوردار است و در حال حاضر تيم هاي بازي ساز با صرف حداقل هزينه در مقايسه با ساير مشاغل، چرخ دنده هاي اقتصادي تعدادي از كشورهاي بزرگ و كوچك را ميچرخانند.
طبق اعلام مركز تحقيقات بازي هاي ديجيتال كه گوياي اهميت پرداختن هر چه بيشتر به توليد بازي در كشور است، هم اكنون تعداد گيمرهاي ايراني حدود 28 ميليون نفر يعني حدود 35 درصد جمعيت كشور است، اين در حالي است كه كمتر حوزه صنعتي در كشور را مي توان پيدا كرد كه از چنين بازار مصرفي برخوردار باشد.
«طبق گزارش ها از ميزان 920 ميليارد تومان كل درآمد بازار بازيهاي ديجيتال ايران در سال 1396 حدود 525 ميليارد تومان سهم سختافزار و حدود 395 ميليارد تومان سهم بازي است. ضمن اينكه در ميان بازيها نيز بازيهاي موبايلي با سهم 229.5 ميليارد تومان در رده نخست و پس از آن بازيهاي كنسولي و بازيهاي رايانهاي از جمله بازيهايي هستند كه توسط خريداران ايراني تهيه شدهاند.»
اهميت توسعه بازي هاي رايانه اي در كشور به اندازهاي است كه حسن كريمي قدوسي، مدير عامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي، توسعه بومي سازي اين بازيها را از مصاديق اقتصاد مقاومتي دانسته و معتقد است: صنعت بازي ميتواند بهترين نمونه و الگو در اين زمينه باشد چرا كه از تمام فاكتورهاي لازم از جمله فعال سازي بخش خصوصي، اشتغالزايي جوانان، كارآفريني و برگشت سريع سرمايه برخوردار است.
**پيشرفت و توسعه با ذهن بسته امكان پذير نيست
در اين خصوص فواد اميري از طراحان و فعالان بازي هاي رايانه اي در كشور استفاده از دانش و تجربه ساير كشورها را براي رشد و توسعه بسيار مهم دانست و با نقد اين ذهنيت كه صفر تا صد يك فناوري در كشور بايد ايراني باشد، اظهار داشت: به طور كلي در بخش فناوري هاي بازي شرايط به گونه اي است كه شركت ها و استوديوها از كشورهاي مختلف با يكديگر همكاري مي كنند و استفاده نكردن از ظرفيت ها و پيشرفت هاي ساير كشورها و اينكه كار در يك محيط بسته انجام شود، قابل تصور نيست.
اين متخصص طراحي بازي هاي آنلاين به خبرنگار علمي ايرنا، گفت: به طور معمول تمام بازي هايي كه در سطح جهان ساخته مي شود حاصل كار چند استوديوي بزرگ هستند كه در يك استوديو كار طراحي و ديگري برنامه نويسي و يا امور فني انجام مي شود؛ بازي بهطور ويژه براي يك شركت يا يك استوديو نيست.
اميري افزود: ما هم البته از اين قاعده مستثني نيستيم با اين تفاوت كه در استوديوهاي ما در همه زمينه هاي مختلف از جمله فني، طراحي و برنامه نويسي كار انجام مي شود.
اميري خود عرضه كننده يك بازي كامپيوتري بين المللي در كشور است كه بومي سازي شده و در آن از فضاهاي ايراني همچون تخت جمشيد استفاده شده است.
اين دانش آموخته رشته فناوري اطلاعات در خصوص جايگاه اين بازي بومي شده در بازار گيم كشور با توجه به وجود انواع و اقسام بازي هاي خارجي گفت: به طور كلي هيچ شركت خارجي توليدكننده بازي هاي كامپيوتري در كشورمان نمايندگي ندارد و رقيب ما شركت هاي توزيع كننده بازي هاي خارجي هستند كه به صورت غيرقانوني و قاچاق و رعايت نكردن حق كپي رايت اقدام به واردات اين نوع بازي ها مي كنند.
وي با بيان اين كه مصمم هستيم اين بازي بومي شده را در كشورهاي اروپايي و همچنين آمريكا توزيع كنيم، گفت: هنگامي كه اروپايي ها و آمريكايي ها نقشه تخت جمشيد را در بازي ديدند، نظرشان جلب شد زيرا بسياري از آنها از تخت جمشيد و ساير بناهاي تاريخي ايران بازديد نداشته و وارد محيط آن نشده اند بنابراين ورود به اين محيطها از طريق اين بازي براي آنها هيجان انگيز است.
اميري درباره بازي رايانه اي بومي سازي شده اي كه مسووليت عرضه آن را در كشور به عهده دارد، گفت: اين بازي در واقع از نوع اول شخص شوتر جنگي و يك مدل پياده سازي شده ايراني از بازي هاي پرطرفدار كانتر استريك (Counter Strike)، بتلفيلد (Battlefield) و كالاف ديوتي (Call of Duty) است.
اميري كه خود را نخستين مجري و منتشركننده بازي اول شخص شوتر فارسي در ايران مي داند، ادامه داد: در اين بازي برخي شاخصهاي فارسي همچون نقشه تخت جمشيد و تهران طراحي و پياده سازي شده است كه در نوع خارجي آن ديده نمي شود.
وي اظهار كرد: اسلحه هاي طراحي شده در نسخه ايراني بازي همه ايراني هستند و تمام كاراكترهاي اين نسخه با مجوز وزارت ارشاد طراحي شده است.
وي با بيان اينكه بازي هاي خارجي حداقل نتيجه 10 تا 15 سال كار حرفه اي هستند، افزود: حدود دو سه سال است كه ما كار طراحي و ساخت اين بازي را شروع كرده ايم و نمي توان گفت صد در صد كامل است چراكه آنها سابقه بيشتري در اين عرصه دارند اما تمام تلاش خود را براي رقابت با آنها داشته ايم.
**استفاده از دانش فني خارجي براي ساخت بازي كامپيوتري
اميري در ادامه اظهار داشت: بازي در واقع از سوي يك استوديو ايراني طراحي شد اما به دليل برخي ضعف هاي فني به منظور افزايش سطح كيفي با استوديويي در يك كشور خارجي نيز همكاري داشته ايم.
وي با بيان اينكه هزينه طراحي بازي هاي كامپيوتري بسيار زياد است گفت: اگر كمك چندين استوديو بصورت همزمان نبود عملا امكان پياده سازي اين بازي وجود نداشت چراكه تنها هزينه طراحي يك بازي كامپيوتري بيش از سه تا چهار ميليارد تومان است و به همين دليل يك استوديو به تنهايي قادر به انجام كار نيست.
اميري افزود: به هرحال اگر بخواهيم پيشرفت كنيم مراوده با محققان و پژوهشگران ساير كشورها تاثير زيادي دارد، ما براي ساخت يك بازي كامپيوتري با پياده سازي فرهنگ ايراني از اين فرصت استفاده كرده ايم و شايد تا حداكثر پنج سال ديگر خود بدون هيچگونه نيازي به خارجي ها يك بازي صددرصد ايراني طراحي و توليد كنيم.
علمي ** 1836 **2017** 9053
تهران- ايرنا- توسعه بازيهاي رايانهاي در جهان، اهميت توليدات اين حوزه به لحاظ اقتصادي و فرهنگي و نيز افزايش شمار گيمرها از اهميت كسب دانش و مهارت توليد اين بازي ها در كشور حكايت دارد و به گفته يك فعال اين حوزه، بومي سازي مي تواند گامي در آن راستا باشد.